Siamesiska algätare med diskusar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrik_k
    Användare
    • april 2002
    • 125

    Siamesiska algätare med diskusar.

    Hej! Jag har ett kar med discusar och tofsalger har angripit.
    Jag har hört att siamesiska algätare är förtjusta i dessa alger.
    Men killen i akvarieaffären avråder siamesiska algätaren efterssom dom kan vara lite aggressiva mot discusarna.

    Frågor till dom som har siamesiska algätare:
    Är dom aggressiva i era akvarier?
    Blir dom vana att äta oxhjärta från botten istellet efter ett tag?
    Kanske någon som har algätarna tillsammans med discusar?
    Hur stora blir dom, och hur stora är dom i era akvarier (med tanke om villkett betende i villken storlek).

    P.K
    MVH Patrik K
  • kms
    Användare
    • juli 2002
    • 10

    #2
    Hej!!

    Jag har fyra stycken siamesiska-algätare ihop med fem stycken Blådiskus (+ några Rödmunstetror), jag har aldrig haft några problem med dessa fiskar ihop. Jag köpte dem när de var ca. 3 cm och idag är de ca 10 cm.
    Förr hade jag stora problem med "tofsalger" men de siamesiska-algätarna har fixat det problemet!!
    Idag när det inte finns några tofsalger kvar så äter de små alger på växterna (de skadar dock inte växterna) men också (mestadels) den mat som faller ner till botten (i mitt akvarium är det mest rödamygglarver, har aldrig provat oxhjärta...)
    Som sagt jag har aldrig haft några problem med dem, man kanske skulle få problem om det är så att diskusarna är väldigt små.

    Lycka till!!
    m.v.h
    Magnus

    Magnus Skogar
    Magnus Skogar

    Kommentar

    • patrik_k
      Användare
      • april 2002
      • 125

      #3
      Hej Magnus!
      Av det du skrev så har du inga problem med att algätarna inte ger sig på discusarna eller tetrorna? Tror du dom skulle kunna vara lite aggressiva mot små pansarmalar som simmar i mitt discuskar (ca 4 cm)?

      Andra är också välkommna in i min disckussion...
      MvH Patrik K
      MVH Patrik K

      Kommentar

      • kms
        Användare
        • juli 2002
        • 10

        #4
        Hej igen!!

        Jag har ett 20-tal "vanliga"-algätare (vet inte riktigt va dom heter) i mitt akvarium och dom har aldrig haft några problem med de siamesiska-algätarna (skulle tro att det är samma sak även med Pansarmalar), de "vanliga"-algätarna har till och med ynglat av sig i mitt sällskapsakvarium (ihop med "siameserna").

        m.v.h
        Magnus

        Magnus Skogar
        Magnus Skogar

        Kommentar

        • salar
          Användare
          • juni 2002
          • 227

          #5
          Jag har 5st siameser,6st diskus,ancistrus och några små corydoras i ett 375liters.De siamesiska algätarna i storleken ca.10cm, är inte ett dugg agressiva mot de andra fiskarna.Men de är ganska livliga av sig och tar för sig av allt man serverar till diskusarna.Det gör att dom växer snabbt, spec. om man har unga diskus som behöver matas ofta.

          Tofsalger? Om det är svarta pensel-alger du menar som sitter hårt fast, så kommer du inte helt att bli av med dessa bara med hjälp av siameser.Åtminstone inte så länge du matar fiskarna.Skägg-alger däremot som är långa gröna trådar på flera centimeter, verkar mer lättsmällt för dom och lättare att bli av med.

          SALAR
          SALAR

          Kommentar

          • patrik_k
            Användare
            • april 2002
            • 125

            #6
            Hej !
            Jag har nog skrivit fel... Det är nog penselalger jag menar. Dom är bruna till kraftigt röda i färgen. Jag behandlar just nu med algtablett, men en så länge har det bara stoppat tilväxten.
            Algätare har jag, 3 st ancistrus och 1 st pleckostomus mal. Men dom bråkar hellre om oxhjärta med mina discusar!
            Killen på akvarieaffären säger att inann algtabletterna tar bort algerna kan det ta ca 3 månader!
            Han sa också att om jag har en för bra bakterieflora så kan den nedbryta algmedlet.
            Så vad är det bäst att placera algtabletterna tror ni?
            Jag har dom nu i filtret.

            Jag kanske ska testa med Siamesiska aögätaren i alla fall.
            Men risken blir nog att den börgar äta oxhjärta istellet efter ett tag...
            Akvariet är bara på 230l, med 5 st stora och 2 mindre discusar. Det kanske är lite för trångt?
            Mer mat= Mer nitrat/Mer avföring= Mer alger!
            Hur stort akvarium tycker ni att jag ska satsa på?
            Kanske en rulgardin till fönstret till sommaren också?
            I rummet är det solljus bara på morgonen, men ändå...

            MvH Patrik K

            MVH Patrik K

            Kommentar

            • plåtis
              Användare
              • juni 2002
              • 212

              #7
              Har haft siamesika algätare med disku och har aldrig haft problem.
              Men jag har hört att man skall kolla den siamesika algätarens streck.
              det skall gå ut på bakre fenan. Alltså hella vägen. Gör den inte det är det en vildare sort.Men vet ej om det är en skröna. Men kolla det så att den går helle vägen back.

              plåtis
              Lasse.H

              Kommentar

              • plåtis
                Användare
                • juni 2002
                • 212

                #8
                Ursäkta stavningen

                plåtis
                Lasse.H

                Kommentar

                • Johan1
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 390

                  #9
                  Går bra att ha dessa fiskar ihop. Jag har det och har till och med haft yngel ihop med dessa fiskar

                  Johan Nilsson
                  https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                  Kommentar

                  • Flashback

                    #10
                    Det finns en art som är väldig lik C. siamensis (Siamesisk algätare) som heter Epalzeorhynchos kalopterus (Flying fox) som inte äter alger.

                    Daniel Hellström

                    Kommentar

                    • Anette
                      Användare
                      • april 2002
                      • 178

                      #11
                      Du kan alltid försöka med en förändring av vattenbytesfrekvensen. Byt mindre mängd vatten vid fler tillfällen. Efter några veckor bör du se en minskning av algerna.

                      Lycka till
                      Anette

                      Kommentar

                      • patrik_k
                        Användare
                        • april 2002
                        • 125

                        #12
                        Hej!
                        Ursäkta att jag länge inte tiitat in här...
                        Jag har lyckats att få bort algerna! Jag gjorde så här:
                        1. Skrubba bort alla, alla alger jag fick tag på.
                        2. Bytte mycket vatten.
                        3. Tvättade filtret, och gav algtabletter.
                        4. Köpte alghämnande växter (vattenwistaria och hornsräv) och bytte alla anubiasplantor mot svärdplantor.
                        5. Köpte artemia, vitamygg, och räkmix. Matade med det ett tag.
                        6. Bytte/byter vatten ca 2 ggr per vecka.
                        7. Nu har jag börjat att mata lite mera med oxhjärta men varierar mellan dom andra fodren, så att oxhjärtat inte blir som huvudfoder, utan som foder.

                        P.K
                        MVH Patrik K

                        Kommentar

                        Arbetssätt...