Spädningsbart lack?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    Spädningsbart lack?

    Jag håller precis på med två frigolitinredningar, modell större, och har funderingar om det här med lack. En bakgrund blir mer klassisk med klippor och en skall likna en ler/jord/torv strand med en massa rötter som sticker ut ur väggen. I torvstranden skall jag blanda cementen med lite sand och mycket torvströ. De tidigare bakgrunderna jag har gjort har jag ibland valt att lacka och ibland inte. Fördelarna med att lacka är ju uppenbara - man får en hård yta som knappt påverkar pH och hårdheten - men på köpet får man även dras med en blank yta på bakgrunden. Jag tror att torvbakgrunden skulle förlora mycket i utseende om den blev lackad på sedvanligt sätt.

    Efter ett tips från en terrarievän så skulle jag vilja prova att späda lacken med vatten så att den går att spraya med en vanlig handsprayflaska. Då sprayar man med ett fintfördelat lack/vattenmoln precis så att det sugs in i ytan. När det har sugits in så sprayar man igen och slutar precis innan man får den blanka ytan. Skyddet blir inte lika starkt på ytan men näst intill.

    Min fundering är om någon känner till något lack som skulle kunna fungera till detta? Efter vad jag förstår så är inte Epotex spädbart?
Arbetssätt...