CA-bilder del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Ursprungligen postat av jinnarparen
    2 bilder på den dominanta hanen.
    Alla 8 umbriferorna växer fort nu. Hanen är nog 21-22 cm.
    Släppte i mina 5 st V Argentea till umbriferorna i helgen, dessa var ca 14-15 cm och de såg små ut bland sitt nya sällskap.
    Borde inte dessa bilder lagts in har http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=55396 Tror att ni lagt Cichlasoma festae fel nagon gang ocksa. Dessa firrar ar mer slakt med mellanamerikanerna an de flesta sydamerikanerna, men de kommer fran norra sydamerika.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Yonaz
      Användare
      • januari 2006
      • 227

      Kan ju lägga in en bild på min festae hona här om ni blir glada då Denna bild är tagen då hon är ca 15 cm och för första gången är påväg till lek. Gick snabbt när hon väl började färga ut. Några dagar före detta kort var hon ganska färglös å nån dag efter kortet var hon röd som bara den!

      5000 liter hemma!
      http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Borde inte dessa bilder lagts in har http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=55396 Tror att ni lagt Cichlasoma festae fel nagon gang ocksa. Dessa firrar ar mer slakt med mellanamerikanerna an de flesta sydamerikanerna, men de kommer fran norra sydamerika.
        Jag köper ditt resonemang..delvis. Det är sant att festaen kommer från sydamerika, tveksamt med umbriferan, Panama tillhör väl egentligen centralamerika.
        Men, det är de som håller centralamarikanare som också håller dessa fiskar. Därför valde jag att lägga in bilderna här och inte på SAbilder tråden. Det handlar lite om att hitta likasinnade här på forumet. Bilden på guldsömcikliden lade jag dock på SAbildtråden även om jag upplever att denna mer påminner om centralare.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          Ursprungligen postat av jinnarparen
          Jag köper ditt resonemang..delvis. Det är sant att festaen kommer från sydamerika, tveksamt med umbriferan, Panama tillhör väl egentligen centralamerika.
          Men, det är de som håller centralamarikanare som också håller dessa fiskar. Därför valde jag att lägga in bilderna här och inte på SAbilder tråden. Det handlar lite om att hitta likasinnade här på forumet. Bilden på guldsömcikliden lade jag dock på SAbildtråden även om jag upplever att denna mer påminner om centralare.
          Colombia till Panama trodde ju jag sa darfor la jag den i sydamerikadelen i artregistret. Jag koper helt det dar med likasinnade och bessewissrar mig mest som privatperson. Det var inte menat som pekfinger fran forumsvarden

          Jag antar att du inte kommer at den har http://www.sciencedirect.com/science...07ef19aaa4fdf8

          Jag har gjort en skiss over de grova dragen och lagt in Caquetaia sa att de syns. Umbiferan hor helt enkelt inte hemma i slaktet Caquetaia utan hor till ett eget (obeskrivet) slakte mitt mellan Tomocichla och lite annat som Thorichthys och Vieja. Det gar inte placera dem i dessa.
          Senast redigerad av Ola Svensson; 15 juni 2007, 13:15.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Colombia till Panama trodde ju jag sa darfor la jag den i sydamerikadelen i artregistret. Jag koper helt det dar med likasinnade och bessewissrar mig mest som privatperson. Det var inte menat som pekfinger fran forumsvarden

            Jag antar att du inte kommer at den har http://www.sciencedirect.com/science...07ef19aaa4fdf8

            Jag har gjort en skiss over de grova dragen och lagt in Caquetaia sa att de syns. Umbiferan hor helt enkelt inte hemma i slaktet Caquetaia utan hor till ett eget (obeskrivet) slakte mitt mellan Tomocichla och lite annat som Thorichthys och Vieja. Det gar inte placera dem i dessa.
            Misstänkte själv att umbrifera och resten av Caquetaia kanske inte var så närbesläktade.
            Så jag tog en rövare och nämnde det i min artikel i senaste ciklidbladet - känns skönt att få den teorin bekräftad.
            Umbriferan förekommer i norra Colombia och södra Panama, så det är väl ett gränsfall i vilken världsdel den hör hemma.

            Honan har hållt på och putsat stenar och trädrötter hela kvällen, förhoppningsvis finns det ägg att titta på imorgon.

            En sak till, Paratheraps managuensigruppen? Vart tog Parachromis vägen?
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              Ursprungligen postat av jinnarparen
              Umbriferan förekommer i norra Colombia och södra Panama, så det är väl ett gränsfall i vilken världsdel den hör hemma
              Vi har satt gransen vid Panama. Kanalen ar nog numera en bra barriar
              Ursprungligen postat av jinnarparen
              En sak till, Paratheraps managuensigruppen? Vart tog Parachromis vägen?
              (se andringen i forra inlagget). Det har ar inget taxonomiskt arbete utan systematiskt. Det kommer folja taxonomiska arbeten, men Herotilapia och Jack Dempsey ligger LAAANGT fran Archocentrus och ganska nara Thorichthys. De hor inte ens till samma tribus sa det kommer garanterat halla. Archocentrus ar dessutom splittrat mellan Parachromis och Amphilophus och inklamt mellan arter i dessa. Man har vetat detta lange och det ar darfor som splittringen med Cryptoheros har betraktats som trams. Archocentrus ar dvargformer av diverse Amphilopiina slakten. Aven detta ar tydligt och lar besta. Det komiska ar att Archocentrus spilurus sattes som typart for Cryptoheros sa det kanske den kommer att fa heta eftersom att den ar ratt ensam i sin. Archocentrus centrarchus ligger mitt i Amphilophus och kommer nog byta namn till detta. Den ar typart for Archocentrus sa Archocentrus forsvinner som jag forstar det. Nigrafasciatusgruppen blir sakert ett eget slakte eller Amphilophus. Septemfasciatusgruppen blir sakert eget slakte eller Parachromis (som jag forstar det sa ar managuensis typarten).
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Vi har satt gransen vid Panama. Kanalen ar nog numera en bra barriar (se andringen i forra inlagget). Det har ar inget taxonomiskt arbete utan systematiskt. Det kommer folja taxonomiska arbeten, men Herotilapia och Jack Dempsey ligger LAAANGT fran Archocentrus och ganska nara Thorichthys. De hor inte ens till samma tribus sa det kommer garanterat halla. Archocentrus ar dessutom splittrat mellan Parachromis och Amphilophus och inklamt mellan arter i dessa. Man har vetat detta lange och det ar darfor som splittringen med Cryptoheros har betraktats som trams. Archocentrus ar dvargformer av diverse Amphilopiina slakten. Aven detta ar tydligt och lar besta. Det komiska ar att Archocentrus spilurus sattes som typart for Cryptoheros sa det kanske den kommer att fa heta eftersom att den ar ratt ensam i sin. Archocentrus centrarchus ligger mitt i Amphilophus och kommer nog byta namn till detta. Den ar typart for Archocentrus sa Archocentrus forsvinner som jag forstar det. Nigrafasciatusgruppen blir sakert ett eget slakte eller Amphilophus. Septemfasciatusgruppen blir sakert eget slakte eller Parachromis (som jag forstar det sa ar managuensis typarten).
                Jag har ett förslag!

                Det verkar vara mycket på gång inom dessa släkten. Skulle vi inte kunna starta upp en egen tråd om detta. Jag tror att det är mer än jag som är intresserad av detta.
                Detta är så pass intressant så att det definitivt är värt en egen tråd.
                Då det är du som sitter på all information så får du äran av att öppna tråden med ett första inlägg där du delger oss andra vad du vet.
                Har själv funderat en del om hur olika arter är besläktade, vem vet det kan kanske komma en del intressanta ideér från någon av oss här på forumet.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  Jag bumpade http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...869#post693869
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Laesk
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 2447

                    Jinnarparen.... va matar du me egentligen?

                    Så grymt snygg! *vill ha vill ha vill ha*
                    Lennart "Laesk" Axelsson
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                    With CANON you can!

                    Kommentar

                    • Molin
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 60

                      Hungig

                      Bidrar med en bild på en av mina hungriga Citrinellum hannar!

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        Ursprungligen postat av Laesk
                        Jinnarparen.... va matar du me egentligen?

                        Så grymt snygg! *vill ha vill ha vill ha*
                        På sista tiden har det fått Aquatic Nature Excel pellets samt skalade räkor. Sen är det nog som så att just umbriferan faktiskt blir så här snygg, min hane har nog inte fått den slutgiltiga vuxenteckningen än, tror att han har mer att ge.
                        Jag har ju 8 st, men än så länge släpper jag inte någon. Vill först försäkra mig om några yngel.
                        Den dominanta hanen och honan lekte, förmodligen, i förrgår. Men det blev inget då heller. Det är 3 eller 4 gången nu och än så länge har jag inte ens sett till ett enda ägg.
                        Jag noterade dock att min Synodontis Eupterus mal visade stort intresse för honan i förrgår. Det kan vara så att den jä-ln åt upp äggen. De har stora problem med att flytta på den när den kommer i vägen.
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          Fick hem ett begagnat makroobjektiv idag - ruskigt skarpt.
                          Närbild på doviihanens något ärrade nos. Ärren har han fått efter att ha munhuggits med honan.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • Lutt
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 1919

                            Ursprungligen postat av jinnarparen
                            Fick hem ett begagnat makroobjektiv idag - ruskigt skarpt.
                            Närbild på doviihanens något ärrade nos. Ärren har han fått efter att ha munhuggits med honan.
                            wow grym bild

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              Ursprungligen postat av jinnarparen
                              Fick hem ett begagnat makroobjektiv idag - ruskigt skarpt.
                              Närbild på doviihanens något ärrade nos. Ärren har han fått efter att ha munhuggits med honan.
                              Wamba! Det var coolt! Härlig skärpa och bild...

                              Kommentar

                              • jinnarparen
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 2670

                                Ursprungligen postat av Malawe
                                Wamba! Det var coolt! Härlig skärpa och bild...
                                Tack

                                Jag tog några fler bilder på dem när jag ändå var igång, här är en närbild från en annan vinkel.
                                Lägger nog upp några "helkroppsbilder" på dem imorgon, det var ju ett tag sen det visades dovii här på forumet
                                Åter till CA

                                Det är där jag hör hemma

                                Kommentar

                                Arbetssätt...