Yngel av L. Boulengeri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • odilou
    Användare
    • april 2002
    • 308

    Yngel av L. Boulengeri

    Hej alla snäcklekarentusiaster!

    Ynglen av mitt Boulengeri-pars första lek blev frisimmande för någon vecka sen och hittills har allt gått bra. Jag matar med smulat torrfoder och har även provat mosad räkmix och smulad äggula - en del spottas ut men jag tror att de ändå får i sig det mesta.

    Några frågor:

    1) Synpunkter på foder?
    2) Båda föräldrarna vaktar ynglen, honan mittibland dem och hanen oftast mer på avstånd. Trots detta känns det som om hanen ibland kniper ett och annat yngel (antalet yngel verkar ha minskat något). Förekommer detta?
    3) För att minimera risken att samtliga yngel dör - vid problem med vattenvärdena, bråk mellan föräldrafiskarna eller liknande - funderar jag på att suga över kanske 10 st (de är uppskattningsvis 30 f.n) till ett eget akvarium. Vad tycker ni?
    4) Vad kan jag vänta mig för tillväxttakt? Och när är föräldrarna redo för nästa lek?


    Högaktningsfullt,
    Ramme

  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Vad kul att höra att du fått boulengeri-yngel. Jag tror att de kallas Neulamprologus boulengeri numera, jag har själv sådana.

    Jag har dock fortfarande inte fått några yngel. Jag tror att äggen möglar och dör, har inget annat svar på det. Jag har nämligen ständigt ägg i snäckorna och föräldrarna verkar vakta stenhårt. Jag tycker även att det ser ut som att honan fläktar och fläktar för att få in friskt vatten i skalet men det blir trots detta inga yngel. Jag har väntat i 6 månader nu. Har du upplevt något liknande? Någon berättade om ett preparat som man kunde slå i vattnet för att förhindra att äggen möglar. Några tips någon?

    Har dina yngel blivit så frisimmande att de inte flyr in i snäckan om du sätter håven i vattnet? Om de gör det så är det ju bara att ta upp skalet och lägga det i ett yngelkar.

    mvh,

    Fredrik H.

    (siten ligger nere till och med torsdag morgon.)

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Kenneth
      Användare
      • april 2002
      • 277

      #3
      Hejsan,

      Även jag har N. boulengeri och båda mina par har fått en kull med yngel.

      Svar på dina frågor:

      1) Jag matar bara med smulad räkmix. De är otroligt glupska och giriga.

      2) Båda paren har det beteende du beskriver. De är väldigt aggresiva mot andra fiskar. Däremot tror jag inte på att hanen äter upp några yngel. Jag har också råkat ut för att mina kullar minskat i storlek men jag tror det mest beror på att ynglen är ganska tuffa mot varandra och för att jag inte upptäckt ynglen tillräckligt tidigt så de har inte fått tillräckligt med föda de första veckorna.

      3) Att föräldrarna skulle bråka tror jag inte är någon risk. Det jag observerat är snarare att föräldrarna knytit starka band mellan varandra och visar varandra stor tillgivenhet. Jag flyttade mina yngel när de var drygt 1 cm långa. Jag vet inte hur lång tid det tar innan nästa kull. Troligtvis går det fortare om du tar bort ynglen tidigare. Jag vill att mina yngel ska präglas så mycket som möjligt av sina föräldrar och därför låter jag dem vara tillsammans ganska länge.

      4) De växer ganska snabbt, iaf till en början. Jag kan tyvärr inte ge dig någon tidsuppskattning.

      MVH
      /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
      MVH
      /Kenneth Johansson,

      ordförande
      Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
      Ansvarig för Ciklidstämman 2007

      Kommentar

      • odilou
        Användare
        • april 2002
        • 308

        #4
        Kenneth: Tack för informationen!

        Fredrik: Har du många fiskar? Boulengerisarna är nog de aggressivaste fiskar jag någonsin sett - skulle tro att de mår bra av lite lugn och ro omkring sig för att kunna sköta leken ordentligt. Mitt tips är att flytta ett par till ett mindre, eget akvarium för att där närmare kunna studera vad som händer. Det blir också lättare att dosera eventuella medel i ett litet kar.

        Lycka till!

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Håller verkligen med i fråga om aggressivitet. Det är nog de enda fiskar som biter mig så att det blir märken. Har börjat rengöra med gummihandskar.

          Jag har 7 honor och tre hanar ihop med en Tropheus-grupp på 20 djur. En Tropheus har fått ordentligt med stryk vid ett tillfälle men nu har det bildats en märklig och intressant symbios mellan grupperna. Det är väldigt intressant att uppleva den bestämdhet blandat med ömsesidig respekt som två arter visar varandra i ett akvarium då de egentligen inte inkräktar på varandras revir. Tropheus är nästan helt ointresserade av botten medans¨ denna är allt för boulengerin.

          Från början hade jag dessa 10 N. boulengeri ensamma men det skulle troligen behövts ett enormt akvarium för detta. När Tropheusgruppen kom i så blev det lite lugnare och hanarna delade upp bottenytan mellan sig på ett hyfsat rättvist sätt.

          Jag förstår vad du menar med att hålla dem parvis för att få lugn men så beroende av att de ska få yngel är jag inte. Är mer ute efter ett litet fungerande samhälle.

          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          Arbetssätt...