Varför går NCS med förlust

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mikael W
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Varför inte göra en omröstning och fråga folk om de anser att en plansch är värd pengarna.
    Bubbelbra idé! Vi tar den omröstningen på årsmötet.

    F.ö., kunde ni diskutera almanackan i almanacka-tråden, så har folk lättare att följa med?

    Lämna en kommentar:


  • Lutt
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Meningslöst inlägg - Zoopet och NCS är 2 helt skilda saker och orsaken till att NCS tappar medlemmar har inte något att göra med om Zoopet har 1 eller 10.000 medlemmar
    Isf var väl ditt inlägg ganska meninglöst också eftersom jag svarade på den.

    Jag tycker inte vi skall oroa oss för mycket med medlemsantalet, sånt kommer och går och jag tror själv att nästa år kommer bli bättre. Runt 900-1000 medlemmar är inte illa för en fiskförening. Troligtvis en av de största i norden.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Mikael W
    Det blir en enklare almanacka, i form av en plansch. (Det har vi ju informerat om redan.) Själv har jag fortfarande en sådan hemma på väggen, hur snygg som helst (från 90-talet tror jag, med tanganyikaciklider, och sjön i bakgrunden).
    På den tiden skickade vi ut planschen i rulle (skulle bli för dyrt idag) och då blev det inte några fula veck på den.

    Varför inte göra en omröstning och fråga folk om de anser att en plansch är värd pengarna.

    Lämna en kommentar:


  • Alexander Ylipää
    svarade
    Kan även nämna att på marknadssidan ser det lite lite ljusare ut nu tillslut, vilket jag tror och hoppas fortsätter in på 2010.

    Annars tycker jag Malawe har många bra synpunkter.

    Lämna en kommentar:


  • Mikael W
    svarade
    Ursprungligen postat av pontus
    Kan man få ett pm på en noll-kalkyl över NCS skule vara roligt och se vad som kostar pengar och vart pengar kommer in på ett år, vi tar ju in 250 000 i medlems avgifter vad kostar det att trycka 4000 CB etc.

    MVH / Pontus
    Inte är det så hemligt att jag skulle behöva sända ett pm.
    Vi fick in 234 000 kr i medlemsavgifter förra året,
    medan CB kostade 239 000 plus porto ca 65 000 (där ingår även annat, men CB är största delen).
    Bokslutet för 2008 kommer upp på hemsidan (så fort vår webinfoansvariga hinner).

    Lämna en kommentar:


  • Mikael W
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Så det blir i alla fall en riktig almancka (om än enklare) och inte någon meningslös plansch.
    Det blir en enklare almanacka, i form av en plansch. (Det har vi ju informerat om redan.) Själv har jag fortfarande en sådan hemma på väggen, hur snygg som helst (från 90-talet tror jag, med tanganyikaciklider, och sjön i bakgrunden).

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Lutt
    Så Zoopet med sina 600 har så många mer
    Meningslöst inlägg - Zoopet och NCS är 2 helt skilda saker och orsaken till att NCS tappar medlemmar har inte något att göra med om Zoopet har 1 eller 10.000 medlemmar

    Lämna en kommentar:


  • endymion
    Gäst svarade
    Något som man helt klart skulle jobba med är att se till att åtminstone de som är frekventa besökare på forumet är medlemmar. Så är den någon som känner sig träffad får han/hon gärna berätta vad som skulle få denne att bli medlem.

    Lämna en kommentar:


  • Lutt
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    För få medlemmar
    Så Zoopet med sina 600 har så många mer

    Alltså detta kommer ju och går och jag kan inte se någon skarp nedgång här. Gäller ju bara att man får tummen ur och då är det främst ciklidbladet jag tänker på.
    Minns att jag skulle skriva en artikel och hade den i stort sett klar tills dess datorn kraschade. Men det kommer en artikel från mig.

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke
    Rekordåret med 1312 medlemmar var 2004 och då var det definitivt ingen fixering på malawi och tanganyika. Det var det däremot på 90-talet när medlemsantalet dalade kraftigt.
    Ciklidbladet har en mycket bra mix idag och är bättre än någonsin. Det är knappast där felet ligger, utan snarare i att det generellt är lägre intresse för föreningar idag.
    Ja jag vet att du alltid kommer med det argumentet micke, men statistik kan man tyvärr inte alltid lita på.Det kanske var så att en del medlemmar höll sig kvar några år trots att dom inte gillade bladet.
    Så jag tycker att ta upp gammal statistik är tyvärr inte vatten värd för mig.
    Nej Micke skriv istället vad vi kan göra för att det blir bättre, det försöker jag att göra.Janne

    Lämna en kommentar:


  • Micke
    svarade
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Hållerr tyvärr med om det som Christer skriver, att det är några år tillbaka sen vi hade mera fixering på malawi och tanganyikaciklider, det var då vi hade en rekordnotering på 1400 medlemmar i NCS.
    Rekordåret med 1312 medlemmar var 2004 och då var det definitivt ingen fixering på malawi och tanganyika. Det var det däremot på 90-talet när medlemsantalet dalade kraftigt.
    Ciklidbladet har en mycket bra mix idag och är bättre än någonsin. Det är knappast där felet ligger, utan snarare i att det generellt är lägre intresse för föreningar idag.

    Lämna en kommentar:


  • cf.akvarielagret
    svarade
    Ursprungligen postat av endymion
    Det finns ju ett rätt enkelt sätt för de som vill stödja föreningen mer. Se till att era fruar, sambos, barn mm blir familjemedlemmar.
    Jag tycker inte om stödmedlemmar, som inte är intresserade då blir vi många fler medlemmar som inget gör

    fruar, sambos, barn ska vara medlemmar om dom är intresserade.

    Lämna en kommentar:


  • endymion
    Gäst svarade
    Det finns ju ett rätt enkelt sätt för de som vill stödja föreningen mer. Se till att era fruar, sambos, barn mm blir familjemedlemmar.

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Jag tycker det är en ganska bra idé som Peter_A_F skriver, men samtidigt så gillar jag den idé som Michael Persson kört med på sin sajt...dvs "sponsor".

    Mig skulle det inte störa att betala en hundring extra och genom detta vara en aktiv sponsor för föreningen. Jag tycker definitivt att föreningen ska ta tillvara på den kärna av medlemmar som verkligen brinner för föreningen och Ciklidbladet. Det är inga fel att be om pengar när föreningen har det tufft..det är heller inga fel att marknadsföra sig bättre trots att det är tuffa tider. Föreningen kan be sponsorer, företag som privatpersoner, om stöd.

    Sedan vet jag inte om föreningen har ansökt om bidrag från olika delar..t ex från EU...eller andra instanser som med medel kan ge stöd för en förening som arbetar för att vidga kunskap om ciklider och andra fiskarter..om undervattensnaturen osv. Det kan finnas massor av möjligheter för att finna små stöd från olika håll förutom den direkta årsavgiften.

    Stipendiat kan sponsras av företag...t ex Tetra..Sera...Eheim osv...fototävling kan kanske sponsras av ett litet pris från något företag med koppling till foto eller akvaristik.

    Lägg upp en PDF som varje medlem kan skriva ut och lägga lite överallt...t ex på tågstationen, på biblioteket..hos tandläkaren...hos zoobutiken...på jobbet. Det finns ju massor av "smygreklam" som kan göras. Varje medlem kan skriva ut en liten informationsfolder och sedan är det upp till varje medlem om de vill dela ut flygbladet/n i postlådan i några trappuppgångar.

    Jag tror nog att de allra flesta på något sätt vill hjälpa till...jag kan tänka mig stöd i form av högre årsavgift, sponsring med någon hundring samt göra reklam så gott jag kan på allehanda platser.

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Citat:
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret Visa inlägg
    Nu tänker du tjugo år tillbaka i tiden
    jag är mer

    Lägg ut Lägg ut
    Hållerr tyvärr med om det som Christer skriver, att det är några år tillbaka sen vi hade mera fixering på malawi och tanganyikaciklider, det var då vi hade en rekordnotering på 1400 medlemmar i NCS.
    Men nu har det bara gått neråt och det tror jag att beror på att vi har gått ifrån malawi och tanganyika hållet, det blir bara nördar kvar, som sysslar med lite ovanliga ciklider som är fångade här och där i världen, vi tappar tyvärr den stora massan som bara är intresserade utav ett fungerande balja med färgglada fiskar i, typ malawiciklider.
    Så jag tycker att vi ska ha mera malawi och tanganyika på våran almanacka så att vi får tillbaka medlemmarna.
    Jag tycker faktiskt också att ciklidbladet tyvärr har gått ifrån malawi och tanganyika,och det påverkar medlemsantalet negativt.
    Förutan det sista numret, det var åt rätt håll.Janne

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...