synodontis petricola

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    synodontis petricola

    hur könsskiljer man dessa och vid vilken storlek kan man börja ana könet?

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm
  • Jorsa
    Användare
    • december 2003
    • 199

    #2
    Saxxat från Zoopet:
    "Man känner inte till några yttre könsskillnader. Honorna blir dock i regel något större.
    "
    Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Hur var det nu igen!? Är det hanarna som har något rakare bröstfenor!? Tror det va så. De blir ngt mindre än honorna också.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Jorsa
        Användare
        • december 2003
        • 199

        #4
        Har hört om deras fenor oxå, men kommer inte ihåg hur det ligger till...
        Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

        Kommentar

        • choffe
          Användare
          • november 2005
          • 841

          #5
          okej, hmm...ingen som vet säkert vad det är för kön ni har? isf vore det snällt att fota den/dom

          /christoffer
          Christoffer Lundholm

          Kommentar

          • choffe
            Användare
            • november 2005
            • 841

            #6
            ingen mer som kan säga nåt? hur odlas dom enklast?
            Christoffer Lundholm

            Kommentar

            • Rasmus Pedersen
              Användare
              • september 2006
              • 304

              #7
              Då får väl jag också säga nåt då...
              Jag vet inte hur man ser skillnad på könen, men om man köper 3-4 st är det stor chans att man får både hane och hona. Jag tror de är göklekare, så ska man odla dem får man nog ha antingen malawi eller Ctenochromis horei, som jag har läst ska vara den arten som de lurar att ta hand om sina yngel i sjön.
              Jag har två stycken Syndontis lucipinnis, eller sp. "Dwarf Zaire" som de också kallas.
              MVH

              Kommentar

              • Göran Å
                Användare
                • december 2005
                • 1295

                #8
                Ursprungligen postat av choffe
                hur könsskiljer man dessa och vid vilken storlek kan man börja ana könet?

                mvh christoffer
                Hej
                Jag har 1 par odlade synodontis petricola som jag köpte i Danmark för flera år sedan, de var då ca 7 cm. De är ca 10 cm i dagsläget och har lekt regelbundet 4-5 ggr per år framförallt bland javaormbunkar. Jag upfattar dem som romspridare. Under leken blir de andra fiskarna i karet väldigt intresserade av vad som händer i javaormbunken och äter antagligen upp romkornen.
                Jag har även haft 1 par vuxna VF synodontis petricola köpta på AM i Örebro, tyvärr så återstår endast hanen pga en olycka med honan. Dessa har jag aldrig fått att leka så som ovan.
                Det är kanske lättare att få 1 odlat par att leka, vad vet jag.

                Könsskillnaden är lätt att göra, redan vi 7 cm, hanen är slankare i kroppen än honan som blir ganska rund om magen när det är dags för lek.

                Hanens könsorgan iform av en liten tapp syns tydligt med blotta ögat om man lyser med en ficklampa på magen när den simmar i karet.

                Jag har aldrig lyckats få några yngel på mitt lekpar pga att de går tillsammans med andra fiskar. Om de går själva kanske det går bättre.

                Synodontis petricola är en väldigt trevlig och underhållande mal som även är aktiv på dagen.
                Se min bild på VF hanen i nedan bildmapp.

                Mvh Göran
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

                Kommentar

                • choffe
                  Användare
                  • november 2005
                  • 841

                  #9
                  tack för det! men om honan inte har rom då? då är hon väll inte rund?

                  mvh christoffer
                  Christoffer Lundholm

                  Kommentar

                  • Göran Å
                    Användare
                    • december 2005
                    • 1295

                    #10
                    Ursprungligen postat av choffe
                    tack för det! men om honan inte har rom då? då är hon väll inte rund?

                    mvh christoffer
                    Hon är markant mycket rundare än hanen och så saknar hon hanens grej du vet.

                    Mvh Göran
                    http://www.skovdeaf.se/
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                    http://www.skovdefagelklubb.se/

                    Kommentar

                    • Havs
                      Användare
                      • december 2004
                      • 607

                      #11
                      Ursprungligen postat av choffe
                      ingen mer som kan säga nåt? hur odlas dom enklast?
                      Enklast vet jag ej, men i en del engelska/amerikanska artiklar som jag läst , så förslår de att man skall göra ordning en upp och nedvänd blomkruka med hål i sidan, ingången, som får stå på ett blomfat. Fatet skall vara fyllt med åtminstone ett lager glaskulor. Rommen skall spridas i krukan och få skydd av glaskulorna.
                      Fatet måste vitjas nästan varje dag och finns där ägg, så får man ta hand om dem i ett separt kar.

                      Jag har också sett bilder på mer sofistikerade glaskuleanläggningar, där äggen transporteras bort m.h.a. slang och luftbubbel.

                      Men har man tur, så kan säkert några enstaka malyngel överleva i ett kar med andra fiskar också utan att man försöker hjälpa till med krukor e.t.c.

                      Jag har själv 7 st S. Petricola och gör mina första trevade odlingsförsök. Ingen framgång än så länge.
                      Min zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...