Tillväxt pannpuckel blådelfin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andmob
    Användare
    • november 2003
    • 72

    Tillväxt pannpuckel blådelfin

    Hejsan! Har en grupp blådelfiner av sammansättningen 1+4 eller 2+3. Den största av dem, den säkra hanen, är ca 10-12 cm och har lekt med två av honorna. Jag undrar hur pannpuckelns tillväxt normalt sker? Tycker nämligen inte han har mkt att komma med... (inte någon av de andra heller för den delen) och har sett hälften så stora fiskar i affärerna, med mer framträdande puckel. Saken är den att jag vet att de kommer från kanonfina föräldrar så det borde inte bero på generna?
    Kan puckelns tillväxt bero på kosten? (de får räkmix 50% räkor 50% ärter, vitamin och gelatin). Kan vissa individer vara "sena" och sedan "växa om" andra yngre exemplar som sett finare ut när de var små? I så fall, vad kan det bero på att vissa jag sett har haft så framträdande puckel som små? Något de fått äta för att se fina ut i butikerna? (typ som att mata rödzebra med spirulina fast kanske mata blådelfin med kamelblod?) Låter ju inte särskilt troligt att de skulle vara manipulerade, men man vet ju aldrig..
    Eventuellt kan det vara så att han har högre kroppsform än de jag jämfört med, så puckeln kanske finns där, men effekten förtas eftersom övriga kroppen är hög?
    Fortsätter puckeln växa även när fisken stannat i växten på längden?
    Oj, mycket frågor blev det... lite mer kortfattat:
    Vad styr pannpuckelns storlek och tillväxt om inte generna? Och om den växer olika mycket under olika livsstadier hos olika individer, vad är det då som avgör när den ska växa?

    Bör tillägga att jag älskar mina blådelfiner som de är [] började nästan låta som mobbing här..
Arbetssätt...