C-vitamin, hur tillsätta ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    C-vitamin, hur tillsätta ?

    Många foder som säljs har en text att de är C-vitaminberikade, Det verkar
    vara en allmänn uppfattning att C-vitamin är bra för fiskarna. Det jag undrar över är hur man bör tillsätta detta i eget foder ?. Jag har sett uppgifter på att man skall till tex egen räkmix tillsätta sk stabiliserad C-vitamin som lär finnas att köpa.
    I gamla räkmixrecept står det ofta att man skall tillsätta ren C-vitamin
    (alltså askorbinsyra). Jag blir lite fundersam . är detta verkningslöst elller ?.
    Hur länge klarar sig "ostabiliserade" c-vitamin ?.
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    Hm, intressant fråga. Någon som vet mer?
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • Tjoffen
      NCS Medlem
      • november 2006
      • 46

      #3
      Stabiliserad C-vitamin känner jag inte till, men jag har alltid tillsatt askorbinsyra i min räkmix. Jag skulle tro att stabiliserad C-vitamin och askorbinsyra är samma sak.

      Kommentar

      • algskraparn
        Användare
        • september 2006
        • 159

        #4
        Jag har för mig att "stabiliserad C-vitamin" inte längre är en syra, man låter det gå ett steg längre så att det blir en ester istället för syra, det är alltså esterifierad askorbin(-syra). (Det var länge sedan jag kunde nåt om Kemi, mer eller mindre en gissning från min sida)

        Skälet till att det tillsätts stabiliserad C-vitamin är antagligen att vanlig C-vitamin inte överlever framställningsprocessen, extrudering, torkning, uppvärmning och vad det nu kan vara.
        (Till och med frysning förstör C-vitamin i viss mån.)
        Jag tror att det finns stabiliserat C-vitamin att köpa i kapslar hos hälsokostbutiker.

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Jag har tänkt att köra mid sera fishtamin i min nästa räkmix, tror ni att de kommer "överleva" processen elelr är de bara meningslöst att hälla i det?
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #6
            Hum, den här tråden känns inte färdig, Tilll min nästa räkmix, skall det bli
            "köpes" c-vitamin tillsats eller askorbinsyra från willys?

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Väntar fortfarande på svar, men den som väntar på något gott väntar inte för länge

              Kommentar

              • AquaZoo
                Företag
                • oktober 2007
                • 66

                #8
                Kolla denna tråden. http://www.ciklid.org/forum/showthre...m+quale&page=7

                Kommentar

                • tricoti
                  Användare
                  • juni 2009
                  • 249

                  #9
                  C-vitamin..Tjaa,jag brukade mixa en vitamintab, o en hel burk musslor i min räkmix! Musslor det tror jag är rena mumman för fiskar! Man kan hålla på att laborera lite husrsomhelst med räkmixen.Men ett tips jag fick det var att istället för gelatin använda Agar-agar som bindemedel.

                  Kommentar

                  • Tjoffen
                    NCS Medlem
                    • november 2006
                    • 46

                    #10
                    Som jag ser det så är stabiliserad C-vitamin onödigt, det räcker med att tillsätta askorbinsyra. Anledningen till detta är att fiskar till skillnad från människor kan tillverka sitt eget C-vitamin, därför behöver man (enl. mig) bara tillföra byggstenarna som fiskarna behöver för att själva producera C-vitaminet. Dom byggstenarna borde ju rimligen finnas i askorbinsyran, men även i andra ingredienser som man kan ha i sin räkmix tex. spenat.

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #11
                      Ursprungligen postat av Diskus-Varberg
                      Tack för länken, har nu läst tråden men blir inte riktigt säker på slutsatsen,
                      visst vanlig C-vitamin (askorbinsyra) bryts säkert ner under infrysning men hur fort ??, är det 1mån eller 1 år ?, har aldrig när det gäller livsmedel läst att
                      tex bär blir odugliga C-vitamin leverantörer efter tid i frys.
                      Om det håller 3 mån så är det väl maxtid för en sats räkmix och därmed
                      vore den billiga askorbibsyran vara helt ok att använda?????.

                      Kommentar

                      • malawi375
                        Användare
                        • april 2006
                        • 209

                        #12
                        C-vitamin trodde jag man tillsatte i fiskfoder för sin funktion som antioxidant, inte för att fiskarna behöver det?

                        Kommentar

                        • HåkanM
                          NCS Medlem
                          • november 2005
                          • 1294

                          #13
                          Vet ej men fiskfoder som säljs brukar marknadsföras som "C-vitamin berikade"
                          och inte "med antioxidanter". Vore kul om någon kunnig kunde en gång för alla
                          förklara varför och hur man skall använda C-vitamin till fiskar

                          Kommentar

                          Arbetssätt...