Vart gör ni av alla yngel/nya fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Vart gör ni av alla yngel/nya fiskar?

    Ja lite som rubriken lyder.

    När fiskarna får en massa yngel så börjar ju akvariet bli lite litet efter ett tag.
    Vart gör ni av fiskarna? Säljer privat eller till zoo?

    Jag har frågan flera butiker här omkring Stockholm, men det är totalt ointresse av att köpa eller till och med få fiskar. Jag har inte provat privata marknaden, men är inte helt sugen på det heller.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag har avyttrat till butiker men också privat via annons här och på blocket. Men det är lite jobbigt om det blir många telefonsamtal och att man ska anpassa sig att vara hemma vissa tider osv. Nu är det väldigt sällan men det händer (och fötter)
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Ursprungligen postat av WIPE
      Ja lite som rubriken lyder.

      När fiskarna får en massa yngel så börjar ju akvariet bli lite litet efter ett tag.
      Vart gör ni av fiskarna? Säljer privat eller till zoo?

      Jag har frågan flera butiker här omkring Stockholm, men det är totalt ointresse av att köpa eller till och med få fiskar. Jag har inte provat privata marknaden, men är inte helt sugen på det heller.
      Vad är det för fiskar och vilken storlek är det på dom?

      Butikerna vill ju ha fiskar som går att sälja direkt. Om det är skaplig storlek och de har börjat färga lite säljs dom oftast snabbt.

      Kommentar

      • linusa
        Användare
        • januari 2012
        • 11

        #4
        jag använder dom som foder till större fisk...

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • januari 2008
          • 809

          #5
          Jag har också funderat på detta.

          Har bara ett sällskapsakvarium på 720 liter med mycket lavasten i... det blir mycket yngel och de flesta klarar sig. Men sedan är det lite naturlig bortgång av olika orsaker som gör att det inte blir totalt överbefolkat. Dock är det så att vissa sorter klarar sig bättre än andra... funderar på lyfta ur all fisk och göra en befolkningsräkning till sommaren i samband med rejäl ombyggnad av inredning. (Både i och runt akvariet).

          Skulle vilja ta ner antalet av någon sort för att kunna sätta i nya av andra sorter. Är framför allt ett sällskapsakvarium och det får bli lite fisksoppa med 4-6 sorter.

          Frågan är vad man gör med utrensad fisk... avlivning eller är det någon idé att ta med dem till fiskaffären?
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • nicson
            Användare
            • januari 2010
            • 639

            #6
            Ursprungligen postat av WIPE
            Ja lite som rubriken lyder.

            När fiskarna får en massa yngel så börjar ju akvariet bli lite litet efter ett tag.
            Vart gör ni av fiskarna? Säljer privat eller till zoo?

            Jag har frågan flera butiker här omkring Stockholm, men det är totalt ointresse av att köpa eller till och med få fiskar. Jag har inte provat privata marknaden, men är inte helt sugen på det heller.
            Det beror på vilken fisk det är. Scalare och paletter är nog inga problem att sälja till handlare om de är uppdragna till någorlunda storlek. Fick 700 SEK av en handlare (tillgodokvitto) för 9+6 st för en månad sen. Hjälper ju säkert om handlarn känner igen en och tänker på hur mkt pumpar djupfryst foder etc han fått dyvla på en under åren.

            Prinsessor hade jag ett överskott på ca 50 st för en tid sedan. Sålde 2 x 10 st till privatpersoner efter annons här på Köp & Sälj. Jag plockar då såklart ut de 20 bästa. De övriga 30 vilar under granen.

            Det största problemet med att sälja fisk är åtminstone för mig som har inredda kar att få upp fisken...Nattfiske är det som gäller.

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #7
              Akvarieföreningarnas storauktioner. Ge bort till kompisar. Att vara medlem i en akvarieförening underlättar eftersom man snabbt får ett kontaktnät. Att sälja till butiker/per annons går bara om det är något attraktivt i rätt storlek och i tillräckligt antal. (Och rik lär man inte bli...)

              Kommentar

              • Rooster
                NCS Medlem
                • november 2009
                • 473

                #8
                har inte tatt tillvara på "räddat" så mkt yngel men då jag har gjort det har jag annonserat på forumen, sålt/bytt in på zoobutik eller sålt på auktion. vilket alternativ jag gjort har bla berott på hur mkt fisk det handlar om och vad det är för nått typ.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Vad är det för fiskar och vilken storlek är det på dom?

                  Butikerna vill ju ha fiskar som går att sälja direkt. Om det är skaplig storlek och de har börjat färga lite säljs dom oftast snabbt.
                  Jag har Labidochromis sp. "hongi" och alla storlekar på dom. Från någon centimeter upp till ca 15cm långa.
                  Dom jag har är ganska mörka i färgen.

                  Men som sagt var så har jag inte stött på någon affär som är intresserad av att köpa. Såg att Akvarielagret köper fisk av privatpersoner på lappar hos dom men det var bara "utvalda" uppfödare dom köper av visade det sig.

                  Men det lutar åt att man får börja rensa ut dom själv i värsta fall.

                  Kommentar

                  • jojon80swe
                    Användare
                    • januari 2011
                    • 57

                    #10
                    Blocket ha funkat bra för mig. Men det kan bli lite spring med folk, och någon förtjänst blir det ju inte
                    jojon80@spray.se

                    Kommentar

                    • Jan Kohler
                      Användare
                      • augusti 2007
                      • 128

                      #11
                      Hej
                      Om du ska sälja egen uppfödd fisk bör du tänka på att du gör det för att ge kvalitet. Det vill säga att de ska fått bra foder, bra syrerikt vatten, utrymme att växa och att de nått en storlek så att det utan problem går att se könskillnader.
                      Jag talar utifrån Malawi. Och där gäller det också att man hållt isär fisk så att inga korsningar uppkommit.
                      Jag säljer även ancistrusmalar mellan varven och då gäller det att de är minst 5 centimeter och att det går att se könsskillnad.

                      Alltså om du låter fisken växa upp i bra förhållanden och att det inte är yngel utan fisk du säljer då brukar det gå bra.
                      Som du förstår så är det glädjen att få ut sin fina fisk som i mitt fall är övervägande.
                      Vänligen
                      Jan

                      Kommentar

                      • Rövarprinsen
                        Användare
                        • augusti 2010
                        • 42

                        #12
                        Dom flesta seriösa butiker köper gärna in svensk odlat. Själv har jag aldrig haft problem att bli av med fisk fast det är klart att det måste vara arter som är attraktiva. Auktionerna på akvarieföreningarna kan man bli av med det mesta... Best of luck!!
                        sigpic

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Tackar för alla svaren. Nu har jag fått en klarare bild av vad många gör med sina avkommor. :-)
                          Tyckte bara att det skulle vara lite tråkigt att bara avliva de nya fiskarna, men som sagt var så har jag provat med zoo butiker och dom är inte intresserade.

                          Hålla på med annonser på blocket eller auktioner är lite overkill i detta sammanhang.

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Få upp en bild på de så man kan se hur dom ser ut. Köpa fisk över telefon av någon man inte känner är oftast ingen bra ide, så en bild säger mer än tusen ord =)
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...