tips på rolig fisk i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Richard Holmgren
    Användare
    • april 2012
    • 6

    tips på rolig fisk i karet?

    Letar efter nåt lite ovanligare eller med lite personlighet inte för stor runt 15cm med goa färger.
    Eller nån mindre art men inte för liten. Kan tänka mig nån dvärgciklid, även afrikanska eller munruvare nåt som är roligt. Vad finns det för skoj som är som gäddciklid eller va de heter?

    Några tips? jag har Cichlasoma amazonarum , guldsöm, sebra, röd juvel, sajica, eldbuk, Parachromis friedrichstalii och lite malar har 500 liter ganska gott om plats trots allt de har sina områden har mycket växter och det funkar fint.
    Senast redigerad av Richard Holmgren; 08 april 2012, 17:19.
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Thorichthys ellioti är ju riktigt grann som känns lite läckrare i färgen än en vanlig eldbuk till exempel.
    Mvh Alex

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Låter som du har full burk som det är... Hur många av varje art har du och vilka av dem leker?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Richard Holmgren
        Användare
        • april 2012
        • 6

        #4
        allt leker har haft mer fisk innan påfågel och 30cm plus jaguarer som lekt ja har bara par av alla. har mycket växter grottor och stenar osv och akvariet känns nästan tomt ser inte så många fiskar de är i växter eller i grottor eller annat.

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #5
          Håller med DaRe, vissa av dessa blir ju bra storlek på. Att några har lekt är ju en sak, nästan alla försöker leka när dom når könsmognad, det betyder ju inte att det funkar särskilt bra för det. Känns som om du lägger i mera i ett 500 så kommer du bara öka stressen hos fiskarna. Skulle vara nöjd med detta, eller om du vill ha mera fisk, så ta bort nått tex Röd juvel ciklid eller så. Fast det betyder ju i och för sig inte att det funkar att lägga i ny fisk hos dom redan etablerade, vilket jag inte skulle tro.
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • Richard Holmgren
            Användare
            • april 2012
            • 6

            #6
            allt är fullvuxet kan tycka att det är fullt så sätt men det är inga rivaliteter alls nästan lite grann när skydda ynglen men annars nästan som ett sällskapsakvarium.

            Varför just röd juvel den är så förbaskat snygg hellre sebrorna men de är så svåra få tag i ville mest förnya nåt nytt och annorlunda hur många fullvuxna i ett 2 meters akvarium är ok enlgt er tänker er mest fiskar i storleken 10-15cm?
            Ja har ju sett betydligt fullare akvarium här på forumet dessutom med stora fiskar 25cm plus?

            Kommentar

            • Richard Holmgren
              Användare
              • april 2012
              • 6

              #7
              jag är beredd på slänga ut nåt av det ska fundera lite så ni får gärna komma med några häftiga fiskar typ som janero herrera riktigt häftig art? vilka blir bra storlek på mer än Parachromis friedrichstalii ? de andra ligger mina på 15cm på hanarna. och Parachromis friedrichstalii lgger på 18cm hane och hona lite mindre men de har legat där länge i den storleken köpte dem nog tyvärr lite gamla så de stanna av i affären eller tidigare ägare de har inte växt ett skit på 1.5år igentligen men fint kondtionerade är de allt. och inga viltfångat det stödjer eller köper jag inte alls helt emot likaså hybrider.

              Kommentar

              Arbetssätt...