Gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    Gurami

    Någon som har erfarenhet av chockladgurami och/eller honungsgurami?

    Skulle gladeligen ta emot lite råd och dåd av någon som har erfarenhet av dessa små guramis, då jag hade tänkt införskaffa någon eller bägger arterna! Måste bara limma ett par st "guramikar" kar, men det är snart gjort. Tänkte limma ett par st låga akvarium (ca 25 cm) och istället premiera bottenytan. Blir dessutom betydligt billigare per liter eftersom glastjockleken kan minskas betydligt...
    /Fredrik
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • januari 2007
    • 290

    #2
    Som lite omväxling, för att det inte bara ska bli ciklider får jag erkänna att jag har båda sorterna i 55 liter. Mycket gömställen och flytväxter blir bra. Sedan jag skaffade chokladerna har jag sänkt ph till ca 6. Byter 1/3 i veckan.
    Inte kinkinga med maten, gillar fryst av olika slag även om de mindre sorterna nog är att föredra.
    Har fått ett och annat yngel av honungsguramin, vattenbytet verkar trigga dem. Om chokladerna hör jag läst att man helst inte ska ha sand som bottenmaterial, för att de då kan få vitaprick. Hos mig har det dock funkat hittills. Kanske är det viktigare med lågt ph, som jag fixar genom en hel del torv.
    Lycka till, de är mycket underhållande att se på!
    Mvh Niklas
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • januari 2003
      • 432

      #3
      Ja, vad jag förstått ska det inte vara helt oproblematiskt att hålla dem och att driva upp lite avkomma. Det gäller väl främst chokladguramin, honungsguramin går väl i neutralt till svagt basiskt vatten tom utan några problem.

      Har du fått yngel av chokladen någon gång? Och fick du ynglen att överleva? Eller var det efter honungsguramin du fick avkomma? De är väl så pass små att det lär bli infusorier i början på dem....

      Jag har gjort iordning ett kar nu på ca 70 L som jag eventuellt ska ha dem i, men det skall "köras in" och kompletteras med växter och så. Har 1 L filtervolym på varje 12 L vatten avrundat! Den är uppbyggd i två sektioner med cirkulation och syresättning mellan mattorna, så nitrifieringen borde vara maxad när man fått igång det... En tanke i detta filter var att man kan välja att filtrera över ex. torv (eller ngt annat) eftersom det finns ett litet utrymme mellan mattorna där syresättning/cirkulation sker. Nackdelen är ju att filtret tar en del plats i karet (hela kortsidan 14 cm ut).

      Tack för svar Niklas!
      /Fredrik

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #4
        Lyfter tråden *huga vad seg den var*

        Någon måste väl medge att de fuskar lite vid sidan av cikliderna med någon gurami!?
        /Fredrik

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Har inte haft chokladgurami men däremot honungsgurami i flera omgångar. Trevliga firrar, men liksom en hel del dvärgciklider har hannarna större revirkrav än man kan tro. Med väldigt mycket växter kan du ha två hannar och tre-fyra honor i ett 100 liters, enligt mig. Tycker upplägget låter bra, kar i rätt size och allting.

          Det är i vart fall värmeälskande firrar vi pratar om, helst högre temp än 25, gärna upp mot 27 grader. Om de leker och du drar upp yngel kan könsfördelningen bli skev - testa då med att sänka tempen någon grad. Högre temp = fler hannar. Guramis hör också till de firrar som kan bli "förkylda". Helslutande täckglas är verkligen att rekommendera. Luften ovanför ytan ska hålla samma temp som vattnet.

          Med mycket växter är filter och genomluftning knappast nödvändigt. De trivs fint när vattnet står stilla. Funkar helt ok även om man slarvar med vattenbytena också, de leker helst i "gammalt" vatten.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Hagge
            Användare
            • januari 2003
            • 432

            #6
            Härligt att någon vågar medge att de inte bara har ciklider (även om det är NCS:s forum).

            Nu kör jag en ganska liten (en liten Elite, typ 200l/tim kanske!?) luftpump som jag dels cirkulerar/syresätter mellan mattorna med och dessutom driver filtret med, jag kan reglera flödet genom mattorna/utblåset så att jag kan strypa ublåset utifall jag har sådant behov. Tanken var att jag kan ha mattorna kvar i karet och bara köra svag cirkulation/filtrering som då bara ger en mycket svag eller ingen ytvattenrörelse men att filtreringen fortfarande ändå är aktiv så man slipper de problem som kan uppstå när man skall dra igång ett ej använt filter igen... om man nu behöver slå av filtret pga av skumbo ex.

            Skall köra igång med växter och (kruk)växtgödning i karet så snart jag får tag på lite lämpliga växter. Har en botten av jord längst ned, sedan grus ca 2mm upptill samt en del rötter och lite tegelrör som jag brukar använda som inredning/grottor.

            Efter att jag "limmat" litet glasstag för filtret insåg jag dock att jag köpt/använt fel silikon. ÖB:s vanliga "silikon" är godkänt för akvariebruk, men jag köpte en annan variant tydligen med ett annat härdningssystem, vi får se vad det kommer att innebära!? På den "rätta" står det -silikon, på den jag limmat med -byggsilikon... *klantigt* men på tillverkararens hemsida står det att härdningssystemet är neutralt -vad det nu innebär!? I övrigt verkar de uppfylla samma krav och ha lika beståndsdelar så jag tror att det skall gå bra.

            Värme ska de nog inte lida brist på, de två burkar jag tänkt använda står i pannrummet (jag eldar med ved) och där blir det riktigt varmt. Kommer att sätta i värmare för att ta ev. kallperioder mellan eldningstillfällena eftersom det inte finns någon annan värmekälla där. Jag är mer orolig att det kan bli för varmt under vintern när jag eldar i princip varje dag. Men jag får kolla upp detta innan jag sätter i firrarna, kanske får ställa upp en dörr på glänt ut till friska luften under tiden man eldar -det löser sig!

            Det där med tempen tror jag gäller för väldigt många fiskar! Tackar för bra tips -Tack!
            Senast redigerad av Hagge; 11 februari 2008, 13:10.
            /Fredrik

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hade ett par Colisa labiosa för en tid sedan i ett 152 liters "sällskapsakvarium" som hanen hade total kontroll över. Han var väldigt dominant mot honan men aldrig direkt någon bråkig fisk utan snarare väldigt nyfiken och framfusigt orädd. Intresserade sig extra mycket för aktiviteter som hade med akvarieskötseln att göra och var ofta "i vägen" när man skulle ner med händer och slangar i akvariet. Har även haft en del kyssguramis och de uppvisade ett liknande beteende.

              Mvh/Andreas.

              Kommentar

              • keno
                Användare
                • oktober 2006
                • 119

                #8
                Ursprungligen postat av Hagge
                Lyfter tråden *huga vad seg den var*

                Någon måste väl medge att de fuskar lite vid sidan av cikliderna med någon gurami!?
                Haha, fusk vet jag inte, men jag har 1 st blå gurami, en gammal rackare som går som strykfisk till mitt Cryptoheros " honduran ´redpoint " par, trodde jag! Men den sluge och gamle piskar på paret rätt rejält, alla fenor och spröt intakta fortfarande efter ett halvår, har blivit lite av en favorit denna gamle kämpe.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ursprungligen postat av Hagge
                  Härligt att någon vågar medge att de inte bara har ciklider (även om det är NCS:s forum).
                  Tja, jag är nog den förste som räcker upp handen när det gäller att inte enbart hålla ciklider... har killis, pseudomugil, tetror, barber, gobys, malar och bettas också minsann. Bara det att det var längesedan jag hade honungsgurami. Har tänkt att det kommer rätt snart igen, är en gammal favvo hos mig. Chokladgurami har jag också lurat på, men ännu mer S. vailanti - som en chokladgurami men mycket grannare (och dyrare).

                  Det enda jag blir tveksam till med pannrummet är rök från förbränningen. Gurami andas ju luft på allvar, vet inte riktigt hur rökrester påverkar dem. Jag tror annars inte att det blir för varmt för dem. Det var visserligen inte honungsgurami utan mosaikgurami - men en polare har varit där dessa fanns i det vilda. Grund vik, ca 30 cm djupt, gassande sol, dybotten och 35 grader i vattnet. Blev de skrämda dök de rakt ner i dyn. Växterna tar däremot rejält med stryk i varmt vatten, så se upp med dem.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • juni 2005
                    • 1103

                    #10
                    Har kört mycket gurami med Bl.a Marmorgurami , Mosaikgurami och Dvärggurami härliga fiskar fick massa skumbon men aldrig några yngel som klara sig.. Hade även ciklider i samma veva och gick mer och mer över på dem.
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • Hagge
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 432

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Det enda jag blir tveksam till med pannrummet är rök från förbränningen. Gurami andas ju luft på allvar, vet inte riktigt hur rökrester påverkar dem.
                      Ja, det där har jag oxå lurat på. Utrymmet är ändå ganska välventilerat och jag får väl vädra när jag håller på och eldar... ja det lär väl visa sig om det funkar, men det är det enda utrymme jag har för tillfället som är lämpligt. Ska fixa iordning ett rum för ändamålet vägg i vägg med pannrummet i framtiden, men det har inte högsta prioritet här hemma (ännu)
                      /Fredrik

                      Kommentar

                      • Ulf M.
                        Användare
                        • december 2006
                        • 53

                        #12
                        Pygmegurami, Trichogaster pumilus

                        Hej...ännu en som gillar mesfiskar...

                        är det möjligen någon här som har erfarenhet av dessa, de minsta av guramis? Jag skaffade fem stycken till mitt 50-liters för en och en halv månad sedan. Nu lever bara en av dem. Visserligen var de magra med trasiga fenor när jag köpte dem men de åt smulat Aquatic Nature och fryst cyklops och verkade hämta sig. Men nu har de dött en efter en med någon veckas mellanrum. De verkade pigga och var roliga att se på när de smög fram längs botten och noga granskade alla skrymslen efter mat.
                        Akvariet är i bra balans med mycket hornsärv, vallisneria och javamossa. 27grader och en vanlig luftpump. Platy i samma kar mår prima.
                        Visserligen var det små fiskar (2 cm) men lite längre än en månad borde de kunna leva, eller?

                        Mvh Ulf

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Ulf,
                          låter skumt helt klart. Borde verkligen kunna leva längre än en månad. Vet inte om de kände sig överkörda av platyna, platy kan vara lite väl livligt sällskap för små guramis.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Ulf M.
                            Användare
                            • december 2006
                            • 53

                            #14
                            Ja, skumt är det. Ser nu att arten heter Trichopsis pumilus. Charmiga fiskar, kanske kan man pröva med lite torv nästa gång. Platysarna var bara yngel.

                            Mvh Ulf

                            Kommentar

                            • Koi-fantast
                              Användare
                              • november 2007
                              • 555

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ulf M.
                              Hej...ännu en som gillar mesfiskar...

                              är det möjligen någon här som har erfarenhet av dessa, de minsta av guramis? Jag skaffade fem stycken till mitt 50-liters för en och en halv månad sedan. Nu lever bara en av dem. Visserligen var de magra med trasiga fenor när jag köpte dem men de åt smulat Aquatic Nature och fryst cyklops och verkade hämta sig. Men nu har de dött en efter en med någon veckas mellanrum. De verkade pigga och var roliga att se på när de smög fram längs botten och noga granskade alla skrymslen efter mat.
                              Akvariet är i bra balans med mycket hornsärv, vallisneria och javamossa. 27grader och en vanlig luftpump. Platy i samma kar mår prima.
                              Visserligen var det små fiskar (2 cm) men lite längre än en månad borde de kunna leva, eller?

                              Mvh Ulf
                              Visst borde fiskarna leva längre än så! Ibland kan jag tycka att man borde få vissa garantier om man är en van akvarist och köper fisk. Det är ju så lätt att bara skylla på den nya ägaren. Detta leder helt klart till sämre kvalite och kortare livslängd hos fiskarna. Här låter det ju också som att fiskarna redan var i dåligt skick när du köpte dem så kanske var de redan dödsdömda.

                              När det gäller mesfisk så har jag guppy och jag gillar dem skarpt! Det trodde jag aldrig att jag skulle säga, men de är jätte fina och visar intressant beteende de med.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...