Projekt akvarie vinden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Markus2254
    svarade
    Ursprungligen postat av Banderad
    Ska bli kul att följa denna tråd, har du ingen överblicksbild på vinden?

/Jocke
    jo då ni kommer att få en bra överblicks bild men först när all skit är borta
    måste bara få tid att åka till tippen och kasta av det mesta

Lämna en kommentar:

• Banderad
    svarade
    Ska bli kul att följa denna tråd, har du ingen överblicksbild på vinden?

/Jocke

Lämna en kommentar:

• Markus2254
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Kul projekt!

Lite udda också att bygga lokalen på vinden, brukar ju va källaren som gäller för den här hobbyn. Kan förstå att hon är lite orolig just med tanke på att omm det läcker kommer vattnet inte "bara" skada rummet det står i. Men vi får hoppas att ni slipper den biten! Det är nog större risk att det händer om det finns barn i närheten. Det kastas prylar, jojas mm man kan ju bli nojjig ibland alltså. Har strikta regler här hemma!
    Jo det är ju tyvärr så att källare inte finns till det här huset och bottenvåningen består av bara kök och vardagsrum så vinden blir till och med tredje våningen
    Men men skall bli riktigt kul att kunna utöka hobbyn en del.

Det som har hänt än så länge är att ett 375L har inhandlas och jag hittade ett jätte fynd på blocket på ett 310L som bortskänkes
    så jag åkte dit i tron på att det på sin höjd skulle vara ett kar som duger för odling och när jag kommer dit så är det nästan rep fritt med en bakgrund gjord i glasfiber ( kolla bilden ) och med ett litet Eheim 2222 ytterfilter och diverse andra grejer. Det ända som saknades var ett stag till alu ställningen men det måste ju gå att ordna ganska lätt. Är det någon som kan se vad det är för bakgrund så hade det vart kul att veta

så nu måste jag röja klart vinden så att jag kan sätta igång. Måste bara få tiden att räcka

Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-01-20 17.38.01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 272,1 KB
ID: 683736

Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-01-20 18.19.12.jpg
Visningar: 1
Storlek: 263,6 KB
ID: 683737

sedan har jag också utökat min fisk lista med ett par Pelvicachromis taeniatus " Nyete " och 4 st mindre Geophagus surinamensis som skall få växa till sig lite innan dom åker ner i ett större kar

hoppas att jag kan uppdatera snart igen då vinden är röjd och projekten är startade på allvar

Lämna en kommentar:

• Erik Österlund
    svarade
    Kul projekt!

Lite udda också att bygga lokalen på vinden, brukar ju va källaren som gäller för den här hobbyn. Kan förstå att hon är lite orolig just med tanke på att omm det läcker kommer vattnet inte "bara" skada rummet det står i. Men vi får hoppas att ni slipper den biten! Det är nog större risk att det händer om det finns barn i närheten. Det kastas prylar, jojas mm man kan ju bli nojjig ibland alltså. Har strikta regler här hemma!

Lämna en kommentar:

• Markus2254
    svarade
    Jo då hon är glad för det men samtidigt lite orolig för att ha ca 600- 1000 liter vatten hemma.

Men hon kom ju trots allt själv med förslaget till slut
    Det hela började med att pojken på 2 år höll på att skrämma ihjäl mina Biotodoma cupido .
    Så då blev det att sälja dom
    Efter det bestämde vi oss att nu var det dags. Så nu på söndag hämtas första 375 karet och sedan är det ju bara att sätta igång att bygga

Jo då hon är glad för det men samtidigt lite orolig för att ha ca 600- 1000 liter vatten hemma.

Men hon kom ju trots allt själv med förslaget till slut
    Det hela började med att pojken på 2 år höll på att skrämma ihjäl mina Biotodoma cupido .
    Så då blev det att sälja dom
    Efter det bestämde vi oss att nu var det dags. Så nu på söndag hämtas första 375 karet och sedan är det ju bara att sätta igång att bygga

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Härligt med projekttrådar. Låter som en bra blanding för att tillfredställa de flesta drömmar

Kan tänka mig att familjen tjänar på det hela genom att slippa vattenspill i vardagsrummet och akvarier i alla rum hehe

Lämna en kommentar:

• Markus2254
    startade ett ämne Projekt akvarie vinden

Projekt akvarie vinden

Nu har jag äntligen fått med mig familjen att med att jag behöver ett eget hobby rum
    Så nu skall vinden minsann inredas med både kar och yngel burkar var det lider .

Men en sak först och det är så klart att utöka antalet kar. Sagt och gjort, så satt jag och plöjde igenom annonser som en galning och har fått tag i ett 375 liters för billig penning.

Och 375:an kommer således bli mitt första projekt.
    Som det är just nu skall det inom några veckor börja byggas en rejäl bänk och efter det så skall jag även ge mig på att bygga egen bakgrund
    Vilket kommer bli riktigt kul om man kan få fram sin konstnärliga ådra
    Jag kommer att fokusera på 2 olika världsdelar och temperament vilket är Sydamerika och Afrika och då främst Tanganyika.
    Och då främst jordätare från Sydamerika och troffar från Afrika
    Jag harcen bild främför mig där det står två stora kar bredvid varandra och i det ena är vattnet kristallklart och allt går 110% och i det andra karet är det mycket lugnare ochfullt med växter, rötter och mörkt vatten med en massa tanniner i

Mitt nuvarande 240 liters SA kar kommer att komma upp på vinden först ihop med mitt yngelkar.

Jag tänkte helt enkelt med den tråden löpande lägga upp bilder på hur det går med mina kar och så klart hur rummet kommer att fortskrida
Arbetssätt...