Skaffa Oscars

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tilert
    Användare
    • augusti 2019
    • 5

    Skaffa Oscars

    Halloj!

    Mina malawi ska få flytta in grabbens rum då han vill ha likadana fiskar som jag (varför ha 2 akvarier med samma sorts fisk?!). Det innebär att mitt 720 blir utan invånare. Har gått och funderat nu ett tag på diskus eller oscars. Diskus är otroligt vackra, men det händer inte så mycket, de glider mest omkring. Känns som att Oscars är betydligt intressantare (och väldigt snygga även de), så valet har fallit ut på dem.

    Så, jag letar helt enkelt efter lite råd, tips och synpunkter överlag.

    Akvariet i fråga är ett Akvastabil Fusion 720. Har vit ciklidsand samt BTN-Slimline bakgrund (rödaktiga, inte jättesnygg såhär i efterhand =/).
    Filtret är ett Fluval FX6 (har även ett FX5 ståendes om någon anser det behövs mer filtrering).

    Efter att ha försökt läsa på lite och sålla bland all info tänker jag mig att ett inköp om 6 stycken vore bra, för att öka chansen för framtida parbildning. (eller bör man ha fler i början?)
    Funderar också på eventuell lämplig annan fisk i karet, eller om man bör köra det renodlat? (mal? Jack Dempsey? Annat?)

    Synpunkter och konstruktiv kritik mottages tacksamt!
  • JRB
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 274

    #2
    Oscar är trevliga fiskar, ständigt hungriga men annars fredliga... jag kör dem tillsammans med hantlar (heros notatus) och chokladciklider (hypselecara temporalis) + thorichthys maculipinnis. de sistnämnda nyinskaffade sen en vecka.
    Jag hade en ensam Oscar ca 12 cm med en missbildad käke som gör att den inte kan stänga munnen eller ens öppna den ordentligt men väl suga i sig pellets...Jag valde faktiskt ut just den fisken då jag tänkte att ingen annan ville ha den men när jag skulle betala så fick jag med den på köpet och eftersom jag inte tänker odla eller sälja så... som sällskap skaffade jag tre mindre Oscar + de nämnda hantlarna, chokladcikliderna och uaru som dock har gått åt... alla de nya var små och den gamle Oscar gjorde seriösa försök att glufsa i sig dom men det var som att de fattade det omöjliga för de verkade inte ens skrämda när han krafsade dem på ryggen i sina försök att äta dom...
    En annan gång när jag hade rätt stora Oscars retade jag mig på tussalger som inte L-malarna tog fick jag rådet att skaffa Siamensis-malar (Flying Fox)… köpte de största som gick att uppbringa, två st på ca en dm i längd... Det tog mindre än 10 sekunder så var båda slukade...
    Så mitt råd blir att skaffa små av alla och förhoppningsvis hinner de andra växa tillräckligt fort för att inte bli mat när Oscars drar iväg i storlek eller stora av alla sorter...

    Kommentar

    • Tilert
      Användare
      • augusti 2019
      • 5

      #3
      Vad för malar har du? Känns som man behöver ha en sort som blir rejält stor, så de inte blir mat sen xD

      Kommentar

      • JRB
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 274

        #4
        En stor rackarns synodontis av nåt slag + en L-mal typ vanlig Plecostomus men jag tror det går bra om de får växa upp ihop. Värre att släppa i när de är större, det är som att de luktar sig till nya invånare och ser dessa som mat... L-malar är nog rätt vassa också att tugga i sig.

        Kommentar

        • diccla
          NCS Medlem
          • december 2016
          • 131

          #5
          Stora Oscar har jag själv sett svälja möss i Tropikariet, ben och svans stack ut ur munnen men resten var på väg ned i stilla mak...så allt de uppfattar som mat och som går in i gapet kommer att ligga illa till när de är fullvuxna och hungriga, dvs. ständigt

          Kommentar

          • JRB
            NCS Medlem
            • januari 2013
            • 274

            #6
            Jo, det är ju mer än en gång som de nafsat på fingrarna när man matar så det brukar ligga en del mat runt om mat-öppningen i täck-glaset för att man försöker släppa det "från distans"... Men som sagt innan så är de fredliga och det är nog mest för de vill vara först att äta som det blir så...

            Kommentar

            • JRB
              NCS Medlem
              • januari 2013
              • 274

              #7
              Oscars är ju byggda för att plocka mat från ytan och den mesta tiden patrullerar de runt och kikar efter godbitar så det åker nog med det mesta som ramlar ner... möss, insekter, småfåglar, frukter, nötter...

              Kommentar

              Arbetssätt...