Malar och vita prick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    Malar och vita prick

    Häpp,
    har på sistone behövt trixa med att bota en del fisk från pricken. JBL:s Punctol verkar vara en ypperlig medicin för detta ändamål, med ett undantag - malar verkar inte tåla detta särdeles bra, utan dör i stället av medicineringen. Och det var ju inte meningen!! Några tips kring hur man får bort pricken på malar utan att de dör av medicineringen?

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • Göran Å
    Användare
    • december 2005
    • 1295

    #2
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Häpp,
    har på sistone behövt trixa med att bota en del fisk från pricken. JBL:s Punctol verkar vara en ypperlig medicin för detta ändamål, med ett undantag - malar verkar inte tåla detta särdeles bra, utan dör i stället av medicineringen. Och det var ju inte meningen!! Några tips kring hur man får bort pricken på malar utan att de dör av medicineringen?

    Hilsen,

    P
    Trist att dina malar dog av medicinen.... Den enda medicinen som jag anv mot vita prick är Waterlifes Protozin och i de fall har jag inte haft några dödsfall bland mina malar.

    I deras instruktion blad står det inte några varninges ord om malar, däremot näms en del andra som inte tål det, såsom rockor, störar, sterletter och mormyrider.

    Har man fjällösa fiskar ska man ge halv dos, såsom till botior, ålar och sutare.

    Mvh Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Kanske dags att byta medicin i stället då, eller testa Punctol i halv dos... för det är bra trist att fisk dör av medicineringen istf att tillfriskna. Extra surt när Punctol funkar så klockrent på annan fisk.

      Har tyvärr inte plats att testa att ge malarna ett eget kar för att bota dem. Där kunde man höja tempen till 29 grader, skippa bottenmaterialet och köra fullt blås på cirkulationen. Ska tydligen funka finfint, enligt väl underrättade källor.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Kanske dags att byta medicin i stället då, eller testa Punctol i halv dos... för det är bra trist att fisk dör av medicineringen istf att tillfriskna. Extra surt när Punctol funkar så klockrent på annan fisk.

        Har tyvärr inte plats att testa att ge malarna ett eget kar för att bota dem. Där kunde man höja tempen till 29 grader, skippa bottenmaterialet och köra fullt blås på cirkulationen. Ska tydligen funka finfint, enligt väl underrättade källor.

        Hilsen,

        P
        Det finns olika sorters vita prick, och en del är nästan omöjliga att bota.
        Det spelar inen roll hur många olika sorts mediciner man testar, och dom kan vara grymt smittsamma, det är precis som att det kan röra sig i luften och smitta ner dom andra baljorna.
        Jag fick in det en gång med ett köp av VF Malawi, 40 baljor fulla med fisk strök med innan det dog ut av sig själv,så var försiktig Patrik.Janne

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Jag fick in det en gång med ett köp av VF Malawi, 40 baljor fulla med fisk strök med innan det dog ut av sig själv,så var försiktig Patrik.Janne
          Surt med sådan prick, och jag är med så långt. Men. Jag vet precis hur detta förflyttar sig - ANDRAS slarv med hygienen samt mitt eget försök att ändå få några av malarna att överleva. Punctolen tar denna varianten klockrent på alla fiskar jag testat på, kruxet är bara det att malarna stryker med av medicinen. De får inte pricken i sig själv, men jag kan inte flytta dem till kar med frisk fisk - då får resterande fiskar pricken, medan malarna mår finfint. Fortfarande. Eller tills jag medicinerar övrig fisk med Punctol. Catch 22 anyone?

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Jag säger samma sak som Göran Å. Waterlife Protozin den bästa jag har testat.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Surt med sådan prick, och jag är med så långt. Men. Jag vet precis hur detta förflyttar sig - ANDRAS slarv med hygienen samt mitt eget försök att ändå få några av malarna att överleva. Punctolen tar denna varianten klockrent på alla fiskar jag testat på, kruxet är bara det att malarna stryker med av medicinen. De får inte pricken i sig själv, men jag kan inte flytta dem till kar med frisk fisk - då får resterande fiskar pricken, medan malarna mår finfint. Fortfarande. Eller tills jag medicinerar övrig fisk med Punctol. Catch 22 anyone?

              Hilsen,

              P
              Ja blanda inte in mig i som du säger ANDRAS slarv, jag är ruskigt nogrann, och när jag fick den pricken så var jag på tårna hela tiden.
              Jag hade självklart en håv till varje balja, och när jag matade så vidrörde jag aldrig baljorna det vill säga att jag bara släppte ner räkmixen i baljorna.
              Och ändå så flyttade sig vita pricken uppåt, då tänkte jag det är ju helt omöjligt, kan det flyga vita pricken.Janne

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Ja blanda inte in mig i som du säger ANDRAS slarv, jag är ruskigt nogrann, och när jag fick den pricken så var jag på tårna hela tiden.
                Jag hade självklart en håv till varje balja, och när jag matade så vidrörde jag aldrig baljorna det vill säga att jag bara släppte ner räkmixen i baljorna.
                Och ändå så flyttade sig vita pricken uppåt, då tänkte jag det är ju helt omöjligt, kan det flyga vita pricken.Janne
                Nej, nej, jag menade absolut inte dig, Janne - jag vet precis vilka jag syftar på när det gäller slarvet. Hade du skött de kar det handlar om hade det inte ens blivit sjukdomsutbrott, det är jag säker på.

                Verkar som om det är Protozin som ska testas framöver då. Vi kör på det!!

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • olaJ
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 584

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Kanske dags att byta medicin i stället då, eller testa Punctol i halv dos... för det är bra trist att fisk dör av medicineringen istf att tillfriskna. Extra surt när Punctol funkar så klockrent på annan fisk.

                  Har tyvärr inte plats att testa att ge malarna ett eget kar för att bota dem. Där kunde man höja tempen till 29 grader, skippa bottenmaterialet och köra fullt blås på cirkulationen. Ska tydligen funka finfint, enligt väl underrättade källor.

                  Hilsen,

                  P
                  Om du har en väldigt exakt doppvärmare Patrik så kan du gradvis höja tempen till 33-34 grader under 3 eller 4 dagar så kan detta ta kål på vita pricken utan att du ens behöver medicinera, det är nämligen så att dessa patogener oftast inte tåler så höga temperaturer. När prickarna försvinner så fortsätt med samma temp i ca 1 dygn för att sedan gradvis sänka tillbaka till den ursprungliga tempen.

                  Det kan vara extremt svårt att få till om du inte har stenkoll på temperaturen, men det har du säkert om jag känner dig rätt..

                  Som vanligt när det gäller L-malar är det mycket viktigt med rent och syrerikt vatten, speciellt vid sådan här behandling.
                  "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Tack för tipset, Ola! Doppvärmaren är inte kruxet, det är att ha plats för fisken när den ska botas. Svårt att få till ett eget kar för malarna. Ska klura lite och se vad jag kan åstadkomma.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • olaJ
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 584

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Tack för tipset, Ola! Doppvärmaren är inte kruxet, det är att ha plats för fisken när den ska botas. Svårt att få till ett eget kar för malarna. Ska klura lite och se vad jag kan åstadkomma.

                      Hilsen,

                      P
                      Jag såg det där med platsbristen först efter mitt tips, det blir ju lite tufft att få alla andra fiskar att överleva dessa extremtemperaturer om man skall göra det i ett sällskapskar.
                      "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                      Kommentar

                      Arbetssätt...