Tropheus dödsfall :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • waros
    Användare
    • februari 2004
    • 172

    Tropheus dödsfall :(

    Halloj, jag undrar just om jag har åkt dit nu.

    För ca 1.5 vecka sedan var en av mina troffar död när jag kom hem från jobbet. Tyckte det var skumt då inga fiskar verkat sjuka innan, och ingen av de andra verkade ha några problem, så jag tänkte att det var väl sånt som händer, den kanske har blivit stressad eller vad det nu kan vara.

    Idag på morgonen när jag steg upp så låg det två troffar till på botten Och 2-3 st till var rätt sega och höll sig nära botten.

    Igår kväll var det inga problem, alla åt och betedde sig som vanligt. Gjorde ett vattenbyte igår kväll också.

    Det jag gjort nu är att byta vatten igen. Jag har ingen mätbar nitrit i akvariet (kollade innnan jag började byta vatten). Har även tillsatt salt.

    Jag är inte helt övertygad än om det beror på sjukdom eller något annat. Har även en gibbiceps som går i karet, funderar på om han ilsknat till och gått loss på troffarna (även om han inte är så stor), förr var det mest troffarna som jagade han. Kommer försöka bli av med han för säkerhets skull. Dom som dött såg dock inte så tilltufsade ut.

    Efter mina första åtgärder här på morgonen så verkar alla utom en troffe vara igång igen. En håller sig fortfarande nära botten och "vilar" då o då. Dom kan ju vara sega för att det är morgon också.

    Är väl halvt beredd att dra igång intensivbad med aqua furan också men är ju inte övertygad än om det skulle behövas.

    Någon som har några kommentarer?


Arbetssätt...