Ciklider med andra fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • baktra01
    Användare
    • maj 2008
    • 10

    Ciklider med andra fiskar?

    Hej... Är en relativ nybörjare när det kommer till akvariefiskar.
    Har i alla fall ett 70 liters akvarium med Neontetror sedan 1 år tillbaka.
    Men nu börjar jag att bli less på att dom bara simmar omkring och ser dumma ut, och är redo för lite action!
    Så jag har bestämt mig för ciklider, eftersom de är både spännande och väldigt vackra för att vara sötvattens fiskar... (finns säkert saltvattens ciklider men det är inte någontin jag har någon aning om)
    Hur som helst... Vilken sort bör jag börja med? Vilka cikider är relativt lättskötta? Och finns det någon cikid som går ihop med neontetror? Eller blir tetrorna fiskmat så fort jag tillsätter en handfull cikider?

    Stort tack för svar!!!
    mvh Bartek
    ...Vem kunde ha trott att "Akvarium" är så skoj!?
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Kolla in "Apistogramma" släktet under sydamerika i artregistret. Där finns nog ett flertal ciklider som du kan ha i ett 70 liters och med tetrorna. Själv kommer jag att tänka på exempelvis Apistogramma borelli eller möjligtvis Nannacara anomala (grön bågfensciklid), den blir dock lite större men ett par kanske.

    Mvh Jari

    Kommentar

    • baktra01
      Användare
      • maj 2008
      • 10

      #3
      Tack för svar! Men?!?!?

      Tack för tipset... jag kollade upp litegrann om cikliderna du tipsade om och kollade även vilka arter som finns att få tag på i stans olika akvarie butiker...
      Hittade ett par väldigt fina ciklider som jag är sugen på:

      Paralabidochromis
      The appeal of African cichlids is undoubtedly their incredible diversity. They can be found all over the great continent, but the majority come from one of three lakes. The exact number of species in each of the great African lakes is uncertain, but there are around 250 identified cichlid species in Lake Tanganyika, at least...


      Metriaclima estherae
      The appeal of African cichlids is undoubtedly their incredible diversity. They can be found all over the great continent, but the majority come from one of three lakes. The exact number of species in each of the great African lakes is uncertain, but there are around 250 identified cichlid species in Lake Tanganyika, at least...


      Melanochromis joanjohnsonae
      The appeal of African cichlids is undoubtedly their incredible diversity. They can be found all over the great continent, but the majority come from one of three lakes. The exact number of species in each of the great African lakes is uncertain, but there are around 250 identified cichlid species in Lake Tanganyika, at least...


      Astatotilapia nubila
      The appeal of African cichlids is undoubtedly their incredible diversity. They can be found all over the great continent, but the majority come from one of three lakes. The exact number of species in each of the great African lakes is uncertain, but there are around 250 identified cichlid species in Lake Tanganyika, at least...


      Obliquidens


      Vad med någon av dessa arter?
      Antar att dom är väldigt aggresiva det lilla jag läst mig till...
      Kommer dom att äta upp alla andra fiskar som är i Akvariet även om det finns gott om gömställen?
      Tack för svar!

      Kommentar

      • Oden70
        Användare
        • januari 2007
        • 869

        #4
        Ursprungligen postat av baktra01
        Tack för tipset... jag kollade upp litegrann om cikliderna du tipsade om och kollade även vilka arter som finns att få tag på i stans olika akvarie butiker...
        Hittade ett par väldigt fina ciklider som jag är sugen på:

        Paralabidochromis
        The appeal of African cichlids is undoubtedly their incredible diversity. They can be found all over the great continent, but the majority come from one of three lakes. The exact number of species in each of the great African lakes is uncertain, but there are around 250 identified cichlid species in Lake Tanganyika, at least...


        Metriaclima estherae
        The appeal of African cichlids is undoubtedly their incredible diversity. They can be found all over the great continent, but the majority come from one of three lakes. The exact number of species in each of the great African lakes is uncertain, but there are around 250 identified cichlid species in Lake Tanganyika, at least...


        Melanochromis joanjohnsonae
        The appeal of African cichlids is undoubtedly their incredible diversity. They can be found all over the great continent, but the majority come from one of three lakes. The exact number of species in each of the great African lakes is uncertain, but there are around 250 identified cichlid species in Lake Tanganyika, at least...


        Astatotilapia nubila
        The appeal of African cichlids is undoubtedly their incredible diversity. They can be found all over the great continent, but the majority come from one of three lakes. The exact number of species in each of the great African lakes is uncertain, but there are around 250 identified cichlid species in Lake Tanganyika, at least...


        Obliquidens


        Vad med någon av dessa arter?
        Antar att dom är väldigt aggresiva det lilla jag läst mig till...
        Kommer dom att äta upp alla andra fiskar som är i Akvariet även om det finns gott om gömställen?
        Tack för svar!
        Om du vill blanda e det ända du kan ha enligt mig dom firrar (dvärgciklider) som jarinen rekomenderat dig. Dom du skrivigt själva e malawi och viktoria cikider. Ett tipps, lägg ner det, dina tetror blir mat samt att dina 70L e bara ett yngelkar för dessa arter enigt mig. Om du vil ha ciklider så har jag 2 råd......

        Nr:1 Skippa allt annat än ciklider i karet.

        Nr:2 Skaffa ett större kar gärna över 240L..

        Lycka till nu med ditt kar..

        Du kan vidare kolla art registert här på forumet så kommer du att se vad som krävs i karstorlek samt firrarnas betende! Sedan kan du kolla vidare för att se vilka arter som passar ihopa.

        Av dom arter du skrivigt här övan har du bla. mbuna och dom e aggro och kommer ta dina tetror till lunch..
        Senast redigerad av Oden70; 04 maj 2008, 18:03.
        Petrochromis is da shit8)8)

        Kommentar

        • baktra01
          Användare
          • maj 2008
          • 10

          #5
          Ok!

          Ok Tack för svar...
          Har ett vagt minne från min barndom då jag hade ett akvarium och släppte ner en gulorange ciklid som bytte färg till närmare svart när den blev arg (som barn knackade jag ofta på rutan till akvariet).
          Det dröjde en vecka innan cikliden var "Last man standing" i akvariet.
          Well well... när jag blir rik o berömd så skaffar jag större tank till firrarna, och då j***lar ska jag ha mig färgranna cikider!
          Tills vidare så håller jag mig till ditt råd och låter bli att plåga så fina fiskar i en alltför liten tank!

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Första fisken i dina länkar Paralabidochromis sp. "rockkribensis" är den absolut mesigaste av de du nämnt. Troligen den som skulle funka i minst akvarie med. Kanske inte så litet som 70 liter men ett större än 125 liter behövs knappt.

            Kommentar

            Arbetssätt...