Diskus tråkigt beteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcusitl
    Användare
    • december 2004
    • 15

    Diskus tråkigt beteende?

    har funderat länge på att starta upp ett diskusakvarie, men har efter många timmars studier tappat lusten för det lite...en discus trivs bäst i ett akvarium med ingen sand och krukväxter...hur jävla kul e det? jag hade tänkt mig ett stort akvarium med grottor och stenar och växter och sand och sen nått mysigt blått ljus som framhäver fiskarnas färger mer....sen beteendet med fiskarna, det verkar som dom är rätt skygga om dom inte är i stimm...stimm är väldigt dyrt att införskaffa...jag skulle vilja ha kanske 2-3 stycken tillsammans med nån annan lämplig fisk...och vem vill ha en skygg fisk? dom ska va lite nyfikna o sånt jue....så va sägs?

    nån som kan liva upp mitt discusintresse igen? hade det funkat med det akvariet jag vill ha? använder man sand till ciklider måste man städa ofta och det vill jag inte behöva....jag har ett litet akvarium nu och poängen med att köpa ett större är också att jag ska slippa städa så mycket...

    svara på så mycket som möjligt så blir jag jättetacksam...
    holla at yaa...
  • imported_n/a
    Användare
    • november 2004
    • 572

    #2
    ska man ha akvarium som inte är odlingskar utan sand o div,så har det övergått till hysteri enligt min mening.Eller inte tillräckliga kunskaper.Du kan visst ha diskus precis som du hade tänkt dig!

    Kommentar

    • nils42
      Användare
      • januari 2003
      • 931

      #3
      Varför inte börja med att läsa lite litteratur om diskus i första hand. Därefter kan du gärna börja med fiskarna!

      Kommentar

      • marcusitl
        Användare
        • december 2004
        • 15

        #4
        nils42

        men jag har läst mycket om dom, men problemet är att deras bästa miljö är ju igentligen ingen rolig att ha...dvs ingen sand o sånt...


        men är det en rolig fisk att ha? eller är den mest stillsam och ser dum ut?

        vilka fler fiskar har ni att rekkomendera som är roliga att studera...jag har sett sådana här slöjstärt från guldfisken...som e helt vita med en röd panna...dom e grymmt snygga enligt mig... sen finns det ju clownfiskar som växte i intresse efter hitta nemo filmen....hur är dom fiskarna att äga? några andra förslag? gärna nått i diskus storlek dvs ca 10 cms format...
        holla at yaa...

        Kommentar

        • mdan
          Användare
          • september 2002
          • 90

          #5
          Vilka fiskar som är mest spännande är ju en smaksak. Jag hade Malawi för några år sedan, men tröttnade. Det var ju kul ett tag när de hade munnen fulla med yngel... men nä... lite för fjantigt beteende. Diskus har däremot en slags "personlighet" som är tilltalande enligt min mening. Vidare är det otroligt häftigt att se hundratals yngel surra runt sina föräldrar och käka av deras kroppssekret.

          Jag har mina Diskus i ett 540l med kardinaltetror, fjärilsciklider, malar, BTN, sand/grus och rötter, inga växter.

          Magnus D
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

          Kommentar

          • marcusitl
            Användare
            • december 2004
            • 15

            #6
            mdan

            hur ofta behöver du städa det? rensa grusen o sånt...
            holla at yaa...

            Kommentar

            • malawi_voodoo
              Användare
              • juli 2002
              • 790

              #7
              Va finns det ingen sand i Discusens miljö? :O

              skoja, klart det finns.

              Det går bra att ha diskus ett ett kar med bottenmaterial, det gäller bara att vara noggrannare vid städning och kravet på filterkapaciteten ökar.

              Sant att de kan bli tråkiga om de ej får vara i stim, men nu är det ju så att diskus är stimfiskar tills de parar ut. Samma sak med tetror, hur kul är det att ha 3st jämfört med 30st?

              Diskus är kul, det är däför man ska byta ut malawina mot discus snart
              /Glenn Wouda

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

              Kommentar

              • Tobbe_B
                Användare
                • augusti 2002
                • 299

                #8
                hänger på me dej malawi_woodoo ja håller också på att byta malawisarna mot diskus.
                Msn:t__skate@hotmail.com
                Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                Skateboard is not a crime.
                f.d cool men bytt användarnamn

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  #9
                  Såklart att du ska ha discus marcusitl ! !
                  Det är en av de mest intressanta, och nyfiknaste fiskarna jag känner till! Och personlighet har de. Mycket sociala fiskar.
                  Jag har haft discus både med och utan sand. Jag tycker det inte spelar någon roll, fast när det gäller lek så är utan sand o föredra.

                  Discus är stimmfiskar mestadels när de är yngel och ungfiskar.
                  Sen när de blir könsmogna så parar de ut sig och lever tillsammans med samma partner livet ut. Så det beror helt på vilken storlek du ska ha. Visst, de kostar även att köpa vuxna discusar, men då behöver det inte vara 7-8 st...
                  Hur stort akvarium ska du ha dem i?

                  Hoppas det blev en tankeställare och lycka till!!!

                  Kolla i min zoon, där har du några smakprov

                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • mdan
                    Användare
                    • september 2002
                    • 90

                    #10
                    Det är säkert lättare och säkrare att hålla Diskus i kar utan sand mm, men ... håller med dej att det inte ser så kul ut.

                    Jag byter 30-40% vatten var 4-7e dag. Slamsuger botten kanske nån gång i månaden. Jag har bottenfilter och stort filter bakom BTN, räknar med att det filtrerar bra biologiskt.

                    Hade växter tidigare, men det kräver för mycket jobb. Jag hittade inte heller några växter som pallade med den höga temperaturen och saltet som ibland kan behövas.

                    Lär man känna fiskarna ser man direkt när det är något trubbel. Höjer i så fall temperaturen och/eller saltar.

                    Jag har iof sig ganska stora fiskar, 14-15 cm och de tål mer än de som är mindre/yngre.



                    Om du ska köpa Diksus är mitt råd att köpa 4-5 riktigt stora djur eller ett ännu fler mindre (fast då ska du nog överväga att ha dem i rent kar till en början).
                    Magnus D
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

                    Kommentar

                    • Gandalf
                      Användare
                      • april 2002
                      • 29

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av marcusitl





                      men är det en rolig fisk att ha? eller är den mest stillsam och ser dum ut?



                      Åk till något ställe där dom säljer Discus, så får du väl se hur dom beter sej. Inte är dom som malavi eller Troffar som yr runt som skållade troll i burken.



                      vilka fler fiskar har ni att rekkomendera som är roliga att studera...jag har sett sådana här slöjstärt från guldfisken...som e helt vita med en röd panna...dom e grymmt snygga enligt mig...



                      Nu får du inte blanda ihop äpplen och päron. Discus kontra slöjstjärt går inte att jämföra. Så bestäm dej vad du vill ha.



                      sen finns det ju clownfiskar som växte i intresse efter hitta nemo filmen....hur är dom fiskarna att äga?



                      Clownfiskar är saltvattensfiskar så nu är vi inne på ett tredje ämne. Då kommer priserna på akvarium och tillbehör att skjuta i höjden ordentligt, och att man har läst på ordentligt i ämnet.



                      några andra förslag? gärna nått i diskus storlek dvs ca 10 cms
                      format...



                      Discus som fullvuxna blir väl större än 10 cm ?



                      Jag tror att du får bestämma dej för vilken typ av fiskar du skall satsa på och låna, köpa böcker om dessa. Även slå på nätet efter all information och plugga in det. Därefter ta kontakt med seriösa affärer och folk som odlar de sorter du nu har bestämmt dej för att du skall ha.


                      / Robban

                      Kommentar

                      • Micke_A
                        NCS Medlem
                        • januari 2003
                        • 638

                        #12
                        Hej

                        Att man inte kan ha sand till discus är en myt. Och man bör göra med discus som med de flesta större parbildande ciklider, det vill säga skaffa ca 6, gärna fler, ungdjur, för att chansen ska öka att man får ett stabilt par som kommer överens och vaktar ynglen bra. Se´n är ju vissa, t.ex discus, scalarer och påfåglar svåra att se könsskillnader på, och då bör man skaffa fler av den anledningen. Se´n när ett par har bildats, så kan man sälja resten.

                        MVH Micke
                        MVH Micke

                        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • november 2004
                          • 22

                          #13
                          Sand eller växter går säkert utmärkt. Varför discus fått sitt renommé är av olika anledningar. Svårighetsgrad 3 (som i Zoopet) är (ciklid-)politiskt korrekt men inte mer; det är en mjuksur sydamerikan som (liksom Taeniacara)helst skulle vilja vara någon annanstans. Har du ingen uppfattning om var ligger du lite kämpigt till../Claes

                          Kommentar

                          • Mård
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 285

                            #14
                            Jag har nyss köpt discus och jag blev glatt överraskad. Dom är underbara. Även fast att jag bara har tre så är dom inte blyga alls. Det går visst att ha mindre, iaf enligt mina erfarenheter.

                            Mina discusar går i ett 240 L med sand, växter, grus och rötter. Visst slamsuger jag ganska så ofta men särskilt jobbigt är det inte. Skaffa bra filter bara så tror jag att det skulle funka.

                            Discus är underbara djur och än så länge har dom inte alls varit svåra att ha...peppar peppar ta i trä
                            Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                            Kommentar

                            • Mård
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 285

                              #15
                              Glömde nämna en sak...mina tre discusar gick i just ett sånt här kalt akvarium. Dom har mycket vackrare färger nu i mitt kar och de är också mer aktiva. Den största jag köpte tog jag för att han var så ljus....han var den som var mins aktiv av de jag köpte. Nu är han jätte aktiv och han har fått starkare färgkontraster hans sjärtfena är tom lite svart inte genomskinlig som när jag köpte den. kanske handlar det bara om vatten kvalitet, men vore ju inte så konstigt enligt mig om discusarna tycker att det är lite trisst i dessa kala kar. Eller???? Jag är nybörjare på discus så det var bara en ide....
                              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...