Malawi Vallisneria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Malawi Vallisneria

    Direkt från Malawisjön till mitt akvarium, ett knippe äkta Malawivallisneria!

    Ska bli intressant om de klarar sig. De är inte så höga (max 15cm) och ganska mycket bruna blad istället för gröna. Nu har jag planterat i lite olika kar och lite i det kar där vanlig vallisneria växer som ogräs, bara för att förhoppningsvis några ska klara sig och breda ut sig.
    Det blir nog att fira med lite Malawigin!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • oaken
    Användare
    • januari 2008
    • 269

    #2
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Direkt från Malawisjön till mitt akvarium, ett knippe äkta Malawivallisneria!

    Ska bli intressant om de klarar sig. De är inte så höga (max 15cm) och ganska mycket bruna blad istället för gröna. Nu har jag planterat i lite olika kar och lite i det kar där vanlig vallisneria växer som ogräs, bara för att förhoppningsvis några ska klara sig och breda ut sig.
    Det blir nog att fira med lite Malawigin!
    Grymt

    Kommentar

    • msb
      Användare
      • september 2009
      • 314

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Direkt från Malawisjön till mitt akvarium, ett knippe äkta Malawivallisneria!

      Ska bli intressant om de klarar sig. De är inte så höga (max 15cm) och ganska mycket bruna blad istället för gröna. Nu har jag planterat i lite olika kar och lite i det kar där vanlig vallisneria växer som ogräs, bara för att förhoppningsvis några ska klara sig och breda ut sig.
      Det blir nog att fira med lite Malawigin!
      VF med andra ord
      Tropheus

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Om dom är inplanterade kan dom då bli vildfångade
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • msb
          Användare
          • september 2009
          • 314

          #5
          Ursprungligen postat av msb
          VF med andra ord
          Tropheus

          Kommentar

          • nicson
            Användare
            • januari 2010
            • 639

            #6
            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Om dom är inplanterade kan dom då bli vildfångade
            Vilka planterade in dem då? Samma folk som uppfann gin?

            Kommentar

            • Tulle89
              Användare
              • augusti 2006
              • 239

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Nu har jag planterat i lite olika kar och lite i det kar där vanlig vallisneria växer som ogräs, bara för att förhoppningsvis några ska klara sig och breda ut sig.
              Inte bättre och hålla dem separat så de inte blandar sig och du får oäkta vf?
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Coolt!! Tar de sig har du redan en köpare... fast jag får väl köpa F1 då... *snyft*

                Hilsen,

                /P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Häftigt Wilhelm! Hur fick du tag på dom? Lars Andersson?

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    I nåt akvarium bör de klara sig tycker jag. Olika förutsättningar borde borga för fortplantning!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      De växer och är gröna! Nya rötter!
                      De växer faktiskt bäst i det lilla akvariet utan sand! Ok , de simmar omkring i en näringslösning som heter duga!
                      Ska börja tillsätta CO2 snart. Belysning är en T5 6400K 15W
                      Och så hittade jag en cabombaliknande växt som hade smugit med!
                      Ska bli kul o se hur den kommer att se ut om några veckor!

                      Titta o gläds med mig!
                      Senast redigerad av Wilhelm; 28 september 2010, 23:34.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Jepp, jag gläds med dig!! Gott att de tar sig, du har som sagt en köpare här redan... *s* Den Cabombaliknande tror jag är Hornsärv. Vore häftigt om den tog sig också, iom att den är från Malawi. I sjön funkar dessa växter på ett speciellt sätt, blir inte särdeles höga och Hornsärven sjunker till botten om den bryts. Kasselman skriver dock om att dessa egenskaper snabbt försvinner i akvarium, och att växterna då funkar precis som de "vanliga" varianterna av resp. art. Tydligen är det vågrörelserna och den kraftiga vattencirkulationen som får fram dessa egenskaper, vore kul att testa i akvarium någon gång.

                        Hilsen,

                        /P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Anna Österman
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 282

                          #13
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Jepp, jag gläds med dig!! Gott att de tar sig, du har som sagt en köpare här redan... *s* Den Cabombaliknande tror jag är Hornsärv. Vore häftigt om den tog sig också, iom att den är från Malawi. I sjön funkar dessa växter på ett speciellt sätt, blir inte särdeles höga och Hornsärven sjunker till botten om den bryts. Kasselman skriver dock om att dessa egenskaper snabbt försvinner i akvarium, och att växterna då funkar precis som de "vanliga" varianterna av resp. art. Tydligen är det vågrörelserna och den kraftiga vattencirkulationen som får fram dessa egenskaper, vore kul att testa i akvarium någon gång.

                          Hilsen,

                          /P
                          Jag tror också att det är hornsärv (Ceratophyllum demersum). har funderat på att hålla denna art i mitt mbuna-akvarium och känner mig nu styrkt i min tanke. Mycket spännande fynd, Wilhelm. Jag ser fram emot att höra mer.
                          Fiskar är vänner-inte mat!

                          Kommentar

                          • nicson
                            Användare
                            • januari 2010
                            • 639

                            #14
                            Jag har inte kunnat låta bli att stoppa ner både hornsärv o Vallisneria gigantea i mitt nya Tanganyikakar. Har funderat ända sen jag satte upp det på att ha i Simochromis diagramma o läste att de är en av få ciklider som äter växter i tanganyika. Växter är kul! Jag ser dem som fiskar som inte kan prata. Vissa arters/släktens spridning är imponerande. Hornsärv såväl som vattenpest (Elodea densa) såg jag i Snogeholmssjön när jag försökte (kallar jag det när det inte nappar)fiska förra helgen. Hur kommer det sig att hornsärv, vallisneria o vattenpest är spridda över i princip hela världen?

                            Kommentar

                            • Lars Andersson
                              NCS Medlem
                              • oktober 2002
                              • 601

                              #15
                              Hej, vi (Larry o jag) hade den värsta Mwera (storm från syd) jag upplevt sedan 1975. Vågorna var 3,5 meter höga och vi åkte i ett par dygn i en båt som upplevdes som ett halvt valnötsskal. Efter den stormen var det gott om Vallisneria på stränderna vid Senga Bay. Jag plockade många småplantor som Wille fick. Själv har jag ju inga akvarier längre. Larry (Johnson) tog några bilder på vågorna. Bilderna finns tillsammans med lite annat kul på hans facebooksida.
                              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                              Kommentar

                              Arbetssätt...