Mitt Akvariebygge - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Mina hästnosar "moba" har ja äntligen fått en kull ifrån.

    Ja tömde hannen för några dagar sedan o idag är 12-15 yngel vid liv.
    Har flyttat hanen till ett annat kar o hoppas nu på att en annan hanne ska få honan till lek. Det hade varit kalas att fåtill lite spridning på föräldarna.

    En helt fantastisk nykomling hemma hos mig. Men jag vet inte hur ja får dom till lek. En hanne o hona spelar för varandra mest hela tiden men inget mer. Vad göra?? Har en trist liten kamera som inte gör denna fisk rättvisa men här kommer en bild på en utfärgad hona


    Här är en länk med bilder på gruppen och en bild på småttingarna
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      Ursprungligen postat av LN
      Mina hästnosar "moba" har ja äntligen fått en kull ifrån.

      Ja tömde hannen för några dagar sedan o idag är 12-15 yngel vid liv.
      Har flyttat hanen till ett annat kar o hoppas nu på att en annan hanne ska få honan till lek. Det hade varit kalas att fåtill lite spridning på föräldarna.

      En helt fantastisk nykomling hemma hos mig. Men jag vet inte hur ja får dom till lek. En hanne o hona spelar för varandra mest hela tiden men inget mer. Vad göra?? Har en trist liten kamera som inte gör denna fisk rättvisa men här kommer en bild på en utfärgad hona


      Här är en länk med bilder på gruppen och en bild på småttingarna
      Bilden blev mycket bättre med flytväxterna
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        Hihihi jo du har rätt ja har oxå sett bättre fiskbilder

        Bygget går segt just nu, det tar minst två veckor till innan ja kan gå in i bygget o börja med elen o isoleringen.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          ---
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            Tänk på att du måste ge ynglena gott om gömslen där de kan ta revir. I brist på sten och revir gränser så dödar dom varandra i kamperna som är brutala. Detta börjar redan när de är ett par dagar gamla.
            Grattis larry!
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • slarvid
              Användare
              • december 2007
              • 517

              Ursprungligen postat av LN
              Har pulat en vecka på mitt fluidicerande sandfilter, har äntligen börjat fåtill strömningen i röret.

              Hela paketet står i karet, en 1200 liters pump, 5 kg sand, röret är öppet upptill så att vattnet kan stömma ur utan motstånd.
              Har testat en hel del olika sandstorlekar och det verkar som att en blandning av biltemas bläster och råda 0,8-1,2 funkar bäst.

              Meningen är att filtret ska vara väl ingånget till april.
              Filterpaketet ska vara dolt i karet bakom någon slags modul.

              Så att nu väntar 375:an på troffarna som skulle kommit för två veckor sedan.

              Funderingar Någon??????
              Vet inget om fl.sandfilter... men, är de bra? Fördelar?
              540 mbuna + 54L yngel

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                Ursprungligen postat av slarvid
                Vet inget om fl.sandfilter... men, är de bra? Fördelar?
                Bra är de förmodligen eftersom det normalt används i simhallar o dyl. HAde ett tag funderingar på det oxå, men lade ner det pga bristande tid och energi. DEssutom hade jag inte de kontakter som Larry har.
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  Ursprungligen postat av LN
                  ---

                  Va fina dom verkar va


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    Bra tips Andreas, då måste ja fixa annan lösning på momangen.

                    Fördelar med fl.sandfilter är rätt många.
                    Filtret matas inte av fiskmaten utan åker rätt igenom.
                    Ytan som bakterier kan växa på är enorm.
                    Är sanden liten så kan man göra gämförelsen att 1 kg sand = 10 liter biobollar = 50 -100 liter blå filtermatta. Med andra ord så ger mitt 5kg fluidiserande sandfilter mellan 250 - 500 liter blå filtermatta.

                    Naturligt vis så behövs inte 500 liter filter i en 375:a som filtret står i men i ett kar på 2400 liter så kommer det att vara effektivt.

                    Förutom den stora filterytan så finns det ännu mera betydelsefullt faktum med sanden, o det är att det blir aldrig igensatt (gämfört med biobollar som tappat halva sin växtyta efter 90 dagar, o blå filtermatta så går det ännu fortare).
                    Detta gör fl.sandfilter till ett optimalt biologiskt filter.

                    Jag kommer naturligt vis inte chansa att lägga alla mynt i samma säck, utan kommer att bygga ytterliggare ett sandfilter o stoppa i den stora baljan.

                    Den enda lilla lilla nackdelen är att det är svårt att fåtill bra fluidisering och det är svårt att starta vattenflödet. Det gör att det är lite pyssel att fåtill en optimal lösning. Men ja tror på min variant.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      Ursprungligen postat av Mattias777
                      Va fina dom verkar va
                      Tack Mattias
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Falköping Andreas
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1214

                        Vad jag hört gällande fl sandfilter så är det känsligt för genomströmningens mängd. Har man ett väl anpassat filter som gör att sanden cirkulerar runt i början då pumpen är nyrengjord. Men efter ett tag så kanske det har slemmat igen lite och detta gör att sanden står still och tappar sin fluidicerande effekt.... Vissa har även sagt att har man otur så kan sanden följa med ut igen om man ligger på gränsen av vad röret kan släppa igenom. Är detta fel av mig att tänka på detta sätt eller finns bra lösningar för att detta inte skall hända.
                        http://www.skovdeaf.se/

                        Kommentar

                        • keno
                          Användare
                          • oktober 2006
                          • 119

                          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                          Vad jag hört gällande fl sandfilter så är det känsligt för genomströmningens mängd. Har man ett väl anpassat filter som gör att sanden cirkulerar runt i början då pumpen är nyrengjord. Men efter ett tag så kanske det har slemmat igen lite och detta gör att sanden står still och tappar sin fluidicerande effekt.... Vissa har även sagt att har man otur så kan sanden följa med ut igen om man ligger på gränsen av vad röret kan släppa igenom. Är detta fel av mig att tänka på detta sätt eller finns bra lösningar för att detta inte skall hända.
                          Inte alls fel tänk! Om det finns en lösning på att sanden inte ska följa med vet jag inte, Larry kanske har en lösning? Körde själv fluidicerande sandfilter i några år men tröttnade pga av för många strömavbrott, som är så ovanliga här ute i skärgården. En anlednig var att, som Larry påpekade, svårigheterna att få igång dom igen och att få en stabil fluidicering efter start, men för övrigt fungerade dom ganska så bra, men för mycket pyssel om man har många akvarium. Har filtren kvar faktiskt, fungerar idag som tillhåll för dammråttor!

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            Jo ni har rätt båda två.
                            Det är lite pill o man måste tänka efter för att lösningen ska bli bra.
                            Jag har skaffat ett rör som har en stor area, filterkammaren mynar dessutom inte ut i ett mindre rör utan mynar ut fritt i vattnet. Det gör att inget kan sätta igen sig efter sandbädden.
                            Sen har jag inte valt en sand som är helt optimal med tanke på ytan, störst yta har sanden om den är i mjölform, alltså under 0,2 millimeter.
                            Jag har valt en blandning av finfin sand och råda 0,8-1,2. Det gör att sanden inte är lättflyktig (alltså den rycks inte ur röret så lätt).
                            Sen har jag valt att trycka vattnet från botten o upp med en 1200 liters pump. På tryckröret har ja satt en kran för att kunna styra mängden vatten in i röret.

                            röret är överdim. så att det är en lång väg mellan sandytan och utloppet.
                            På den månaden filtret varit igång så har sandbäddsytan inte sjunkit någon ting. Jag tänker använda sanden som finns i karet att %a för den mängd som ev. försvinner.

                            Min konstruktion med ett öppet rör gör att det är kanonlätt att fylla ny sand o veva runt men en pinne en gång i halvåret för att luckra upp ev. bildade klumpar. O allt kan göras utan att man behöver starta om filtret.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              Eftersom jag kommer att ha den enorma mängden av 10 kg fluidiserande sand i karet så har jag "råd" att slösa med yta genom att välja större sandkorn.
                              Det förenklar o minskar risk för att röret ska gå tomt
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                All form av kritik är välkommen

                                Kom igen nu o yttra er
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...