Tack för länkarna Patrik.
Det som retar mig lite grann är att vattenverken verkar inte vilja satsa på ny teknik för att det finns. I Tyskland har man börjat med annan tillsats än amoniak/amonium. För att få kloret stabilt.
Det finns en surdetalj till och det är mängden lut som man tillsätter. Natriumhypoklorit på dunk har en ganska stor mäng lut isig.
Till verkar man sin egen Natriumhyp istället (salt +avhärdat vatten + elektrolyt) så tillsätter man mellan 1000 till 1500 gånger mindre lut i vattnet.
Kloramin
Kollaps
X
-
Lite blandade länkar för de vetgiriga:
Har några till, men hinner inte ladda upp dem nu. Kloraminer är ett jädrans ämne för oss akvarister rent ut sagt. Utöver det har jag funderingar på om pesticider kan förekomma i kranvattnet. Enligt Sydvattens produktionsrapport så förekommer de i vart fall i små mängder i en av ytvattentäckterna, men finns inte i mätbar utsträckning i vattnet som går från vattenverket. Att de inte syns med mätutrustningen är dock ingalunda någon garanti för att de inte förekommer alls - och jag har inte en susning om vilka mängder som påverkar fisken. Vet inte heller om olika pesticider som kommer ihop "fördubblar" effekten. I vilket fall så ska ett kolfilter ta även dessa ämnen.
Nu är i vart fall mina seriekopplade kolfilter i gång i lokalen (kör med Clas Ohlsons filterhus och kolpatroner, tre i rad). Bytte vatten i tre timmar i onsdags, och nog verkar det på mig som om kloret är borta (fiskarna beter sig som förväntas efter stort vattenbyte, piggnar till och många leker) samt att ammonium finns i invattnet (finfin algtillväxt i det kar som sväljer mest vatten vid byte). Nå, har inte mätt något än, bara observerat - men observationerna är vad jag förväntat mig kunde ske.
Hilsen,
PLämna en kommentar:
-
Farlig balansgång att tillsätta ammonium för växternas skull. Visst, växter föredrar ammonium men ska du tillsätta tillräckligt mycket för att slippa bekymra dig om att kvävenivåerna är för låga är kaliumnitrat betydligt bättre. Mycket mindre risk för fisken.
Hilsen,
PLämna en kommentar:
-
Fiskarna bidrar till problemet och de är de som lider av problemen. Det jag menar var att man oftast har fiskar och matar sina fiskar. Detta bidrar mer till att amonium bildas i karet än restprodukten av kloramin. Om den samlade mängden amonium, nitrit, nitrat accumeleras så undanröjs problemet med vattenbyte.
Jag tillsätter amonium för mina växter.Lämna en kommentar:
-
Amoniumet bryts ner av biologiska filter etc i nitrifieringsprocessen. Ett högt ph gör att amoniumet omvandlas till amoniak och det är direkt farligt för fiskarna. Har man problem med Amoniumet så visar det sig genom att nitrat accumuleras i tanken. Problemet undanröjs genom tätare vb eller med hjälp av växter.Lämna en kommentar:
-
Gäst svaradeHelt ärligt jag tror att det största problemet är att man inte håller ett schema. Byter man vatten en gång i veckan och matar en gång om dagen anpassar ju sig bakterierna till det. Börjar man helt plötsligt att mixra med antingen mat eller vatten finns det helt plötsligt för mycket eller för lite mat för bakterierna och akvarierna hamnar i obalans.
Varierar därimot kvaliteten på vattnet blir det hela mycket svårare. Men jag antar att svängningarna i invattnet blir mindre med vattenberedning, kolfilter eller UV-ljus på inkommande vatten.Lämna en kommentar:
-
Annars så kommer den här igen.
Mvh GöranSenast redigerad av Göran Å; 18 September 2008, 18:18.Lämna en kommentar:
-
Filtret är ett Callidus GF-filterhus samt en TC-block patron se följande länk: http://www.callidus.nu/bildbank/PDF-...ter_04_low.pdf
Mvh GöranLämna en kommentar:
-
-
Kolfilter
Sedan jag skaffade mitt kolfilter på ingående vattnet har jag aldrig under min akvarie karriär haft så friska och vackra fiskar som nu.
Filtret är ett Callidus GF-filterhus samt en TC-block patron se följande länk:
Under denna länk kan man läsa om Kloramin bekymmer i Kanada hos en känd akvarist och dennes lösning: www.buntbarsch.ca/index_files/prefilter.htm
Den som har CB nr 2/08 kan läsa om min erfarenhet av dåligt vatten..vilket jag inte önskar någon får uppleva.
Prova denna länk nu , funkar för mig.
Mvh GöranSenast redigerad av Göran Å; 18 September 2008, 18:16.Lämna en kommentar:
-
Hej.
Tappade en del diskus oförklarigt förut men sen jag började använda aquasafe vid varje vattenbyte har jag ej förlorat en enda fisk på år.
mvh MatsLämna en kommentar:
-
Amoniumet bryts ner av biologiska filter etc i nitrifieringsprocessen. Ett högt ph gör att amoniumet omvandlas till amoniak och det är direkt farligt för fiskarna. Har man problem med Amoniumet så visar det sig genom att nitrat accumuleras i tanken. Problemet undanröjs genom tätare vb eller med hjälp av växter.Lämna en kommentar:
-
Ja det är helt klart att vid stora vattenbyten ( särskilt vår o höst) så
visar fiskarna klart ogillande. Men jag undrar om inte klor är mycket giftigare än ammonium så att mängden kvarvarande ammonium inte blir något problem?,en ren spekulation då kemikunskaperna är nog så ringrostiga.Lämna en kommentar:
-
Jupp det är värre sommartid och höst då vattnet är varmare, för att då är bakterietrycket högre på vattennätet. Det är iallafall den förklaring vattenverket givit mig.
Det ja har lite svårt att fatta är att endel fiskar verkar klara av kloret bättre än andra. Kanske kan det vara så att vissa individer har ett bättre slemlager än andra.
Hemma hos mig i mitt vatten så hjälper det iallafall att salta vattnet vid vattenbyte.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: