SA-Bilder - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo
    • januari 2011
    • 1744

    Måste ju ha lite att göra när det är hockey på tvn

    Här kommer ett axplock av de SA fiskarna jag har, ber om ursäkt för de skitiga rutorna men det får ni leva med
    Bifogade filer
    ----------------------------------
    /PIA

    Kommentar

    • Rasmus E
      Användare
      • augusti 2013
      • 68

      Ursprungligen postat av SixFeetTall
      Hej alla, en ny medlem från Finland här!

      Vi har fem kar hemma men två av detta är S-A kar. Den största är 600-l paludarium med unga (men lekt redan flera gånger) Geophagus Tapajos Orange Head, Corydoras concolor x 10-15, flera småa pleco (L-204, L-333, L-174 o L-134), Copella arnoldii x8 och Hyphessobrycon megalopterus (förlåt, vet namnet inte på svenska). Tetra ska kaske flytta till min pojkens 300-liter kar o jag ska skaffa några tetra mera. Ljuset är LED, filtering via hydrobox med gröna växter och en liten HMF, två innefilter och en streamer.


      Sen har vi en liten kar (130x40x35cm) med Apistogramma borellii 2+6, Corydoras trilineatus x 6 o Paracheirodon innesi x 15-?. Det här karet är bara en vecka gammalt men där fanns nästän likadant 250l-kar tidigare. Ljuset T5 2x39w, filtering en liten innefilter o lite extraflöde. Hoppas at hitta mera Acorus gramineus o att Echinodorus Grandiflorum ska växa upp ovanpå vattennivå.


      Vi syns, Maria
      Väldigt vackra kar. Jag funderar på vilka växter du har och vad som lämpar sig för paludarium? Har någon här någon bra hemside- eller artikellänk?

      Kommentar

      • PiaJo
        • januari 2011
        • 1744

        Har en lite film med på mina ciklidkar, blev lite knas med ljuset men det kommer mer bilder och filmer senare.
        ----------------------------------
        /PIA

        Kommentar

        • SixFeetTall
          Användare
          • februari 2014
          • 5

          PiaJo har jättefin kar o kanon fina fotografier! Är svart-vit fisken nån Laetacara eller från samma släkt...? Vacker i alla fall!

          Ursprungligen postat av Rasmus E
          Väldigt vackra kar. Jag funderar på vilka växter du har och vad som lämpar sig för paludarium? Har någon här någon bra hemside- eller artikellänk?
          Hej Rasmus o tack!

          Här är bra länkar http://www.hydro-culture.net/plants.html o http://www.dartfrog.co.uk/plants.html. Titta vilka godisar här säljes http://www.popow-orchids.com/! Nästan alla grönaväxter passar odlats som hydroväxter, even många orkideer o sukkulenter. Om man är interesserad av paludariums, det finns många netsidor, til exempel det http://www.dendroboard.com/forum/. Sen kan man googla "emersed culture" , "hydroponics" o hitta tusentals olika paludarium/vivarium/terrarium-sidor. Mina växter växar på o mellan träder (bogwood) so där finns nästan inte alls mull, men två av miniatyrorkideer växar i DIY-orkideemull eftersom dom blir för torr hela tiden. Några arter är noga med fuktighet o temperaturen.

          Hoppas den hjälpte?

          Det här är tidigare, mindre palu (90x50x50cm) som inte finns ännu (förlåt dåligt foto!)

          Klicka på bilden för större version

Namn: PB210207 – kopio (2).JPG
Visningar: 1
Storlek: 111,4 KB
ID: 689989 Klicka på bilden för större version

Namn: PC020250 – kopio.JPG
Visningar: 1
Storlek: 85,6 KB
ID: 689990



          MVH, Maria

          Kommentar

          • olaw
            NCS Medlem
            • juli 2006
            • 470

            Fina akvarium SixFeetTall. Spännande med paludarium.

            Kommentar

            • PiaJo
              • januari 2011
              • 1744

              Ursprungligen postat av SixFeetTall
              PiaJo har jättefin kar o kanon fina fotografier! Är svart-vit fisken nån Laetacara eller från samma släkt...? Vacker i alla fall!


              MVH, Maria
              Helt rätt, det är lite större yngel av Laetacara flavilabris
              Har åtta stycken hos mig och en kompis har åtta stycken hos sig från samma kull.
              ----------------------------------
              /PIA

              Kommentar

              • liv
                NCS Medlem
                • februari 2005
                • 192

                Ursprungligen postat av Punkfredd
                Så snygga bilder Liv!

                Jag måste ta en foto session i mitt akvarium
                Snart också...

                Hur fungerar "terrorbalansen" är alla fiskar vid livet ännu?
                Joda ,det går bra,gjeddene har stort sett overtatt hele karet,men psittacusene kan ta vare på seg selv.Litt slossing er det men ingen skader.
                Litt skjell som fyker av og til.Hadde tenkt og selge psittacusene ,men tror da att gjeddene ville starte og slåss innbyrdes,så
                de er der som (target fish).Har av og til opplevd att gjeddene blir helt lysegul i farge,har prøvd og ta bilde men det er fort over,de vrikker også på seg ,så
                det kan jo være noe på gang.Artig det men tror att hvis det blir noe så vill nok :all hell brake lose.
                jan

                Kommentar

                • Gäst



                  Aqua:Hur snabbt käkar de upp gurkan?
                  Senast redigerad av Gäst; 19 februari 2014, 18:01.

                  Kommentar

                  • PiaJo
                    • januari 2011
                    • 1744

                    Tog lite bilder i helgen på mina microgeophagus altispinosa, dessa är mina favoriter just nu.
                    Tycker att en del blev riktigt bra Blev många foton
                    Bifogade filer
                    ----------------------------------
                    /PIA

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      Riktigt fina fiskar Pia (och foton så klart)

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Toppenbilder, kan jag få någon bild på hona och kanske yngel och en riktigt bra bild på paret vore det kul
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • PiaJo
                          • januari 2011
                          • 1744

                          Ursprungligen postat av Banderad
                          Riktigt fina fiskar Pia (och foton så klart)

                          /Jocke
                          tack!

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Toppenbilder, kan jag få någon bild på hona och kanske yngel och en riktigt bra bild på paret vore det kul
                          Just nu vet jag inte om det finns nåt par än eller vilka som är honor i gruppen, jag har sex stycken och de är inte vuxna än men det kommer väl och då lovar jag att jag skall få till ett bra foto på det du vill ha
                          ----------------------------------
                          /PIA

                          Kommentar

                          • liv
                            NCS Medlem
                            • februari 2005
                            • 192

                            Ursprungligen postat av Punkfredd
                            Jag gillar ditt kar också! Speciellt gäddorna. Hade gärna haft så stora gäddor också!
                            Ja,her er oppdatering på gjeddene,har nå passert 30.cm.grensen og de vokser enda,håper de har max,størrelse snart.
                            Det er bare og glemme og putte noen nye fisker ned i ,her er det gjeddan som eier alt.
                            Fascinerende fisker med personlighet,nesten som oscar.
                            Bifogade filer
                            jan

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              Ursprungligen postat av liv
                              Ja,her er oppdatering på gjeddene,har nå passert 30.cm.grensen og de vokser enda,håper de har max,størrelse snart.
                              Det er bare og glemme og putte noen nye fisker ned i ,her er det gjeddan som eier alt.
                              Fascinerende fisker med personlighet,nesten som oscar.
                              Wow!!! Dom är respektingivande!

                              Tror inte dom kommer växa så mycket till heller!

                              Har du kvar psicattusen i karet också?

                              Undrar hur länge terrorbalansen kommer fungera med alla gäddorna i karet... Alla artiklar man läser säger ju att det till slut bara finns ett etablerat par kvar. Det verkar gälla alla Crenicichla.

                              Kommentar

                              • FrePGun
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 2410

                                Här kommer ett bombardemang med bilder jag tog ikväll...

                                Först ut min Scalarkub med VF Scalarer ifrån Colombia.
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...