Sjukdom som gör att fiskarna simmar konstigt??!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maltse
    Användare
    • november 2006
    • 10

    Sjukdom som gör att fiskarna simmar konstigt??!!

    Hej,
    Min Rödzebra fick för ett par veckor sedan problem med simmningen, simmade upp och ned, och verkade förvirrad.
    Nu 2 veckor senare så visar min Moorri samma symtom.
    Vad kan det vara? Stressad, ingen kontroll på simmningen.

    Trodde att rödzebran hade fått problem med simblåsan,
    Kan det vara en sjukdom, vilken isåfall, finns det medicin?

    Tacksam för svar!

    Mvh
    /Mats
  • maltse
    Användare
    • november 2006
    • 10

    #2
    tacksam för snabba svar.
    Jag har aldrig hört talas om någon sjukdom med dessa symtom.
    Men ni kanske vet bättre.
    /Mats

    Kommentar

    • Cissi
      Användare
      • juni 2006
      • 357

      #3
      Du får nog komplettera lite, lite svårt att säga vad det är om man bara vet att fisken simmar upp och ner, det gör många fiskar... Kan vara en försämring av vattnet. Vad har du för värden på vattnet? Ph, nitrit, nitrat etc.
      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

      Kommentar

      • maltse
        Användare
        • november 2006
        • 10

        #4
        vattenvärderna är bra. har haft akvarium i 12 år, aldrig haft detta problem. Alla andra fiskar mår bra, har nyss haft lek på moorri:n också. Andra gången sen jag köpte dom för ca 2 månader sedan. Rödzebran lekte också, sen efter leken blev den konstig, lika som med Moorii. Men kan det bero på leken? låter konstigt. Men båda lekte innan dom blev konstig.
        /Mats

        Kommentar

        • palleh
          Användare
          • december 2006
          • 704

          #5
          Skulle chansa på förgiftning..har själv haft detta problem en gång och det berodde på koppar förgiftning
          http://picasaweb.google.com/palleph

          Nya bilder laddas upp hela tiden


          Mvh Patrik

          Kampfisk!

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Det finns parasiter som kan ge dessa symptom ocksa, fast det tror jag inte i ditt fall eftersom att man nastan aldrig hor talas om det (men det star om det i gamla akvariebocker).

            Vad ar en Moori? Det finns enligt FishBase noll fiskar med det namnet, men en graslig mangd med namnet moorii.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • maltse
              Användare
              • november 2006
              • 10

              #7
              Ursprungligen postat av maltse
              vattenvärderna är bra. har haft akvarium i 12 år, aldrig haft detta problem. Alla andra fiskar mår bra, har nyss haft lek på moorri:n också. Andra gången sen jag köpte dom för ca 2 månader sedan. Rödzebran lekte också, sen efter leken blev den konstig, lika som med Moorii. Men kan det bero på leken? låter konstigt. Men båda lekte innan dom blev konstig.
              /Mats

              Stavade fel i första! rätt i det ovanför. Moorii (blå delfinciklid). Vet inte om fisksort har någon betydelse. Hur som helst så verkar det som min Moorii har repat sig! simmar nu normalt. Väldigt konstigt. Min RödZebra repade sig aldrig. Kanske var simmblåsan på den då, och något plötsligt infall i Moorii fallet.
              Tack för svaren ialla fall!
              /Mats

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av maltse
                Vet inte om fisksort har någon betydelse.
                Om det bara ar narbeslaktade fiskar som far symptom sa talar det for sjukdom snarare an forgiftning. Det finns t ex en sjukdom som far mbunor att simma med stjarten nerat, ofta med morkare bakdel. Om t ex viktorior i akvariet har samma symptom sa kan man utesluta denna sjukdom och kolla upp nitrit osv (gor man forstas anda).
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                Arbetssätt...