SA-Bilder - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    Och!

    Snygga bilder ni postar. Keep it up! Det är alltid kul att se SA bilder.

    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Baltazar79
      Användare
      • augusti 2006
      • 116

      Här kommer några bilder på några av mina SA.

      Nyckelhål



      Metae



      Rödskuldrad Hantel



      mer hantlar



      Orange heads





      Kul med lite mer SA på denna sida tycker jag, Så upp med mer bilder

      //Ingemar

      Kommentar

      • Micke_720
        Användare
        • november 2003
        • 368

        Hej

        Stiliga fiskar dessa Ciklider från SA.

        Crenicichla: riktigt fina VF Satanoperca Sp. har du dessa med diskus?
        Tyckte att jag såg något blått på en av bilderna.
        Hur många har du?

        Mitt kar och 2 dåliga bilder på VF G.Altifrons. De är mkt stiligare än vad bilderna visar.

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          Ursprungligen postat av Baltazar79
          Här kommer några bilder på några av mina SA.

          Nyckelhål



          Metae



          Rödskuldrad Hantel



          mer hantlar



          Orange heads





          Kul med lite mer SA på denna sida tycker jag, Så upp med mer bilder

          //Ingemar


          Snygga fiskar Ingemar.. Metae är en presonlig favvorit, blir nog ett par sådanna när 720:e karet är igång, tror de kommer funka bra ihop med mina Hypselecara Temporalis eelr Chokladciklider som e hete i folkmunn.
          Jag gillar Redshoulder skarpt, men de är ju växtätare å de känns inte så kul.
          Såg att du har dem med växter, hur funkar det?
          Orangehead är också en fisk jag funderat på, men jag kan inte bestämma mig. Den är jäkligt snygg altså men de finns så många andra Geophagus som är snygga!
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            Ursprungligen postat av Micke_720
            Hej

            Stiliga fiskar dessa Ciklider från SA.

            Crenicichla: riktigt fina VF Satanoperca Sp. har du dessa med diskus?
            Tyckte att jag såg något blått på en av bilderna.
            Hur många har du?

            Mitt kar och 2 dåliga bilder på VF G.Altifrons. De är mkt stiligare än vad bilderna visar.

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=356136
            Ja det stämmer bra Micke, har diskus eller hade diskus med dem. Har bara en diskus kvar, vet inte om jag skall göra mig av med den eller köpa fler så smpningom. i väntan på mitt beslut så får den gå och växa till sig i karet.
            Kul att du tyckte Satanopercorna var snygga, det är ju en av de "färglösaste" sorterna. Men å andrasidan så kanske de andra inte har så lyster som min sort.
            Jäklar micke vilka snygga G. Altifrons!! är inne på att skaffa mig sådanna eller G. Surinamensis får se vilket de blir..
            Riktigt snygginredning i karet med!, hur har du gjort för att få en mörkare plats i högra delen av karet?

            kom igen gubbar nu kör vi på med fler foton! Även ni som inte tycker att ni tar bra bilder. Det är inte bilden som är det viktigaste det är att visa vad man har för spänande fiskar.

            // Kristofer
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              Ursprungligen postat av olof
              HaHa!

              Det kan bli ett medlemskap framöver... Jag vill dock inte lova något.

              Mina aequidens är rätt snygga när de är på humör. Tyvärr lider de av kronisk hål i huvudet sjuka och kluvna fenor. Troligen någon form av näringsbrist... Det är ju dock svårt att veta hur man ska förbättra för dem när man inte vet vilken art det är eller hur de lever i naturen.
              De vägrar leka också. Jag har haft dem i två tre år och vet inte ens vilka kön det är.

              mvh

              olof
              Tråkigt det där med kronisk hålsjuka.. hmm ja när man inte vet vad det är för några så blir de både svårt att könsbestämma dem och att ge dem optimala levnadsbetingelser.
              Vet du vart dem är fågade? för isf. borde man kunna begränsa antalet artet genom att söka på fishbase eller dylikt.
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                Micke-720

                Glömde ju svara på hur många jag har.
                Jag har 8st Satanopera Sp.
                6st vuna kring 20cm och 2st juveniler på 4cm ca
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Baltazar79
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 116

                  Ursprungligen postat av Crenicichla
                  Snygga fiskar Ingemar.. Metae är en presonlig favvorit, blir nog ett par sådanna när 720:e karet är igång, tror de kommer funka bra ihop med mina Hypselecara Temporalis eelr Chokladciklider som e hete i folkmunn.
                  Jag gillar Redshoulder skarpt, men de är ju växtätare å de känns inte så kul.
                  Såg att du har dem med växter, hur funkar det?
                  Orangehead är också en fisk jag funderat på, men jag kan inte bestämma mig. Den är jäkligt snygg altså men de finns så många andra Geophagus som är snygga!
                  Tack!
                  Ja Metae är en ny bekantskap för mej. köpte detta par i veckan så vi får se hur de går med dom. Men fina är dom helt klart.

                  Hantlarna gillar växter. De gör dom helt klart och jag har växter i mitt kar. De går hyffsat bra faktiskt. Men man får räkna med att man får plocka trasiga växter och byta ut emellanåt. men till slut hittar man lite växter dom inte gillar fullt lika mycket som andra. Sen verkar de vara lite upp till individen också har hört om dom som har hantlar som inte rör deras växter. Men man får räkna med att dom kommer äta växter.

                  Orangeheadsen är nästan mina favoriter. väldigt charmiga fiskar de. men som du säger så finns de ju väldigt många olika varianter av jordätare så de är väl bara upp till tycke och smak.

                  //Ingemar

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    Ursprungligen postat av Crenicichla
                    Tråkigt det där med kronisk hålsjuka.. hmm ja när man inte vet vad det är för några så blir de både svårt att könsbestämma dem och att ge dem optimala levnadsbetingelser.
                    Vet du vart dem är fågade? för isf. borde man kunna begränsa antalet artet genom att söka på fishbase eller dylikt.
                    Så vitt jag har kunnat efterforska verkar de fångade någonstans i Peru. Problemet är att arten inte är beskriven. Den verkar dessutom vara exporterad vid väldigt få tillfällen (typ ett tillfälle) för jag hittar aldrig några bilder på ens liknande fiskar. Den är lik diademan med sidolinjen och "sadeln" men har helt annan huvudform och saknar helt det spräckliga mönstret på gälllocken som nästan alla Aequidens har.

                    Metaen har jag haft gför länge sedan. Verkligen en härlig art med lungt temprament och vackra färger. Helt apropå så har vi fått in massor av nya foton på bla. olika Aequidens till artregistret från Alf Stralsberg. Beskrivningarna kommer också upp innom kort.

                    Aequidens:

























                    Överhuvudtaget är jag svag för Aequidens. Det är ingen som sett några ny importerade Aequidens på sista tiden?

                    Mina hantlar äter aldrig växter. Däremot gillar de att massakrera dem om de bygger sitt bo nära en växt.

                    Orangehead tycker jag på många sätt är den perfekta Geophagusen. Extremt färgglad. Blir inte för stor och dessutom lätt lekt. Sen finns det ju enormt många andra snygga arter.

                    Att satanoperca skulle vara färglösa håller jag inte riktigt med om. Vissa varianter har extremt mycket blåa fläckar på huvudet och kroppen. Jag går och sneglar i butiken efter ett gäng F1 or av denna variant.

                    mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1055

                      Satanoperca generellt sett är ju ganska så färg granna, tex. Lilith, Daemon, Leucosticta, Jurupari mfl.

                      Men mina är inte speciellt färgade, de har lite blå och röd metallic i fenorna ibland. Framför allt vid lek.

                      många snygga aequidens på fotona!
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • Koi-fantast
                        Användare
                        • november 2007
                        • 555

                        Åhh, vilka fina fiskar!!! Jag är helt såld på det här.. Det finns alltid mer att lära..

                        Är det TL eller SL som anges på ciklid´s artregister?
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                        Kommentar

                        • Koi-fantast
                          Användare
                          • november 2007
                          • 555

                          Ursprungligen postat av Koi-fantast
                          Är det TL eller SL som anges på ciklid´s artregister?
                          TL, ser jag när jag kollar fishbase referensen.. : Är ibland lite för snabb..
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                          Kommentar

                          • Gäst

                            Mitt vf Heros notatuspar...som växer aningen ojämt...
                            (Nä, jag är inte heller ngn fotograf)

                            Kommentar

                            • Crenicichla
                              Användare
                              • november 2006
                              • 1055

                              Ursprungligen postat av A C-son
                              Mitt vf Heros notatuspar...som växer aningen ojämt...
                              (Nä, jag är inte heller ngn fotograf)
                              Hehe ja det får man ju säga, de växer minstsagt ojämnt
                              Men snygga var de..
                              MVH

                              Kristofer

                              Kommentar

                              • Gäst

                                Ursprungligen postat av Crenicichla
                                Hehe ja det får man ju säga, de växer minstsagt ojämnt
                                Men snygga var de..
                                Tack, de ÄR faktiskt snygga!
                                Men bilden är inte speciellt rättvis då jag blev tvungen att smyga mig på dem snett ovanifrån för att de inte skulle skingras, vilket bidrog lite till att "platta till" dem. Skall försöka ta en bättre bild vid ett senare tillfälle efter ett vattenbyte,med lite bättre ljus och med en putsad ruta...

                                Angående storleken så vill jag först säga att de absolut inte är fullvuxna ännu samt att jag från början köpte fyra individer där hanen var den största och honan den minsta, det har varit mkt lek sedan de inhandlades och det har såklart ochså bidragit till storleksskillnaden då hanen är ett riktigt matvrak och honan i princip aldrig lämnar ägg/yngel för att äta. Snart dags att dela på dem en period kanske så att hon kan komma ikapp lite men efter att ha haft ett flertal hantelciklider under 22 år kan jag säga att storleken faktiskt kan variera ganska mkt mellan olika individer livet ut. Min erfarenhet säger att denna hane blir närmare 25 cm medans honan knappt lär kunna uppnå 15 cm. Alltså främst en fråga om stor resp liten individ, men visst ser de lite omaka ut! Det "andra paret" som förövrigt var svarta var mer normala och jämnstora men fixade överraskande nog inte konkurensen från "jättehanen" men lämnade avkomma som jag sparat en del av, bilder på dem kan ochså skickas vid intresse.

                                Förresten, riktigt intressanta de där "lipsen" Crenicichla!

                                Mvh/Andreas.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...