CA-bilder del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    Ursprungligen postat av Niclas Larsson
    God jul alla CA fans, har haft fullt upp med att få in ett 1400l kar så jag har inte varit CA-social det senaste,
    Patrik jag vill inte oroa dig men det der mer ut som fenestrata än Zonata, dom är inte lika de jag hade men det kanske finns många olika färg varianter. Mina numera bortgångna zonatum kom från Norrköpings trakten var snälla inom gruppen men blev hårdare och hårdare mot sin omgivning ju större dom blev.
    Hej Niclas kul att se dig på forumet!! Får se vad de blir av mina "Zonatum", själv har jag ingen aning. Hur går det med dina CA? Hörde tt du skaffat Fenestrata!

    Kommentar

    • tjornpatrik
      Användare
      • augusti 2006
      • 830

      Ursprungligen postat av A C-son
      Jaha, det var märkligt och intressant... Jag hade 3st för ca 15 år sedan och de var alla väldigt blå men verkligen inte dominanta i karet. Stora, kraftiga, hungriga och timida... Så det finns alltså de som förblir grå, nitlott?

      Mvh/Andreas.
      Hej Andreas!
      Nä egentligen spelar de ingen roll om det blir blå eller grå variant, blå ska ju va betydligt svårare att få tag på sägs de, de är däremot den jag tycker är finast om jag måste välja.

      Nu får vi dock se om det är Zonatum jag fått. Har ju en stor Fenestrata hona och hon är ju bland de aggressivaste jag haft tror jag, blir kanske 7 arga fenestrata framöver då i samma kar

      Kommentar

      • Gäst

        Ursprungligen postat av patriks155
        Hej Andreas!
        Nä egentligen spelar de ingen roll om det blir blå eller grå variant, blå ska ju va betydligt svårare att få tag på sägs de, de är däremot den jag tycker är finast om jag måste välja.

        Nu får vi dock se om det är Zonatum jag fått. Har ju en stor Fenestrata hona och hon är ju bland de aggressivaste jag haft tror jag, blir kanske 7 arga fenestrata framöver då i samma kar
        I ärlighetens namn visste jag inte (som framgår av tidigare inlägg) att de kunde bli annat än just blå då jag tog för givet att de bara var grå som ungdjur, jag hade väl tur den där gången för länge sedan när jag gjorde ett impulsköp och köpte ciklider som låg "aningen" utanför "mitt" område...

        Hursomhelst vill jag komma med en hoppingivande synpunkt ang zonatum vs fenestrata... (egen teori)

        Dina ungfiskar är bara 4 cm och "ser ut" som fenestrata MEN deras färger jämförs ju isf med VUXNA fenestrata... Lr? Unga fenestrata brukar väl definitivt vara helgrå? Sånär som på "det där röda" framtill på några av dina ex så vill jag iaf ha de till unga Vieja Zonata.

        (Tog mig friheten att googla lite och fann att ungdjur av både fenestrata och zonatum oftast var grå med det mörka bandet. Intressant nog hittade jag även unga zonatum med rött framtill mot huvudet, hittade inte ungdjur av fenestrata med färg sånär som på vissa "antydningar" på fenspetsar/sömmar.)

        Mvh/Andreas.
        Senast redigerad av Gäst; 23 december 2007, 12:46.

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • augusti 2006
          • 830

          Känns lite mer hoppfullt nu Andreas

          Här är den blå varianten som jag helst vill ha, (kunde bara inte låta bli att länka till dina underbara Zonatum bilder FI )

          Inte någon som har bilder på små Fenestrata samt Zonata, skulle va kul att se och jämföra! Eller länkar till sidor med dessa.
          Senast redigerad av tjornpatrik; 23 december 2007, 12:57.

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            Tjena!
            Jag skulle inte oroa mig för mycket än, men en sak är helt klar och det är att Zonatan har inget rött på huvudet, ungdjur som vuxen! Men en sak som jag har märkt är att ungdjur av nästan vilken CA som helst kan få väldigt konstiga färgteckningar om dom inte har fått mat som dom ska, och det kan man i regel rätta till med rätt matning ( egen erfarenhet, har tagit hem x antal ungdjur under åren)
            Jag har båda arterna vuxna som ungdjur och Fenestratan (alla fall dom jag har dragit upp) börjar få det röda på huvudet runt 5-6 cm ungefär..
            Min erfarenhet av Zonata är att dom är väldigt tuffa, min hane på ca 28-29 cm är en riktig buffel! Han avlivade så sent som igår en Bifasciatahona på +20cm som jag fick hem i förrgår #¤%&¤/%...
            Men det är min erfarenhet, annars så är dom ju ruggigt snygga men det är ju även Fenestrata så...
            Mvh Jocke
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Gäst

              Ursprungligen postat av patriks155
              Känns lite mer hoppfullt nu Andreas

              Här är den blå varianten som jag helst vill ha, (kunde bara inte låta bli att länka till dina underbara Zonatum bilder FI )

              Inte någon som har bilder på små Fenestrata samt Zonata, skulle va kul att se och jämföra! Eller länkar till sidor med dessa.

              Först, bilderna du länkar till föreställer väl samma individ som visas på zoopets artregister gällande zonata? Den påminner starkt om de jag hade beträffande färgsättning och ytterst noterbart är dess röda (rosa) färgton "framtill" på nacken vilket är det jag syftat på i tidigare inlägg! Bild 06 är ju dråplig!
              De unga jag syftade på i tidigare inlägget med "rött framtill" var ju såklart större än dina och bilderna du länkade till gör även en komplettering onödig...

              Tar du en snabbtitt på ciklid.orgs artregister så kan du se att beskrivningen av zonata inte stämmer helt överrens med dylik beskrivning på zoopet beträffande "det där röda" och en jämförelse mellan ciklid.orgs beskrivning av fenestrata bara stämmer godtyckligt med en del andra bilder på samma art, t.ex www.akvaforum.no/profile.cfm?id=2478&tab3
              Allså kan man nog när det gäller dessa arter finna en del färgavvikelser även inom arterna. Foder är bara en liten förklaring bland flera skulle jag tippa på.

              Denna länk visar några bilder på zonata i olika utvecklingsstadier där du kan jämföra med dina undan för undan.

              (svårt att se några direkta färger där överhuvudtaget dock...)


              GOD JUL
              Mvh/Andreas.

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • augusti 2006
                • 830

                Tack för länkarna!!

                Detta är väl den grå varianten om jag inte är helt ute och cyklar.

                Kolla på den här Fenestratan från fishbase förresten, så fruktansvärt läcker!

                Får helt enkelt avvakta och se, lovar att komma med bilder här med jämnamellanrum så ni får se utvecklingen!

                God Jul alla!

                Kommentar

                • ulf
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 124

                  hej

                  några fler bilder...

                  lustigt att se hur olika argenteorna vuxit (se översta bilden)

                  ulf

                  Kommentar

                  • tjornpatrik
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 830

                    Ursprungligen postat av ulf
                    hej

                    några fler bilder...

                    lustigt att se hur olika argenteorna vuxit (se översta bilden)

                    ulf
                    Fina bilder Ulf!! Kul ide med blomkrukan, ibland kan man ju bara bli för upprörd när de gräver upp växterna lika snabbt som man sätter ner dom!

                    Kommentar

                    • ulf
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 124

                      Ursprungligen postat av patriks155
                      Fina bilder Ulf!! Kul ide med blomkrukan, ibland kan man ju bara bli för upprörd när de gräver upp växterna lika snabbt som man sätter ner dom!

                      hej

                      bildernas kvalite är inte den bästa om man jämför med er , men det är alltid kul att se på andras fiskar/akv. så man får väl bidra så gått det går.

                      Det är faktiskt rätt bra att ha växterna i kruka, man slipper ha så mycket sand i hela karet och de är lätta att flytta runt tom mellan olika akvarium.

                      såg att du köpt zonatum, hade ett antal för ca 10 år sedan, det är en ruskigt snygg firre men det är en av de tuffaste fiskar jag haft, den största hannen var en notorisk hustrumisshandlare.

                      ulf

                      Kommentar

                      • salmberg
                        NCS Medlem
                        • oktober 2007
                        • 830

                        snygga bilder allihopa.
                        ni har allihopa inspirerat mig det senaste året.
                        har gått från ett 400l till ett snart klart inrett och ombyggt garage med ca 3000l ca/sa.

                        mina ca består av...
                        c.pearsei
                        c.salvini
                        cry.sajica
                        cry.nigrofasciatus
                        h.nicaraguensis
                        v. argenetea
                        v.melanuara
                        v.synspila

                        kommer så klart att lägga ut bilder fiskarna.
                        /Salmberg
                        Senast redigerad av salmberg; 25 december 2007, 11:00.

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          Ursprungligen postat av salmberg
                          snygga bilder allihopa.
                          ni har allihopa inspereratmig det senaste året.
                          har gått från ett 400l till ett snart klart innrett och ommbyggt garage med ca 3000l ca/sa.

                          mina ca består av...
                          c.pearsei
                          c.salvini
                          cry.sajica
                          cry.nigrofasciatus
                          h.nicaraguensis
                          v. argenetea
                          v.melanuara
                          v.synspila

                          kommer så klart att lägga ut bider fiskarna.
                          mvh.rickard
                          Tjenare Salmberg och välkommen till forumet
                          Kul att vi har gett dig inspiration!
                          Ser ut som en fin samling du har där, ska bli kul och se blider..
                          Mvh Jocke
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • Henrik Giertsen
                            NCS Medlem
                            • augusti 2004
                            • 70

                            Vieja Zonata

                            For å kommentere litt i Zonatum diskusjonen.
                            Så er det en Zonata-lignende variant som går under navnet Vieja Coatzacoalcos. Denne er veldig lik Zonatum men skiller seg fra Zonatum med en svak lyserød/rosa bles på snuten/nesen og pannen. Utover dette rosa, så er de i prinsippet helt like. Hvor mye av fargen som kommer frem er veldig avhengig av humør og selvfølgelig rett foring. Jeg vet ikke om den er beskrevet som egen art. Den er såvidt jeg vet ikke importert så ofte, men når den er i handelen kan jeg godt tenke meg at den selges som Zonatum.
                            Jeg har desverre ingen bilder selv,
                            Som sagt kun ett innspill i diskusjonen.

                            Hilsen
                            Henrik
                            Henrik Giertsen

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              Intressant Henrik, den lilla "rosa" zonatumen jag hade var skum, och jag vill minnas att någon här t.o.m. misstänkte att det var en korsning. Men centralare är ju luriga, många färgvariationer osv, så vi kom aldrig fram till nåt. Kanske var en Vieja Coatzacoalcos då?



                              Det här var däremot en rktig zonatum, importerad från USA, en hane enligt förra ägaren.



                              Och en lite vitare zonatum, förmodades vara en hona men jag vet inte säkert.



                              Vilket som så är zonatumen nog den vackraste ciklid jag ägt. Trots att de alltid blir bra på bild så är det i verkligheten de ser allra bäst ut. Har ni hittat ungfiskar så släpp dem aldrig.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Aquamojo
                                Användare
                                • april 2007
                                • 39

                                Here are some shots of the wild Blue Labridens from Taninul springs in Mexico. There are five total in a 100 gallon tank. The largest male is about 6". The large male is particularly shy about getting photographed.









                                One of the smaller females 4":

                                Kommentar

                                Arbetssätt...