Black ghost

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Black ghost

    Vad har jag gjort för fel. Har testat ha black ghost i två omgångar och båda gångerna har fisken dött efter en till två månader. I akvariet går i övrigt eldbukar (ett par), scalarer (fyra stycken), praktbotior (fem stycken), och tre ansistrius malar. Akvariet är på 375 liter 150x50x50 cm. Är det fisksammansättningen som är för livlig eller vad? Matade med röda mygglarver och fick också ghosten att ta fodertabletter från handen.
    Byter vattnet ungefär en gång i månaden ca 1/3 av mängden.
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Ditt vattenbyte är nog i minsta laget... 1/4 varje vecka är det normala. Kanske spöket kräver bättre vattenkvalitet än dina andra fiskar.
    Annars ser jag inga problem, dessutom verkar ju utfodringen ha fungerat.
    Anders L

    Kommentar

    • reecord
      Användare
      • februari 2004
      • 341

      #3
      ja black ghost kräver mycket rent vatten
      Sydamerika

      Kommentar

      • Nilssonnet
        Användare
        • mars 2005
        • 102

        #4
        Fast inte för mycket rent vatten, jag hade ihjäl min 2 dm stora Black Ghost när jag bytte ca 50%. Sen så har jag haft en annan Black Ghost i ett 54-liters kar på uppväxt, lite foder, få vattenbyte och ingen pump, och den har klarat sig bra.

        Kommentar

        • Mcoist
          Användare
          • oktober 2003
          • 154

          #5


          Dåligt insatt i ghost men hur har du haft det med temperaturen vissa fiskar är väldigt skänsliga för olika temperaturer och växlingar i temp.

          Har bara hört andra som sagt att det är en svår fisk kan dö lite utan anledning
          1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Sista ghosten jag hade fick svansen avbruten (vita delen) därför tror jag att någon tuggat på den, eller också kar den fastnat nån stans.

            Kommentar

            • Micke_A
              NCS Medlem
              • januari 2003
              • 638

              #7
              En sak som jag upptäckte när jag hade en Black Ghost, för länge se´n, är att de inte tål vita prickmedicin. Min hade vuxit rätt bra, och åt mygglarver med god aptit. Men när jag medicinerade mot vita prick, så fick den en vit beläggning, och dog. Har man mormyrider och andra fjällösa fiskar ska man tydligen se upp med vita prickmediciner.
              MVH Micke

              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                byta vatten en gång i månaden kan inte vara någon bra idé. jag tar fram trägårdsslangen en gång i veckan och byter 1/4. aldrig haft sjuka fiskar så det verkar löna sig.

                Kommentar

                • FLIR

                  #9
                  Måste säga att min BG som jag hade i många år gnällde aldrig över nått.
                  Den har upplevt perioder då jag har varit extremt upptagen(läs lat) och knappt bytt något vatten alls samt perioder med 70-80%-iga vattenbyten. Jag utsatte den även för diverse medicineringar.
                  Den har även haft vattentemperaturer allt från 22-30gr utan problem.
                  (fan jag låter som en riktig dedikerad akvarist ;P )
                  Då jag hade den länge fick den vara med om det mesta så...

                  Så anli, nu har du den fulla dokumentationen.

                  Det verkar som om att vissa exemplar bara tvärdör utan anledning faktiskt.

                  Kommentar

                  • Bamse

                    #10
                    Jag har en BG som går i mitt 375 kar just nu. men han her f ått flytta runt endel i mina båda kar. och har altid klarat sig gott. En nat satte han i sig ca 40 kardinaltetror Det va inte skoj på morgonen. Efter det var han lite slö ett tag innan han pgnaded till igen. Just nu trivs han jätte bra och är alltid framme när det vankas mat. Han delar hus med diskus och skalar samt några malar och det funkar jätte bra.

                    Bytar ca 1/4 av vattnet i veckan. men nu på somaren när man i bland är borta så har det kanske blivit var 10 dag i stället. Verkar funka det med.

                    Björn

                    Kommentar

                    • Axolotl
                      Användare
                      • april 2021
                      • 1

                      #11
                      Är inne på min andra då min första sorgligt nog frös ihjäl på grund av ett strömavbrott men är rädd att jag inte alls byter vatten lika högfrekvent som rekommenderas och hen är väldigt förtjust i daggmaskar (förutom fryst artemia plus svarta, vita å röda mygg såklart) å finns att beskåda på youtube; niklas hasselberg - mindre än minuten lång(geophagusar, malar m.m. som dock inte alla figurerar i bild).

                      Kommentar

                      Arbetssätt...