Vit faxe sand=grumligt vitt vatten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dennisr
    Användare
    • februari 2010
    • 19

    Vit faxe sand=grumligt vitt vatten.

    Hej. Igår så hällde jag i vit faxe sand i mitt juwel rio 240 liters och sen fyllde jag på med vatten och det blev jättevitt av allt kalk och nu har det nästan gått ett helt dygn och det är fortfarande jättevitt vatten men lite bättre har det blivit. Vad ska jag göra ? Ska det verkligen ta så lång tid innan det blir klart?


    Mvh/Dennis
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    #2
    Jag

    Ursprungligen postat av dennisr
    Hej. Igår så hällde jag i vit faxe sand i mitt juwel rio 240 liters och sen fyllde jag på med vatten och det blev jättevitt av allt kalk och nu har det nästan gått ett helt dygn och det är fortfarande jättevitt vatten men lite bättre har det blivit. Vad ska jag göra ? Ska det verkligen ta så lång tid innan det blir klart?


    Mvh/Dennis
    kör själv med faxegrus o man måste skölja den en massa gånger innan man stoppar i det i akvariet. Annars ser det som mjölk i akvariet. Så skölj den många gånger är svaret!

    Kommentar

    • dennisr
      Användare
      • februari 2010
      • 19

      #3
      Ursprungligen postat av doohan
      kör själv med faxegrus o man måste skölja den en massa gånger innan man stoppar i det i akvariet. Annars ser det som mjölk i akvariet. Så skölj den många gånger är svaret!


      Men fan, det ligger ju redan i med 240 liter vatten eller rättare sagt MJÖLK.

      Att de inte kunde tala om det i akvarieaffären, det tycker jag är dåligt.

      Då är det bara att tömma akvariumet och ta upp all sand och tvätta?


      /Dennis

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        Ursprungligen postat av dennisr
        Men fan, det ligger ju redan i med 240 liter vatten eller rättare sagt MJÖLK.

        Att de inte kunde tala om det i akvarieaffären, det tycker jag är dåligt.

        Då är det bara att tömma akvariumet och ta upp all sand och tvätta?


        /Dennis
        alternativt rör om i gruset och byt vatten många ggr i karet, om du inte har massa fisk i givetvis
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • dennisr
          Användare
          • februari 2010
          • 19

          #5
          Ursprungligen postat av cichlids4fun
          alternativt rör om i gruset och byt vatten många ggr i karet, om du inte har massa fisk i givetvis
          Ja jag får nog göra så. Nej ingen fisk i ännu, ska ha igång det 3-4 veckor innan jag introducerar malawifirrarna i deras nya boning.

          Kommentar

          • dennisr
            Användare
            • februari 2010
            • 19

            #6
            Har precis hållit på i 3 timmar med att tömma akvariet på "kalkvatten" och fyllt på igen och det blev lika vitt igen. Har nu gjort så 4 gånger idag men det är fortfarande nästan lika vitt av sanden så jag får nog fortsätta några gånger till Så trist!

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #7
              Ursprungligen postat av dennisr
              Har precis hållit på i 3 timmar med att tömma akvariet på "kalkvatten" och fyllt på igen och det blev lika vitt igen. Har nu gjort så 4 gånger idag men det är fortfarande nästan lika vitt av sanden så jag får nog fortsätta några gånger till Så trist!

              sätt i ett luftdrivet filter med ppi 40 typ huey hung eller nåt med fullt blås så lär det klarna ganska fort, den kalksanden e helt hopplös att få ren
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • dennisr
                Användare
                • februari 2010
                • 19

                #8
                Ska jag inte röra om i sanden och grumla upp det "vita" mer och tömma och fylla på och hålla på på det sättet tills det blir rent? Ska jag bara låta det vara så det får sjunka till bottnen ? Kommer det inte "damma" upp mycket kalk när fiskarna röjer runt i sanden?


                Vad tycker du?


                Mvh/Dennis

                Kommentar

                • Zl1ng3r
                  Användare
                  • december 2009
                  • 71

                  #9
                  Har oxå faxe i mitt stora kar. Rengjorde det i karet med 2 vattenslangar o en töm-slang. Fick stå å spola kanske 4-5 timmar där man var nere o rörde runt några gånger. Inte helt rent men det ligger kvar på botten även om fiskarna bökar på. Lite kommer upp men sjunker igen nästan direkt. Suger alltid upp en bra hög då det är vattenbytardagar så det börjar bli riktigt rent nu efter kanske 3 mån
                  1167 liter malawi

                  Kommentar

                  • Patric
                    Användare
                    • juli 2007
                    • 189

                    #10
                    jag kör också med faxe i mina kar . det är ett rent helvete att tvätta rent ut sagt tar timmar o åter timmar. mitt råd är att skölja rejält i bara kall vatten så slutar det släppa till slut (gjort så med ca 100 kg faxegrus)sen ta botten ofta som andra också har skrivit.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Hej dennisr

                      Om du redan har sanden i byttan så kör med dialysmetoden. En slang ur karet och en påfyllnadsslang in i i karet. tappa ner 10 cm innan du börjar att fylla på, då får du lite felmarginal. Kör så och veva runt i sand kraftigt i början.

                      Det går åt en hel del vatten men det är himla mycke enklare än att ta ur sanden igen.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • dennisr
                        Användare
                        • februari 2010
                        • 19

                        #12
                        Tack så mycket för alla svar !


                        Mvh/Dennis

                        Kommentar

                        Arbetssätt...