Värsta ciklidlistan...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Barracudan
    Användare
    • april 2005
    • 453

    #31
    Ja, man går ju och "lurar" på att ge dom en chans till någon gång.
    Frontosamarkus

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #32
      När det gäller "svåra" fiskar..som t ex Tropheus eller demasoni så kan det lika gärna vara problem med sammansättningen i gruppen eller vad jag mer tror på..vattenvärden. Jag tror att de vatten som vi har i våra kranar varierar en del och det krävs kanske tåliga fiskar att klara det.

      Därför kommer jag nu att installera kolfilter i min lägenhet innan jag drar igång nästa akvarieprojekt. Jag tycker nämligen att vattnet i mina kranar har skillnad i doft och i färg..även om det för det mesta är bra så finns det perioder då det är sämre och det är just detta som jag tror triggar fram sjukdomar hos fiskarna.

      Jag menar inte att maten är oskyldig..inte alls..men fokus kan faktiskt ligga på fel källa.

      Kul att se vilka erfarenheter vi har...både på "värstalistan" som på "topplistan".

      Kommentar

      • salo
        Användare
        • april 2002
        • 314

        #33
        Jag är inte heller någon expert på Demasoni men har fått till en ganska bra grupp nu som leker titt som tätt och först nu har jag fått upp mina yngelkar så det kan bli lite odling. Har bara dragit upp en kull innan.

        Tror det handlar om en kombination av tur, tålamod och tillfälligheter, i börjar tappar man några men jag upplever att gruppen stabiliserats efter ett tag.

        Jag har 15-16 st i ett 250L tillsammans med några Golden och 1+2 Röd rubin (rubinerna vill dock INTE leka, kanske är det får trångt eller stimmig i akvariet)

        I övrigt vad gäller mina demasoni gör jag inget speciellt, flingfoder av standardtyp och lite räkmix då och då, byter hälften av vattnet alldeles för sällen 1-2 ggr per månad.
        540 (180x60x50) under uppbyggnad
        30L Nano under planering
        Drömmer om ett Nanorev

        Kommentar

        • oaken
          Användare
          • januari 2008
          • 269

          #34
          När jag hade demasoni för x antal år sen så började jag med en grupp på 10 yngel mellan 1 till 2 cm. Hade dem i ett akvarium på runt 100 liter och med tiden så växte de och lekte konstant. Matade med vanlig räkmix. Var aldrig några större stridigheter utan de kom överens bra.
          Senare flyttades dem till ett akvarium på 3-400 liter där de gick med en grupp oidentifierade Viktoriaciklider, var inga problem där heller.
          Kanske kan vara en fördel att starta med en grupp yngel? Vad vet jag. Upplevde det aldrig som en svår fisk hur som helst.

          Mitt bidrag till listan är Biotoecus opercularis. Mest för att jag misstänker att jag bara har hanar, och att hälften av dem dött en mystisk död med tiden

          Kommentar

          Arbetssätt...