Diskusfeber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    Diskusfeber

    Mojkens!

    Har nu inrett mitt 720 med rötter, rötter och åter rötter. Som filtermatrial har jag bla. 5 liter torv, och det ger resultat, enormt vackert svartvattenskar har det blivit!

    I karet simmar det lite malar och tetror för tillfället, men huvudfirren är ju såklart diskus, vildfångat i detta fall.
    8 st 15 cm gröna, typ tefe diskus eller liknande, har inte bestämt mig ännu. Har hört från vissa att VF diskus kan vara lite småtjuriga om man byter med kranvatten som innehåller klor och ph 8.5 ( vårt vatten är så iaf)

    Min idé var att skaffa en grön tunna (200 liter), och borra ett nog stort hål längst ner så man kan få genom en vanlig slang. Slangen ska vara kopplad till ett powerhead som ska sitta på botten av tunnan. I tunnan ska avluftat "torv-vatten" som skall användas vid vattenbyte. Alltså, man tömmer med vanlig hävert och sen sätter man igång powerheaden och fyller på karet. Temperaturen kommer ligga omkring 25 grader, vilket är lagom vid vattenbyten. Detta kommer medföra stabilt ph och kh, eller vad säger ni? Är denna lösning helt "överdöd"? ( overkill )

    Hur pass viktigt är det med vattnet ovh byten för vildfångat? Hur pass svårt är det och få dem till lek? Och framförallt, är dom bättre föräldrar när det gäller vaktning, större kullar osv osv.


    Tacksam för en redig diskussion
    Mvh Alex
  • eberhardt
    Användare
    • november 2005
    • 32

    #2
    Diskus feber

    Hej din vatten berednings tunna verkar bra det är bra med stabila vatten värden . vf diskus är alment svårare än odlad den är mer agresiv när den läker dom bevakar romen väldigt intensift .Exc. när jag skulle göra rent hos fiskarna anföll dom handen det låter inte som diskus va .dom var blå dom åt bra stöte inte ut varan de var fem stycken

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      #3
      eberhardt: Har du själv några erfarenheter av vildfångad diskus? Hur stor spelar maten in? vet att i södra sverige kan man köpa levande vita mygglarver på akvarieaffärerna. är övertygad att affärerna här beställer samma käk, bara det att det hinner bli frysmat innan den når oss.
      Mvh Alex

      Kommentar

      • eberhardt
        Användare
        • november 2005
        • 32

        #4
        Hej maten spelar velldigt stor roll närringsmesigt har levande foder ingen betydelse du behöver inte bara ha levande bara näringen är optimal

        Kommentar

        • wofflan
          NCS Medlem
          • september 2003
          • 660

          #5
          Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
          eberhardt: Har du själv några erfarenheter av vildfångad diskus? Hur stor spelar maten in? vet att i södra sverige kan man köpa levande vita mygglarver på akvarieaffärerna. är övertygad att affärerna här beställer samma käk, bara det att det hinner bli frysmat innan den når oss.
          å andra sidan borde du kunna fånga egna mygglarver rätt ofta, av egen erfarenhet vet jag att ni har gott om dem i norr
          Mvh Fredrik

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • oktober 2003
            • 3615

            #6
            He he he, ja mygg finns det gott om. Men nu har jag blivit lat och börjat köpa öevande mygg från affären istället.
            Mvh Alex

            Kommentar

            • eberhardt
              Användare
              • november 2005
              • 32

              #7
              Hej igen jag hadde vild fångad diskus blåa år 1990-1994 sedan gröna 1998-2000

              Kommentar

              • Zzzit
                Användare
                • januari 2006
                • 253

                #8
                När jag odlade diskus så va det svårt att få dem till lek överhuvudtaget! VF som odlade! Tror att det berodde mest på att alla va petnoga med vattnet och maten, så det skulle vara så likt deras naturliga vatten som möjligt!
                Kunde man få vattnet så bra, då lekte även VF!
                Maten va nästan uteslutande oxhjärta, och det tog alla, även VF.
                Det jag egentligen vill komma till är då va det ingen skillnad på odlad och VF. Idag är odlad diskus helt van vid kranvatten och vilken mat som helst! Lite enklare!
                Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                Kommentar

                • eberhardt
                  Användare
                  • november 2005
                  • 32

                  #9
                  Det var lika dant med odlad fisk nu som då vf är alltid svåra bara mann kommer på hur man
                  gör sen är det inga problem men det tar ettag

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    R. Osmosvatten så är det lättare att trigga till lek
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...