Problem med bakgrund och belysning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jimpa
    Användare
    • oktober 2007
    • 101

    Problem med bakgrund och belysning.

    Problemet gäller främst min bakgrund. Som syns på bilderna så har jag två moduler. Resten är målat svart. Valde en mattsvart, vattenbaserad latexfärg för väggar inomhus hos Beckers. Hade sökt duktigt här på forumet och kommit fram till att det skulle funka. Och visst blev den matt alltid men mot rutan är det så blankt så det går spegla sig i det. Syns på andra bilden där min kamera speglas och det är värre i verkligheten.
    Det går knappt njuta av akvariet som det är nu. Har rapmen längst fram vilket ger bäst ljus på fiskarna men ju lägre bak jag flyttar den dessto mindre blir speglingen och fiskarna ser bara mörka ut. Det är ju inte bakgrunden som man vill titta på i karet.
    I rampen, som har reflektor, sitter två Aquarelle T5 på 39 watt styck. Karet är 125x50x60 (lxbxh). Baksidan och kortsidan till höger är målade. Det går lätt att dra bort och går säkert att måla. Blir bara rätt bökigt på kortsidan mot väggen.
    Är det enda att måla med annan färg? Ska jag välja en annan sorts svart eller ska satsa på blått?
    Fiskarna är ett gäng moliro och några hästnosar.

    Sen vill jag gärna ha förslag på bra spotlights. Tänkte sätta två-tre stycken ovanför karen och kombinera med rampen och använda som skymmningsljus.
    VIlken sorts lampor bör man välja till dem för att få bra ljus? Finns det någon som ger ett vettigt ljus som kan framhäva det röda hos moliro? Grolux finns ju tyvärr inte som T5, än.

    Lite långt inlägg, men är hemskt tacksam för svar!
  • Oden70
    Användare
    • januari 2007
    • 869

    #2
    Klister film

    ett förslag e att ta bort färgen och ersätta den med färgad klisterfilm som finns i olika nyanser och färger. Har det på alla mina kar .. Finns att köpa på hornbach eller bauehaus i ram avdelningen.. Det e samma film som vissa köper i olika stenmönster för att klä dåliga bänkskivor eller köksluckor..
    Den finns i bla.mattsvart och olika blåa nyanser..
    I mitt molirokar satte jag vit film. och shit vad fiskarna blev röda med den vita bakgrunden, vit sand och faxekalksten i karet..

    Kan ta lite foto till dig om du vill se hur det blir med detta istället, men har bara blåa nu. Skicka ett pm med din mail i sådant fall...
    Lycka till
    Kom och tänka på en sak.. Såg ett kar med moduler där dom satt en beigh/ljusbrun film och det var riktigt riktigt nice....
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • jimpa
      Användare
      • oktober 2007
      • 101

      #3
      Problemet med filmen är i så fall att få dit den. Max 20 cm till väggen och baksidan av akvariet och 2-3 cm på högersidan. En liten roller är det enda jag kan tänka att jag kommer åt med tyvärr. Beige/ljusbrun skulle ju smälta in fint med modulerna annars. Bra ide iaf.

      Vit film låter rätt udda måste jag säga. Det har du ingen bild på?

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #4
        Vad du än väljer (film eller måla) så lär det inte bli bra om du inte kan flytta karet! Själv har jag satt ljuslådefilm/vinyl på mina sidor, dvs svart! Det är ju betydligt lättare att få bort filmen än färgen, och det finns som dom skriver ovan på div ställen och i div nyanser.

        Så ska det bli bra, får du med all sannolikhet tömma karet (kanske inte helt, men tillräckligt för att du ska kunna skjuta det år sidan och arbeta med det...

        vänligen

        DD
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #5
          Prova att skärma av ljuset från rampen, den lyser upp allt som hamnar framför burken och då speglas det.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • patrickeriksson
            Användare
            • oktober 2007
            • 355

            #6
            Ja precis som tege säger så är det ljuset framåt som lyser upp dig och speglas i bakrutan. Det spelar nog inget roll vad du använder på bakrutan om du inte skärmar av ljuset framåt. Testa genom att lägga nåt framför rampen eller häng en bit tyg framför innan du lägger ner en massa tid på bakrutan.
            Patrick Eriksson

            Kommentar

            • jimpa
              Användare
              • oktober 2007
              • 101

              #7
              Ja jag insåg också att det ljuset framåt gör så att det speglar. Pillade lite med alufolie innan och det blir en klar förbättring. Men fortfarande inte bra. T5-rampen ger ett sånt kraftigt ljus så det verkar svårt att skärma av helt.
              Skärmar jag av bakåt och åt sidorna ger det ingen märkbar effekt utan att det givetvis blir mörkare i karet längre bak.. Antar att man får fundera lite och testa sig fram.

              Tack för hjälpen iaf!

              Kommentar

              Arbetssätt...