Tuggtid på Delfiner och andra Haplo..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Tuggtid på Delfiner och andra Haplo..?

    Mina Blå delfiner verkar ha en tuggtid betydligt längre än 3 veckor, är det brukligt?
    Kan det vara så att temperaturen har mycket stor betydelse?
    Eller har arten bara en långsam utveckling redan som ägg? Ungfiskarna växer ju ganska sakta.

    Hur är det mad andra Haplisar, har de också en tuggid på 4-4,5 vecka?
    Min zoon
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av HazelCR
    Mina Blå delfiner verkar ha en tuggtid betydligt längre än 3 veckor, är det brukligt?
    Kan det vara så att temperaturen har mycket stor betydelse?
    Eller har arten bara en långsam utveckling redan som ägg? Ungfiskarna växer ju ganska sakta.

    Hur är det mad andra Haplisar, har de också en tuggid på 4-4,5 vecka?
    Ja jag får väl försöka att svara då. temperaturen har stor betydelse hur fort ynglen blir färdiga, ju varmare desto fortare utveckling och då blir det mindre tuggtid.
    Just delfinen tycker jag att det verkar vara en haplis som släpper ut sina yngel för att sedan ta in dom flera gånger mer än andra haplisar

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      fortsätter på malawijannes inlägg

      Om dom inte känner sig riktigt trygga eller om dom inte tycker dom hittat något bra ställe att släppa dom på så håller dom ynglen lite längre.
      När jag tar en hona till ett spottkar så brukar jag göra ett stort gömställe så dom kan stå med sina yngel där, dom verkar spotta lite tidigare då än om det bara är sand och en sten.
      21 dagar tar det rent generellt för ynglen att bli helt klara sen brukar dom hålla dom några dagar till men jag tycker att ynglen lätt blir lite klena om dom går för länge så jag gör allt för att hon ska spotta fortast möjligt så dom kan komma igång och äta.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Ursprungligen postat av deelay
        fortsätter på malawijannes inlägg

        Om dom inte känner sig riktigt trygga eller om dom inte tycker dom hittat något bra ställe att släppa dom på så håller dom ynglen lite längre.
        När jag tar en hona till ett spottkar så brukar jag göra ett stort gömställe så dom kan stå med sina yngel där, dom verkar spotta lite tidigare då än om det bara är sand och en sten.
        21 dagar tar det rent generellt för ynglen att bli helt klara sen brukar dom hålla dom några dagar till men jag tycker att ynglen lätt blir lite klena om dom går för länge så jag gör allt för att hon ska spotta fortast möjligt så dom kan komma igång och äta.
        Tack för era svar.
        Upprinnelsen till frågeställningen har att göra med att jag försöker få fram lite S. multipunctatusyngel och då tittar jag till i honans mun i andra veckan, då finns störst chans att få många malyngel dvs innan de börjar kalasa på varandra.
        Jag har haft Blå Delfiner förr och inte reagerat på en eventuell längre ruvningstid.
        Men denna gång skulle jag titta till en tuggande Delfin hona som tuggat i nästan 3 veckor. Jag han inte titta till, iom att honan snabbt spottade i håven, som Delfiner gärna gör. Det som förvånade mig är att de var nyligen kläckta, mycket gulesäck kvar. Förklaringen måste isåfall vara den låga temperaturen iom att doppvärmaren inte var inkopplad. Alltså det som malawijanne och med hänsyn taget till deelay, 3 veckor tes, ger som slutsats. Eftersom jag glömt koppla in doppvärmaren var det ca 20-21 grader i karet.

        Med "titta till" menar jag en begynnade tömning, där jag kikar in i honans mun och inget mer. Det brukar kunna räcka för att konstatera, om där finns malar eller inte.
        Senast redigerad av Havs; 27 oktober 2007, 14:39.
        Min zoon

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Ursprungligen postat av HazelCR
          Eftersom jag glömt koppla in doppvärmaren var det ca 20-21 grader i karet.
          Då kan man ju förstå att det tar tid =) tiderna jag pratar om gäller vid 25-26 grader.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #6
            jaa brukar tre veckor eller uppe minst 24 dagar så klart gör min fiskar i akvarium där själv.. ingen farlig.. den vill ha försiktigt sin yngel så klart.. skojligt.. inte så farligt.. hänt med mig oxåå..
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            Arbetssätt...