Akvariums effekt på hälsan (avstressning)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Akvariums effekt på hälsan (avstressning)?

    Ja att ha en hobby eller husdjur har väl alltid en viss positiv effekt för människor. Ibland har jag läst att akvarier har en avstressande och rogivande effekt så att de tom används inom vården ( har dock ej sett något konkret bevis). Enligt vad jag minns ansågs särskilt slöjstjätrar vara bra med sitt långsamma sätt att simma. Har nu funderat lite över detta och helt klart är åtminstone för mig, att oroliga fiskar som danior och troffar knappast är avstressande. Själv känner jag mig nog extra avstressad av kardinaltetror, skalarer och kilfläcksrasboror. Hur är det för er ?, vilka fiskar ger den där extra
    avkopplande och rogivande känslan ?? ( iofs kan man ju ha akvarium av andra skäl än att bli avstressad men det är en annan fråga).
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    Ett tanganyika akvarium med endast en mycket stor grupp Neolamprologus Brichardi i balans, det är faktiskt mitt mest lyckade akvarium både som avstressare och estetiskt tilltalande.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Många små fiskar som aldrig är sjuka och som ger intryck av både harmoni, interaktion och aktivitet. Ett akvarium man kan drömma sig bort i.

      Danior och troffar kan definitivt vara avstressande. Det är inte där det ligger tycker jag.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Ja att ha en hobby eller husdjur har väl alltid en viss positiv effekt för människor. Ibland har jag läst att akvarier har en avstressande och rogivande effekt så att de tom används inom vården ( har dock ej sett något konkret bevis). Enligt vad jag minns ansågs särskilt slöjstjätrar vara bra med sitt långsamma sätt att simma. Har nu funderat lite över detta och helt klart är åtminstone för mig, att oroliga fiskar som danior och troffar knappast är avstressande. Själv känner jag mig nog extra avstressad av kardinaltetror, skalarer och kilfläcksrasboror. Hur är det för er ?, vilka fiskar ger den där extra
        avkopplande och rogivande känslan ?? ( iofs kan man ju ha akvarium av andra skäl än att bli avstressad men det är en annan fråga).
        Har för mig att de har akvarium på hjärtkliniken här istan
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • msb
          Användare
          • september 2009
          • 314

          #5
          Vet att karolinska har en hel del burkar på sina avdelningar här i sthlm
          Detsamma gäller huddinge sjukhus
          Själv tycker jag att ett lungt haplis kar är rogivande
          Tropheus

          Kommentar

          • mantis777
            Användare
            • oktober 2008
            • 204

            #6
            Jag och min kollega har ett akvarium med blandade malawiciklider på vår klinik och det har idel fått god kritik av våra patienter.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
            Inget akvarium för tillfället...

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              I USA har det forskats en hel del på effekten av akvarium på hem för Alzheimersjuka och akvariernas inverkan på patienternas hälsa var mycket positiv.

              Jag har för mig att det var Malawi de hade i dessa akvarier.

              Kommentar

              • Norrland
                Användare
                • december 2009
                • 557

                #8
                Fiskar är avstressande. Annars skulle dom ha skrikande apor i bur hos tandläkaren.
                Feng shui ar populärt här på Hawaii så det blir ofta akvarier eller vattenfall hos läkare, lasarett, acupuncture etc.
                Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                Kommentar

                • GöranE
                  Användare
                  • februari 2009
                  • 334

                  #9
                  Att sitta framför akvariet är lika avstressande som meditation och avslappningsövningar. Lite mer tidsödande kanske :-)
                  Jordätare är det som gäller..

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Detta visste man redan på Hedenhöstiden!
                    När mina barn var små och bara kunde ligga så satt vi dem i en liggstol framför något akvarium. De kikade intresserade på fiskarna och höll sig väldigt lugna och avslappade!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      För mig är vatten i nästan alla former avstressande. Inneslutet i ett akvarium och med fisk, nästan alla varianter, gör det ännu bättre. Det är något med fiskens rörelser som får mig lugnare. Extra kul blir det med ett välplanerat akvarium och fisk med intressant beteende. Vilka fiskar det är spelar nästan ingen roll. Jag fastnar lätt framför stimfiskar som impar på varandra, ciklider som kör sitt race, kuhliålar som snurrar runt, malar som bökar i botten, botia som "knackar", ja, nästan whatever.

                      Favoriten just nu är ett kar på jobbet, 1200 liter, med 4 påfåglar, 10 Pimelodus, några Gibbiceps, silverhajar, jordätare och tre briljanttetror som lyckades undkomma håven när vi gjorde om burken. Påfåglarna har verkligen "det" som får mig att gå ned i varv. En uppdämd kraft i beteendet, oftast lojt simmandes men alltid redo att explodera i fullt ös. Vi fokuserar på att få dem stora snabbt, så det matas extremt mycket (fyra-fem gånger per dag) och byts vatten varje dag jag är på jobbet. Inget skämt, de har dubblerat storleken på ca en månad - från ca 4-5 cm till 9-10 cm nu. Börjar se vuxna ut och få den där breda pannan som jag gillar. Har även börjat gruffa lite och sätta rangordningen.

                      Ja, där svävade jag iväg direkt... *s* ...där ser man vilken effekt akvarium har på mig!!

                      Hilsen,

                      /P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...