Vattenbyte gav mig mer än jag någonsin kunnat drömma om!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medgix
    Användare
    • september 2004
    • 242

    Vattenbyte gav mig mer än jag någonsin kunnat drömma om!

    Så, jag har haft lite tur o oturen med mitt vatten det sista. Slängde i en STOOR mangroove rot och efter ett par veckor vart vattnet helt gult trots kontinuerligt vattenbyte.
    Tidigt förra veckan bytte jag ut 50% av det 29 gradiga vattnet med 25 gradigt vatten med tanke på värmeböljan som slagit så gott som hela landet. Jag la märke till att alla mina neontetror (ca 200), scalarer och discus flockades runt utblåset till slangen med det svalare vattnet. Dom såg ut att njuta som fasen och jag lekte runt lite genom att flytta slangen och kolla när alla fiskarna ivrigt simmade efter.
    I lördags vart vattnet lite gulare likt förbannat. Jag hade köpt mig ett gäng nya växter och tänkte att jag lika gärna kunde byta ut 50% av vattnet igen då det blir lättare att placera ut växterna som jag vill ha dom och dessutom få bort lite mer av det gula vattnet. Som innan så körde jag med svalare vatten för att få ner tempen lite då fiskarna verkade uppskatta det.
    Igår (söndags) fick mina neontetror ett spatt och började kivas något förbannat, jag satte mig ner och tittade och märkte att dom spridde rom över mina nya växter. Varken scalarerna eller diskusarna verkade bry sig om det, dom höll sig till att putsa mina anubias plantor istället.
    Idag när jag kom hem hade jag fått lek på 2 par scalarer och 1 par diskus!!! Jag tänker inte flytta på några ägg eller fiskar, utan tänker helt enkelt se hur detta slutar. Ska försöka ta lite bilder under veckan om arbetet tillåter lite fritid, om inte annat så tar jag bilder i helgen om det finns något kvar att visa vilket jag innerligen hoppas på!
    Ville bara utrycka min glädje, hehe.
  • Gäst

    #2
    Grattis!

    Mvh/Andreas

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Ett Jättegrattis!

      Det är riktigt kul och intressant att se när fiskarna leker. Har du mycket växter så kommer det alla ggr finnas små yngel snart.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Ron426
        Användare
        • maj 2008
        • 112

        #4
        oj, det låter ju helt fantastiskt!. själv har mina discus lekt många gånger men alldrig lyckats. jag trodde alldrig att tetror lekte i akvarium?
        http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Klockren lektriggning - rot med finfina ämnen, vattenbyten, temperatursänkning och leksubstrat (växterna). Leker inte firrarna då kan man ge upp...

          Borde blir några fler neontetror av det i vart fall, speciellt om alla lekte samtidigt. Skriv om hur det går!!

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            låter superkul medgix

            När fisken går i lek på det viset så är hobbyn på absolut max. har du fler akvarium så kan du köra i "lekvattnet" i nästa akvarium. Med lite flyt så så triggar det till lek även där.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • jens.w
              Användare
              • maj 2008
              • 21

              #7
              Jäkligt härlig historia, låter som något man gärna ser!

              Och sen en massa fina tipps dessutom, för en som inte är så kunnig på det här med att få till lek

              Kommentar

              Arbetssätt...