Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laban
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 196

    Yngel

    Hej!
    Jag har Hongi, Golden och Maingano i ett 480l. Fiskarna har jag haft i tre år, honorna tuggar för alla tre arter men endast Hongi ynglen klarar sig.
    Kan det ha med färgen att göra, att Hongi ynglen är svårare att upptäcka för de vuxna fiskarna?
    Cheers,
    Laban

    "We Fear No Foe" MFC
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Jepp ja uppfattar det prcis så.
    Gula yngel är lättare att jaga o dom har svårare att gömma sig.
    Mer bra gömställe så klarar sig fler helt enkelt.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Hur ser ditt akvarium ut med gömställen? Stenfomationer och annat gynnar de gråa ynglen mer, medans växter..som en fet javaormbunke är mycket bra för t ex Golden yngel. Fäster du en stor javaormbunke på ett litet stenröse så brukar yngel klara sig ganska bra. Det är dock stort behov av många gömställen då de du har även är mycket duktiga på att nypa yngel...särskilt Golden har jag sett är duktiga på det men de andra arterna du har är inte dåliga heller på att fylla menyn med yngel när tillfälle ges.

      Det bästa är dock att låta honor spotta i annat kar där du lämnar ynglen för tillväxt. Om du vill behålla yngel av arterna så kan det även vara bra att tömma honorna från yngel så att de inte släpper dom i karet för de tas ganska snabbt av övriga fiskar.

      Kommentar

      • Laban
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 196

        #4
        Tack för svaren! Jag ska inhandla mer grönt att stoppa ned så att jag kan få mer variation på ynglen. Jag har tyvärr inte tid att hålla på med yngelkar.
        Cheers,
        Laban

        "We Fear No Foe" MFC

        Kommentar

        Arbetssätt...