Ytterfilter innehåll

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Ytterfilter innehåll

    Tjo! Har införskaffat ett ytterfilter för mitt nya projekt - Fluval 305 med filter medium - men blir lite fundersam över grundinnehållet i filterfacken. Vad har ni, som kör ytterfilter, för något i filterfacken. Tanken är att det ska fungera som en del i ett victoriaakvarium (pH 7.5-8.5).

    Kan nog tänka mig börja med det som är medskickat - "makaroner" och kol - men sedan funderar jag på om inte bitar av blå filtermatta gör jobbet plus kanske ett fack med makaroner?

    Pratar jag bara i nattmössan eller? undrar en med noll erfarenhet av dessa filter!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Sacrium
    Användare
    • november 2005
    • 353

    #2
    Kol behöver du inte köra. Det räcker fint om du kör makaroner och blå filtermatta. Jag kör även "trassel" som är ungefär vad det låter som. En massa trassel. Som ser till att rensa bort den synliga skiten.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Kolfiltermattan är bra att ha om du någon gång behöver medicinera, då kan du lägga i den ett par veckor efter behandlingen så att spara den men kör utan i "normalfallet".
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • egobert
        Användare
        • mars 2007
        • 100

        #4
        Kolfibermattan hade jag i överst dom 2 första veckorna, detta
        för att ta bort ev skadliga ämnen från tillverkningen av pumpen stod det.
        Pumpen är en eheim 2217.
        Efter det har jag bara biobollar nederst till nästan hälften, sen blå
        ituklippt filtermatta resten.

        Kommentar

        Arbetssätt...