Upprörande: FN tror fortfarande att nilabboren var en bra idé

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    Upprörande: FN tror fortfarande att nilabboren var en bra idé

    Hej

    Läste nyss en artikel ur FN-organet FAO:s tidskrift Nature & Faune (volume 26, issue 1, ss 8-13) om fisket i Viktoriasjön. Enligt artikeln inser FAO fortfarande inte att utplanteringen av nilabborre i Viktoriasjön var en gigantisk miljökatastrof. Visst erkänner man att det medförde att 500+ haplochromina arter, men inställningen är närmast att det är smällar man får ta.

    FAO ser inte heller sambandet mellan nilabborren och eutrofieringen av sjön (nilabborren måste rökas, vilket leder till att skogen huggs ner, vilket medför erosion, vilket leder till eutrifiering).

    Nu har vi ju hört att vissa arter kanske har överlevt. Finns det några exaktare uppgifter om detta? Eller är det för tidigt att säga? Enligt artikeln har framför allt några benthic feeding arter klarat sig, men den ursprungliga artdiversiteten är förlorad.

    I artikeln står det också att nilabborrepopulationen har stabiliserat sig och att fångsterna av nilabborre är ca 1/3, Rastrineobola argentea (en sardinliknande fisk) dryga hälften och haplochrominer dryga 10 %. Haplochrominerna går framför allt till lokala konsumenter, antingen färska eller soltorkade, medan nilabborrarna framför allt exporteras, vilket då inte direkt gynnar lokalbefolkningen, men är en källa till exportinkomster.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Bra ide ur vilken synvinkel? Antar att det räddad en hel del folk från döden i form av svält, men jag har ingen insyn alls i detta.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #3
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Hej

      Läste nyss en artikel ur FN-organet FAO:s tidskrift Nature & Faune (volume 26, issue 1, ss 8-13) om fisket i Viktoriasjön. Enligt artikeln inser FAO fortfarande inte att utplanteringen av nilabborre i Viktoriasjön var en gigantisk miljökatastrof. Visst erkänner man att det medförde att 500+ haplochromina arter, men inställningen är närmast att det är smällar man får ta.

      FAO ser inte heller sambandet mellan nilabborren och eutrofieringen av sjön (nilabborren måste rökas, vilket leder till att skogen huggs ner, vilket medför erosion, vilket leder till eutrifiering).

      Nu har vi ju hört att vissa arter kanske har överlevt. Finns det några exaktare uppgifter om detta? Eller är det för tidigt att säga? Enligt artikeln har framför allt några benthic feeding arter klarat sig, men den ursprungliga artdiversiteten är förlorad.

      I artikeln står det också att nilabborrepopulationen har stabiliserat sig och att fångsterna av nilabborre är ca 1/3, Rastrineobola argentea (en sardinliknande fisk) dryga hälften och haplochrominer dryga 10 %. Haplochrominerna går framför allt till lokala konsumenter, antingen färska eller soltorkade, medan nilabborrarna framför allt exporteras, vilket då inte direkt gynnar lokalbefolkningen, men är en källa till exportinkomster.
      Utgår ifrån att du bara vänder dig till vetenskapsmännen på forumet men om du vill att flertalet forumbesökare ska läsa OCH FÖRSTÅ är mitt tips att du använder ord som fler känner till. T ex "Eutrofiering" Varför använda ett sådant ord när "övergödning" funkar lika bra?
      Och "Benthic" avser att leva på eller under substratet på sjöns eller havets botten. "Benthic feeder" skulle då avse de som hämtar sin föda bland de som leverpå eller under bottensubstratet.
      Så, då har jag visat min sida som "smart ass" också... Men jag tycker ämnet du tar upp är intressant och förtjänar en bredare krets än den vanliga kretsen av vetenskapsmän (har inte noterat någon kvinna i den kretsen) som brukar diskutera liknande ämnen. Och då är det viktigt att man förstår orden i texten.

      //Kaj

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #4
        Kaj, du har så rätt. Detta borde man alltid tänka på. Ordet eutrofiering hade jag kunnat byta ut. Benthic försökte jag slå upp men hittade ingen översättning, så där gled jag (och hoppades att nån skulle veta).

        David: Ja, antagligen tänkte man att det går att öka fiskfångsterna på det sätten. Men man gjorde antagligen ingen miljökonsekvensbedömning (var väl inte modernt på den tiden), och så gick det som det gick. Det som (nu) är upprörande är att FAO fortfarande inte kan erkänna att det var en gigantisk miljökatastrof (ursäkta, väldigt stor omgivningsolycka). Före nilabborren fångade folk naturligtvis av de fiskarter som förekom naturligt i sjön.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        Arbetssätt...