Grovt grus och fin sand i samma kar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• icehacker
    svarade
    Ursprungligen postat av DRE
    Du kan också begränsa områden mot spridning genom att lägga skiffer halvt under sanden som håller sand på ena sidan och grus på andra. Jag har som standard många platta stenar under min sand för att det blir snyggare om de grävs fram jämfört med glasbotten. Dubbel verkan i ditt fall.
    Det kunde man ju provat kanske ja

Lämna en kommentar:

• KuRtaN
    svarade
    Ursprungligen postat av DRE
    Jag bara undrar om det ändå inte går det är ju inte alltför ovanligt att man ser halkarsbilder med sand som täcks med massor av sten i olika storlekar.
    Iofs denna kille jag tänkte på hade inte mycket sand:
    http://www.cichlidae.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=8992
    Shit vad snyggt kar med enbart "större" stenar.
    Kanske vore ngt för mitt 600L... hm hm. Nytt projekt på g kanske

Lämna en kommentar:

• KuRtaN
    svarade
    Jag har provat detta och det fungerade okej när jordätarna var små och otroligt dåligt när dom växte till sig. Dom flyttar runt sanden rätt bra kan man säga. Slutade med att jag fick sila ur all grov sand medans akvariet var i drift pga att jag inte ville skada äggen hos tuggande honor.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Du kan också begränsa områden mot spridning genom att lägga skiffer halvt under sanden som håller sand på ena sidan och grus på andra. Jag har som standard många platta stenar under min sand för att det blir snyggare om de grävs fram jämfört med glasbotten. Dubbel verkan i ditt fall.

Lämna en kommentar:

• icehacker
    svarade
    Ursprungligen postat av Kimmy-
    ingen avdelare. ta bort sjöstenen från där du vill ha finasanden sen ös på med finsand
    Okej, då kör vi på det

Lämna en kommentar:

• Kimmy-
    svarade
    Ursprungligen postat av icehacker
    Det är precis så jag hade tänkt mig
    Kör du med någon avdelare eller har du bara tagit bort sjöstenen och fyllt på med sand då?
    ingen avdelare. ta bort sjöstenen från där du vill ha finasanden sen ös på med finsand

Lämna en kommentar:

• icehacker
    svarade
    Ursprungligen postat av Kimmy-
    jag kör med engelsk sjösten på ungefär70% sen blästersand på 30 % och vid övergången mellan sanden så har fiskarna bökat till det så det ser naturligt ut i över gången. Det är ju så man vill ha det "enligt mig" om man ska blanda
    Det är precis så jag hade tänkt mig
    Kör du med någon avdelare eller har du bara tagit bort sjöstenen och fyllt på med sand då?

Lämna en kommentar:

• Kimmy-
    svarade
    jag kör med engelsk sjösten på ungefär70% sen blästersand på 30 % och vid övergången mellan sanden så har fiskarna bökat till det så det ser naturligt ut i över gången. Det är ju så man vill ha det "enligt mig" om man ska blanda

Lämna en kommentar:

• icehacker
    svarade
    mjo men jag har aningen mindre kar och upplägg. Men det var ju snyggt

Lämna en kommentar:

• LN
    svarade
    Annars går det att sila/dela sand o sten lätt med en Åledshåv.
    Kör med 0.8-1,2 sand så är det lätt att då o då rissla sanden på ena sidan o tippa gruset i andra.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Jag bara undrar om det ändå inte går det är ju inte alltför ovanligt att man ser halkarsbilder med sand som täcks med massor av sten i olika storlekar.
    Iofs denna kille jag tänkte på hade inte mycket sand:

Lämna en kommentar:

• icehacker
    svarade
    Jag hade tänkt dela av på bredden, kanske en tredjedel med fin sand.

Lämna en kommentar:

• Erik Österlund
    svarade
    Det borde ju funka att lägga en rot + lite sten som avskiljare? Ser kanske lite roligare ut än en plastskena? Men det beror ju på hur du har tänkt dig att uppdelningen ska se ut, om burken ske vara delad på längden eller bredden.

Lämna en kommentar:

• icehacker
    svarade
    Verkar vara en del mindre folk på detta forum än zoopet som jag brukar hänga på, dock mycket bättre respons på frågor här

Lämna en kommentar:

• icehacker
    svarade
    Tack så mycket för svaren!

Kan kunde ha en liten plastskena och sen lägga lite stenar etc vi själva övergången då.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...