Fånga fisk i det fria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    Fånga fisk i det fria

    Jag ska åka till Thailand två veckor i mars för att skåda fågel. Kommer att besöka Surin Island, Krabi mangrove, Krung Ching Waterfall, Kao Nor Chuchi och Hala-Bala(vid malaysiska gränses). Eftersom jag mestadels kommer att vara i regnskogen och därmed nära sötvatten tänkte jag att det vore spännande att fånga lite egen fisk. Det borde finnas en del hyfsat lättfångade bettor, gobis e dyl där.

    Eftersom jag är både fiskare och akvarist har jag någorlunda koll på var man hittar fisken och hur man kan fånga den men det som jag kan behöva hjälp med är vilken fångstutrustning som kan vara lämplig. Jag reser med ultralätt packning, typ 10-liters ryggsäck, men kommer ibland hyra bil. Det lämpligaste är nog att satsa på fångst i Hala-Bala eftersom jag avslutar resan där.

    Jag antar att inte så många har egen erfarenhet av detta så spåna gärna fritt. Alltså, vad för typ av nät, håv e dyl är bäst att använda? Andra tips på fångstplats, fisksort, förvaring etc är oxå välkomna.

    Tänk vad häftigt att kunna byta ut prefixet VF mot EF(egenfångat)!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Hej,

    Ta med dig ett antal Kordon andningspåsar . Ta hjälp av lokalbefolkningen, dom vet säkert hur och var man fångar dessa fiskar enklast.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Andningspåsar är redan införskaffade. Lokalbefolkningen är i för hög utsträckning aggressiva muslimska separatister i den regionen. Men just i Hala-Bala kommer jag ha en guide med mig p g a oroligheterna. Hon är dock från Bangkok och kan inte flodkrökarna, dock kan hon läsa lokaltidningarna så att jag slipper hamna mitt i korselden.

      Apropå andningspåsar har jag inte blivit riktigt klok på hur man gör med labyrintfiskar. Lite luft i påsen? Vanliga påsar kanske är bättre för dom?

      Kommentar

      • daniel60
        Användare
        • mars 2003
        • 527

        #4
        Gissar att labyrintfiskar drunknar i en Kordon-påse utan luft.
        I vintras blev jag rätt sugen på att fånga fisk i en regnskogsbäck på Koh Lanta (Channa micropeltes och någon Danio) och i en lite större å i Vietnam. Det hade funkat med håv, fast självklart hade ett litet nät underlättat.
        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
        Mina fiskar & burkar

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          Channan hade väl snarare behövt en andningssäck i så fall. Jag vill gärna ha lite mindre fiskar, och om dom inte är små så åtminstone ungfiskar. En idé jag har är att hitta en revirhävdande lekande fisk och ta yngel, t ex en vaktande gobihane. Fördelen med den metoden är att du får fiskar av båda könen, de sticker inte nerströms så fort du vispar med håven och mindre fiskar är lättare att transportera.

          En annan sak jag funderar på är om jag fångar några fiskar i början av resan så kommer dom kanske att förgiftas av fosfor, ammoniak eller annat från det dom tömmer från tarmen i påsen. (Min minsta dotter bajsade för övrigt i fostervattnet vilket gav jobbiga infektioner i samband med hennes första veckor.) Lösningen är ju som vanligt vattenbyte. Är thailändskt kranvatten olämpligt?

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Du får vänta tills Mats Åhrman är tillbaks, han är ju nästan thailändare. Han kan säkert ge dig en massa infomation.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              Kanske det, även om jag tycker hans metoder är lite väl brutala i min smak[:-)]. (Jag har inte frågat vår käre ordförande[Stockholms ciklidklubb] om lov för publicering, men den ligger ju ute på hans sida...)
              Senast redigerad av Kalle-Maja; 29 januari 2006, 16:32.

              Kommentar

              • BigFish
                Användare
                • februari 2005
                • 21

                #8
                Har fångat fisk (ngn typ av jordätare tror jag) i Brasilien, dock till ett akvarium i Brasilien så jag har inga bra råd om transport.

                Vi gjorde ungefär så här,

                Valde en håvplats i en "Micro"-vik (, för att skärma av så mycket som möjligt av fiskens flyktväg.
                Lade håven på botten - matade rikligt (larver) & väntade till firrarna snaskade i sig. När tillräckligt många var över håven lyfte vi. Inte supereffektivt men det gick att få tag på de 10-tal vi var ute efter.

                Tror inte det var helt lagligt men vattendraget låg på värdens mark...


                Att fånga dem kräver nog bara fantasi, transport tror jag är knepigast.
                Vänliga Hälsningar,
                Jonas

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #9
                  Det var nog inte en sådan håv jag får plats med i bakfickan? Men matning har jag inte tänkt på, tack för den.

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Thailändska tullen blir inte upprörd om du har levande fisk i bagaget?

                    Eller har du tillstånd?

                    Jag kan väl erkänna att jag syndat på det här sättet (sänkhåv & små landvadar är fina grejor) men man kan få väldigt rejält med smisk om det vill sig illa. Bara så du vet.

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • december 2004
                      • 1324

                      #11
                      Jag är syndig som få, men är det inte den svenska gränskontrollen som borde bry sig? Vad är landvadar?

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Sankhav ar det enklaste tycker jag. "Vanliga" havar kan man ofta kopa pa plats.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Kalle-Maja
                          Användare
                          • december 2004
                          • 1324

                          #13
                          Sänkhåv blir för stort att bära med sig för mig. Man måste beakta att jag som huvudsyfte är där för att skåda och att min packning är liten. Vill inte slösa tid på att leta runt efter grejer där då jag normalt sett är på ganska öde platser utan varuhus eller större butiker.

                          Idag var jag i en välsorterad fiskeaffär och lyckades hitta och köpa ett kastnät. Hoprullat är det mindre än en mjölktetra(1L) men väger några kilo p g a tyngderna. Knutavstånd 11 mm och diameter 2,7 m. Verkar perfekt! Förutom det tar jag en stor vanlig akvariehåv och tar av handtaget som går att ersätta med en pinne på plats.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                            Jag är syndig som få, men är det inte den svenska gränskontrollen som borde bry sig? Vad är landvadar?
                            De svenska myndigheterna kan saga aja baja och de utlandska kan slanga dig i fangelse och sedan utvisa dig. Landvad ar en "bottentral" som man drar med handkraft ungefar. En lagbudgetvariant ar en gardin som tva personer stracker ut med armarna och drar over botten.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • december 2004
                              • 1324

                              #15
                              Vad bra, då börjar jag komma rätt nära svaren på de frågor jag ställt i denna tråd. Det som fortfarande är oklart är om man kan förvara labyrintfiskar i andningspåsar och om tillsatserna i kranvattnet kan skada fisken.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...