Göda växterna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Göda växterna

    Jag har nu under några dagar suttit och läst på Forumet, hittar några trådrar om växters näringsbehov.

    Vad bör jag tänka på?
    Vilken näring, hur gör man?

    Ser olika kar där växter fotats under en tid och det har vuxit rejält.
  • Ramnér
    Användare
    • maj 2011
    • 61

    #2
    Är också ny på det där med växter men som jag har förstått det så är det bra ljus som gäller och PMDD. Om nån annan säger nåt annat så kan dom säkert mer än mig!
    4.5 kubik Malawi/Tanganyika i källaren

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Jag är också ny med växter men bekväm och kör med färdigköpt. Dvs Tropica "Plant Growth Premium Fertiliser" som jag doserar (mindre än rek) varje vecka. Sen kör jag med Easy Life's "EasyCarbo" en liten skvätt varje dag. Någon sorts co2 ersättning som gasar på växternas tillväxt. Har väldigt mycket ljus kan tilläggas, 4x54w T5 med reflektorer i 350 Liter. Det växter väldigt kraftig, de snabbare sorterna växer ju flera cm per dygn. Jag har blandat med växter, en del enkla en del lite knepigare.
      Här en färsk bild från i kväll när halva lysrampen är tänd.
      Anders L

      Kommentar

      • Getingen
        Användare
        • december 2012
        • 412

        #4
        Som jag skrev i den andra tråd rekommenderar jag pmdd. Absolut billigast och bäst. Bra ljus är nummer 1, gödning nummer 2 och co2 nummer 3. Co2 är inte nödvändigt i de flesta fall, det beror på dina växter. Det finns också tre varianter. Mäsk, trycksatt och easy carbo. Easy carbo är egentligen ett gift så använd det försiktigt. Vissa planter frodas medan andra dör. Hur mkt ljus har du och vad är måtten på karet?

        "Hur gör man?" du går in på www.haack.se/pmdd Köper förslagsvis en enkel pack. Gör som det står på hemsidan. Eller så blandar du alla pulver i en mortel bara utan att tillsätta vatten och "torrdoserar" Detta är betydligt smidigare. Torrdoseringens mängd är 1krm per 100L och 12 droppar miplus mer 100L. Miplusen behåller du koncentrerad i detta fallet.

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Ursprungligen postat av Getingen
          Som jag skrev i den andra tråd rekommenderar jag pmdd. Absolut billigast och bäst. Bra ljus är nummer 1, gödning nummer 2 och co2 nummer 3. Co2 är inte nödvändigt i de flesta fall, det beror på dina växter. Det finns också tre varianter. Mäsk, trycksatt och easy carbo. Easy carbo är egentligen ett gift så använd det försiktigt. Vissa planter frodas medan andra dör. Hur mkt ljus har du och vad är måtten på karet?

          "Hur gör man?" du går in på www.haack.se/pmdd Köper förslagsvis en enkel pack. Gör som det står på hemsidan. Eller så blandar du alla pulver i en mortel bara utan att tillsätta vatten och "torrdoserar" Detta är betydligt smidigare. Torrdoseringens mängd är 1krm per 100L och 12 droppar miplus mer 100L. Miplusen behåller du koncentrerad i detta fallet.
          nyfiken som jag är så kunde jag inte låta bli att sno tipset och beställa ett kit!
          Har ju några Schweppes tonic liggandes i flaskåtervinngen....
          Anders L

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            Fick enkelpacken på posten och nu har jag blandat till 3 50 cl flarror och gav karet sin första dos PMDD efter dagens vattenbyte. Det var ju enkelt att blanda till, och det känns ju lite prisvärdare faktiskt. Inte så krångligt heller.
            Anders L

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              #7
              Ursprungligen postat av anli
              Fick enkelpacken på posten och nu har jag blandat till 3 50 cl flarror och gav karet sin första dos PMDD efter dagens vattenbyte. Det var ju enkelt att blanda till, och det känns ju lite prisvärdare faktiskt. Inte så krångligt heller.
              Några veckor senare... jag var tvungen att göra en storrensning av de mest snabbväxande arterna. Hela övre delen var full med växter upp till ytan :-)
              Jag har smårensat varje vecka, men måste det till stortag. En rejäl hink (3/4) till komposten. Fascinerande och ny upplevelse... att behöva skotta ut växter med jämna mellanrum
              Ljus och gödning, så enkelt är det.
              Senast redigerad av anli; 25 november 2012, 19:33.
              Anders L

              Kommentar

              Arbetssätt...