Mina Geophagus Tapajo Orange (Red) Head lägger ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • augusti 2003
    • 476

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av figge

    Läste tråden här och tycker verkligen synd om dej, sicken otur!!
    Tack för dina sympatier. Det har lärt mig en del men nog var det supertråkigt...

    citat:Ursprungligen skickat av figge

    Startade upp en artemia odling igår, finns det någon annan mat man kan ge dom om odlingen skulle gå fel?
    Alla tips mottages gärna
    Ang. hur du skall vårda ynglen så kommer säkert Fredrik eller ngn annan att ha väredfulla tips. Ang. mat så såg jag att du är en gó å glá Gôteborgare! (är själv från Flatås, Frölunda) På Gubbero Zoo (Gubberogatan - nedanför Redbergsplatsen) så säljer de moina. Det är ett kanonbra alternativ då denna lilla loppa är sötvattenlevande och därför klarar sig i akvarievattnet, som ju inte artemian gör under längre tid...

    [u]Mvh.</u>

    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

    Kommentar

    • petrol
      Användare
      • juli 2002
      • 167

      #17
      Jag kommer snart att sälja min grupp av VF Orangehead (vuxna flera par) till en akvarieaffär som finns omnämd på förstasidan här. Är du intresserad kan du skicka ett mail till mig så ska jag tala om vilken affär det är.
      Mvh
      Petter
      Nu med ett 3 meters revakvarium

      Kommentar

      • figge
        Användare
        • juli 2004
        • 112

        #18
        jajamän gó och glá speciellt nu när jag har fått yngel, det har jag väntar länge på Gubbero zoo och moina det får jag testa, jag har varit på väg dit flera gånger men det har aldrig blivit av. Själv är jag från Frölunda.

        Väntar med spänning på fler svar

        Kommentar

        • wofflan
          NCS Medlem
          • september 2003
          • 660

          #19
          om du inte varit på Gubbero tidigare tycker jag att du missat något, inte så stor lokal, men bra kvalitet och bra service. OCh levande moina är bra godis till fiskarna. Hoppas nu inte att någon tolkar detta som reklam :-)
          Mvh Fredrik

          Kommentar

          • Ricard
            Användare
            • augusti 2003
            • 476

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av wofflan

            /../hoppas nu inte att någon tolkar detta som reklam :-)
            Mina måste ju få ge tips till varandra, vad skall man annars med en förening och ett forum till?[B)] Så tycker iallafall jag, tra la la laa...[]
            Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

            Kommentar

            • figge
              Användare
              • juli 2004
              • 112

              #21
              Tjenna jag var faktiskt där nu på lunchen och snackade lite med honom, han var jättetrevlig och gav mej lite tips

              Jag köpte moina (kan vara lite för stora för ynglerna den första veckan men jag skall iaf testa), bosmider och artemia. Min kläckning hemma gick inte så bra, ca 5 % kläcktes men röret hade stått i några år så det var väl kanske inte så konstigt.

              Jag passade på och åka hem på lunchen och då var alla ynglen ute på en liten simtur Jag tog fram lilla håven och hann fånga 50st kanske, resten tog föräldrarna snabbt in i munnen.
              Nu sitter man på jobbet och längtar bara hem

              Förresten mitt yngelakvarie har bara vatten i nu, tycker ni jag skall ha i sand, rot och växter?



              Kommentar

              • Ricard
                Användare
                • augusti 2003
                • 476

                #22
                Sand och rot är bra! ps. kul att Gubbero var till belåtenhet! ds.
                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                Kommentar

                • figge
                  Användare
                  • juli 2004
                  • 112

                  #23
                  Suck 1!!!
                  Kom hem och hittade inga yngel i stora akvariet, föräldrarna hade inga i munnen så jag antar att de har släppt ut dom så har dom blivit uppätna... Jag som hade tänkt att föra över dom till yngelakvariet nu..

                  Suck 2!!!
                  I yngelakvariet hade nästan alla dött..nu e det bara 4 kvar!
                  De ser ut som de har fått vitaprick sjukan, de har kanske 1-3 stycken på sej på olika ställen.

                  Har ni några teorier på vad som kan hänt?

                  Lite mer info:
                  28 grader i stora akvariet, när jag förde över ynglerna tog jag vatten från det stora så att det skulle vara samma temp och kvalite på vattnet. En liten pump i det lilla som hade varit igång ett dygn innan. tempraturen i det lilla var 25C idag, så värmen hade sänks 3 grader.


                  Kommentar

                  Arbetssätt...