Förändra djupkänslan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pejan
    Användare
    • maj 2005
    • 204

    Förändra djupkänslan?

    Har ett Juwel Rio 400 liters akvarium med BTN slimline-bakgrund. Djupet på karet är visserligen inte så imponerande, 51 cm, men när man sitter och tittar på det ser det snarare ut som 25 cm djup. Lite tråkigt att inte uppleva det djupet som trots allt finns. Kan tillägga att jag har ett marineglo i bakkant och ett aquaglo i framkant.

    Är det någon som har något tips på hur man kan göra för att lyfta fram djupkänslan i akvariet?

    Undrar Peter
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Det är ju en av nackdelarna med platt bakgrund.
    Det blir väldigt lite fickor med skuggade fält. In under bort igenom liksom.
    Ljuset måste frammåt så mycket det går. Försöka att "blinda" horisonten där bakgrunden möter gruset. Växter, rötter sten som placeras 5-10 cm framför bakgrunden så att man inte direkt kan se kanten. Lite svårt att förklara men kolla in min förstasida i denna tråden. I mina tre kar i tråden så har ja jobbat med just det.
    Det blir betydligt bättre djup om man döljer kanten. Det lilla växtkaret är bara 35cm djupt, men om man står rakt framför så uppfattas det som betydligt djupare.


    Prova att hänga ner någon gren "ovan" så att det dels bildas mörka partier och del fiskarna har något att simma bakom.
    Senast redigerad av LN; 12 mars 2007, 15:44.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Pejan
      Användare
      • maj 2005
      • 204

      #3
      Snygga kar du har måste jag inleda med, skit att bilder man ser på andras akvarium alltid ser snyggare ut än ens egna...

      Förstod vad du menade, skall prova att lyfta fram en del av stenarna och försöka dölja övergången bakgrund/sand.

      Hälsar Peter

      Kommentar

      Arbetssätt...