Gratis ledtråd med en del ljusa ideer.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Kimmy-
    svarade
    Sv: Gratis ledtråd med en del ljusa ideer.

Jävla vilken skilldnad. Kalas snyggt. Hade gärna gjort själv men vill sitta med en i handen o studera den innan jag ger mig på det.

Lämna en kommentar:

• GraTis
    svarade
    Olika ljus för kameran

Fortsätter med några bilder där jag ställt kameran manuellt så det är samma ISO och samma bländare och tid, även vitbalansen är manuell

3*36watt T8 Aquastar (4:e röret kass)

2*54watt T5 Poweglo

Mina 5 20watts Led dämpade till sammanlagt 30watts förbrukning

Här fullt ös på Ledsen ca 97watt drar det då.

Det här en liten vink om hur effektfullt ljus man får med några leds istället för lysrör, nu åker dom ut.....

Lämna en kommentar:

• GraTis
    svarade
    Ursprungligen postat av affealien
    Hade gärna velat bygga nått liknande till mitt saltkar i vardagsrummet men tyvärr kommer det se hemma byggt ut även om funktionen säker är utmärkt så blir det inte "wife approved" och då går det bort

Kan du inte försöka ta nån bild med bara T5 och sedan bara LED tända så man kan se nån skillnad? Jag vet att det är klurigt att fota ljus men du kanske kan testa?
    Det är ganska enkelt att få det snyggt om man vill, Helt säkert går det bygga i en aluprofil liknande T5ramper, men då blir det lite dyrare.

Tanken är att jag ska försöka ta lite bilder med samma manuella läge på kameran och några olika ljus på burken samtidigt som jag mäter effekten som dom drar. Men akvariet fylldes upp igår och ska få gå en vecka eller två först.

Lämna en kommentar:

• affealien
    svarade
    Hade gärna velat bygga nått liknande till mitt saltkar i vardagsrummet men tyvärr kommer det se hemma byggt ut även om funktionen säker är utmärkt så blir det inte "wife approved" och då går det bort

Kan du inte försöka ta nån bild med bara T5 och sedan bara LED tända så man kan se nån skillnad? Jag vet att det är klurigt att fota ljus men du kanske kan testa?

Lämna en kommentar:

• GraTis
    svarade
    Ursprungligen postat av Kimmy-
    Hade gärna fått en bedömning av dig hur
    Uplever det du gjort. Och vad du använt för verktyg och vad som behövs för att tex göra en likadan. Har massa frågor kring mkt men har svårt att formulera mig. Då jag är en titta o lär snubbe o inte läs o lär
    Det stora kruxet är att göra hålet för fläkten, nu har jag pelarborr som hjälpte mig med grovgörat.
    Sen krånglade jag till det med o skruva fast ledsen, samma pelarborr fick borra o gänga dessa hål.
    Limmar du fast ledsen så blir det grisenkelt.
    I övrigt så är det lite lödning, två per led. Borde inte vara några problem men du måste ha lödpenna. Å andra sidan borde det funka med någon form av kabelsko att trycka fast i leden, du ser min lödning.

Det tog mig en 3-4 timmar. Men nu tillkommer det förstås en massa finlir. tanken är att få till en glasskiva/plexi under lyset som stänkskydd mm mm......

Lämna en kommentar:

• Kimmy-
    svarade

Ursprungligen postat av GraTis
    Sladdarna sitter på ljussidan ja. Smältlim får hålla fast dom.

Led-sen är köpta hos AC-RC Hobby via ebay.
    Hade gärna fått en bedömning av dig hur
    Uplever det du gjort. Och vad du använt för verktyg och vad som behövs för att tex göra en likadan. Har massa frågor kring mkt men har svårt att formulera mig. Då jag är en titta o lär snubbe o inte läs o lär

Lämna en kommentar:

• GraTis
    svarade
    Sladdarna sitter på ljussidan ja. Smältlim får hålla fast dom.

Led-sen är köpta hos AC-RC Hobby via ebay.

Lämna en kommentar:

• Toompa
    svarade
    Ser bra ut Var på ebay hittade du delarna?

Lämna en kommentar:

• Kimmy-
    svarade

Ursprungligen postat av GraTis
    Ja nu kunde jag inte hålla mig utan bar in nya rampen och la på en burk jag har startat idag.

Och så ser den ut, lyser helt klart mer än rampen med T5 som ligger bakom.

Ser ju skitbra ut. Men ha du dragit sladdarna på lyssidan då ?

Lämna en kommentar:

• GraTis
    svarade
    Test på burk

Ja nu kunde jag inte hålla mig utan bar in nya rampen och la på en burk jag har startat idag.

Och så ser den ut, lyser helt klart mer än rampen med T5 som ligger bakom.

5*20watt som i lägsta läget drar ca: 35watt. Dimning ger 35-100w
    Senast redigerad av GraTis; 24 February 2013, 22:53.

Lämna en kommentar:

• GraTis
    svarade
    Tjuvlyste

Var tvungen att lysa lite så man vet att det fungerar Det blev kanske 3-4 timmars jobb innan jag slog på strömmen.
    Blixt på kameran, det lyser som fan.

Insåg att kylkuddarna som följde med inte var några bra klisterlappar utan det var bara att sätta igång att borra. Att gänga i tunn aluminium känns så där, men lagom små gängor o skruv så ska det nog hålla.
    Själva lödningen är inget större problem, börja med kabeln så den blir riktigt kladdfull med tenn sen går det på en sekund att värma på Leden och kabeln smälter fast.

Troxsskruv och 0,08 tums gänga. Kanske går det med M3 ? men nu har jag mindre saker hemma som passade utmärkt.
    Här är gängtappen och en tändsticka.

Lämna en kommentar:

• Kimmy-
    svarade

Gillar

Lämna en kommentar:

• Suma
    svarade
    Trevligt att se någon jobba och slita för hobbyn när man själv bara spanar ini burken. Håller själv på att skissar på en order till samma leverantör.

Lämna en kommentar:

• affealien
    svarade

Ja det där bör ju fungera. Sätt folk på saltvattenguiden som kör sådan med 20w leds.

Kul att se hur ljust blir sen och hur du löser alla problem. :-)

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade

Toppentråd med kul titel dessutom. Trevligt!

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...