Annorlunda lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BigFish
    Användare
    • februari 2005
    • 21

    Annorlunda lek

    Jag har en Röd Zebrahona som vid flera tillfällen tuggat men efter 5-7 dygn är "påsen" borta. Röd Zebrahannen har alltid jagats undan av henne så jag har misstänkt att de aldrig var de två som lekt.

    För någon månad sedan såg jag något som såg ut som förberedelse till lek, en Aulonocara "Chipokae" hanne skapade sig ett revir där enbart Röd Zebrahonan var accepterad. När jag kom hem efter jobbet var det lugnt i akvariet igen med undantag för att Aulocarahannen var något mer exalterad än normalt och att Röd Zebrahonan ruvade. Jag trodde då "stenhårt" att fadern var Aulonocaran och att det skulle bli en korsning. Efter 6 dygn ruvade honan inte längre. Jag funderade en del över om hon skenlekt med sig själv eller om en korsning inte var möjlig. Efter att lyssnat runt lite, har jag fått höra att korsningen inte är omöjlig, så jag bestämde mig för att hon måste ha skenlekt med sig själv eller någon av de andra honorna.

    För en vecka sedan märkte jag att honans buk började svälla och att det var dags för lek. I fredags återintog Aulonocaran sitt revir. Igår lekte det udda paret (igen?). Efter några kortare avbrutna ringdanser så kom de igång ordentligt. Det jag upplevde som märkligt var att de inte körde i samma ring... Hannen, som är betydligt större, körde yttervarv medan honan körde en snävare cirkel innanför. Honan plockade upp äggen på traditionellt sätt men inte vid något tillfälle kunde jag se Aulonocaran befrukta äggen. Jag har aldrig sett en Aulonocaralek men visst borde man kunna se mjölken?

    För mig är mysteriet löst och jag förväntar mig inget av denna lek heller. Hoppas bara att hon vill leka med den nya större Zebrahannen som införskaffades när jag upptäckte att hon blev rundare. Han har inte riktigt hittat sin plats i tillvaron ännu men verkar lite tuffare i psyket än den tidigare hannen som fortfarande går kvar.

    //Jonas

    Vänliga Hälsningar,
    Jonas
Arbetssätt...