Inte bara rio Xingu... (Mekongfloden)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Inte bara rio Xingu... (Mekongfloden)

    Mekongfloden är världens näst artrikaste flodsystem efter Amazonas. Enligt grafiken i dagens Göteborgs-posten finns redan fem, dammar - alla långt uppströms i Kina och de verkar inte ligga i huvudfåran. Ett i norra Laos är under konstruktion. 11 nya är planerade längs med Mekonglodens huvudfåra. Med de existerande och planerade på biflödena blir det 140 dammar. Floden rinner genom Kina, Burma, Laos, Kambodja och Thailand. Den största delen av huvudfåran går genom Laos. Där har jag varit - har till och med lite undervattensbilder från ett biflöde där jag snorklade. De behöver verkligen vattenkraft, men befolkningen runt floden blir av med sin viktigaste proteinkälla. Ett enormt dilemma...

    Jag länkar till artikeln i GP om de lägger upp den på www.gp.se, de brukar göra det efter ett tag. Hittar ni någon annan artikel kan ni länka till den.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 23 december 2012, 10:42.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #2
    Här är en länk till årets (15 okt 2012) FishBase-symposiet om dammar. Där finns även en länk till en pdf med "summaries".

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Här är en länk till årets (15 okt 2012) FishBase-symposiet om dammar. Där finns även en länk till en pdf med "summaries".

      http://artedi.nrm.se/fishbase/index.php
      Kan jag till och med lägga upp den artikeln här på Ciklid.org? Med bilder och allt?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #4
        Maila Sven eller Micke.

        Kommentar

        Arbetssätt...