Aggressiva blå ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ylvala
    Användare
    • april 2017
    • 16

    Aggressiva blå ciklider

    Hej på er. Jag behöver lite råd gällande mina aggressiva blå ciklider.

    jag har ett 500 liters med fem blå ciklider (tre honor och två hanar) och sex scalarer. Även två icke fullvuxna hantelciklider går där i men dom gör inget väsen av sig.

    Blå cikliderna är så fruktansvärt agressiva. Iaf de två hanarna, det ända dom gör är att bråka med dom andra och jag har inrett så att det bör passa alla men dom lugnar aldrig ner sig. Alltid upp i varv och sår kring munnen.

    Jag beslutade att skilja på dom och köpte ett 240 liters som jag tänkte släppa över scalarerna till.
    Men vad tror ni, hur skulle ni dela upp dom? Scalarerna i 240 litret? Eller tror ni att blå cikliderna skulle lugna ner sig om de fick vara själva där i även fast det är mindre? Har också funderat på att släppa över scalarerna i det mindre som var min tanke från början och kanske ett par av blå cikliderna.

    Kan ju prova mig fram men flyttar helst fiskarna så lite som möjligt.
    Så dela gärna med er om ni har några erfarenheter kring dom här fiskarna tillsammans eller hur ni skulle dela upp dom
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Jag har inte haft arten själv så jag har ingen större erfarenhet gällande just den. Har de bildat par? I såfall lär det säkert lugna ner sig om du flyttar det ena paret till ditt andra akvarium.

    Kommentar

    • ylvala
      Användare
      • april 2017
      • 16

      #3
      Båda hanarna får ungar ibland så det är nog en anledning till att dom beter sig som dom gör. Dom byter partner lite då och då dock.
      Tänker också att det bästa egentligen kanske vore att flytta på ett par. Lite tråkigt att enbart ha ett blå ciklidpar i ett akvarium bara, men är det det som krävs så får det bli så.

      Har aldrig förstått det där att blå ciklider ska vara relativt lugna och snälla ciklider, och att dom till och med kan passa i sällskapsakvarier. Mina är precis galna, folk har jack dempsey som är lugnare än mina till och med. Och ändå har jag ansträngt mig hur mycket som helst för att dom ska lugna ned sig. Konstigt det där

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Det är individer, det som funkar för en person med de individer den har behöver inte fungera för ngn annan. Du har fått tag på några bråkiga rackare helt enkelt

        Du kan ju komplettera med ngn annan art i det andra akvariumet? Dom bryr sig väl inte om de övriga fiskarna?

        Kommentar

        • ylvala
          Användare
          • april 2017
          • 16

          #5
          Haha ja, det är tydligt.

          jodå, de är på alla. Hantelcikliderna klarar sig rätt bra för dom är så lugna och glider bara långsamt omkring, men generellt är dom på alla, särskilt varandra. Och det är mest dom två hanarna.

          Tror jag provar att flytta scalarerna och eventuellt ena blå ciklidparet, då går hanarna i alla fall inte tillsammans. Så får jag hålla tummarna helt enkelt!

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Låter som en bra plan!

            Kommentar

            • Kawasa
              Användare
              • september 2012
              • 840

              #7
              Hej du råkar inte kunna lägga upp en bild på dina bråkiga blå ciklider?
              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

              Kommentar

              • ylvala
                Användare
                • april 2017
                • 16

                #8
                Det kan jag göra, kan fixa det ikväll. Vill du se just när dom bråkar eller går det bra oavsett aktivitet?

                Kommentar

                • Kawasa
                  Användare
                  • september 2012
                  • 840

                  #9
                  Hej näe är mest nyfiken på hur de ser ut, behöver inte vara när de bråkar
                  Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                  Kommentar

                  • ylvala
                    Användare
                    • april 2017
                    • 16

                    #10
                    Det hände en jättetråkig grej. Vita prick dök upp från ingenstans, eller, från en ny fisk vi köpte och plötsligt var alla sjuka och det hade gått väldigt långt, upptäckte det tyvärr för sent. Medicinerade, vattenbyten och höjd temperatur och dom som klarade sig var två hantelciklider, två fengäddor och plecon. Alla sex blå ciklider och scalarerna dog, helt sjukt.

                    Det nya akvariet stod klart och vi skulle flytta in scalarerna vilken dag som helst men istället dog alla. Känns jättetråkigt, ska vara noggrann med karantärkar till nya fiskar i fortsättningen.

                    blir lite ändrade planer nu, ska köpa ett större (förmodligen 925 liter) och flytta över överlevarna dit och skaffa en Oscar. Något jag alltid velat ha, men hade såklart helst haft kvar dom andra

                    Kommentar

                    • JRB
                      NCS Medlem
                      • januari 2013
                      • 274

                      #11
                      Synd och sorgligt när sådant händer, man känner sig skyldig men får då trösta sig med att medellivslängden i akvarium är typ hundra ggr större än i naturen så där hade de troligtvis ej ens upplevt mer än yngelstadiet... Oscar är trevliga fiskar, riktiga karaktärer och mitt tips är att skaffa fler än en då de trivs ihop med andra och man sällan ser strider dem emellan.

                      Kommentar

                      • ylvala
                        Användare
                        • april 2017
                        • 16

                        #12
                        Jag känner mig väldigt skyldig. Borde haft bättre koll, men det är som det är och jag är glad att dom som klarade sig mår bra och att jag kommer vara mer uppmärksam fram över.

                        bra att du säger det, har funderat lite om jag ska ha en eller två men har hört att det är svårt att se skillnad mellan könen och tänkte att det kanske inte hade varit så bra om det blev två hanar. Tänkte att dom kanske skulle bråka för mycket, men då kanske jag inte behöver vara så orolig för det då?

                        ska bli riktigt kul! Riktigt fascinerad över dessa stora fiskar men tänkt att den platsen kommer man väl aldrig ha. Men vill man så går det, ska bli riktigt kul att se vilken/vilka karaktärer jag får!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...