Varför finns det inga Festae att få tag på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #46
    Den finns på fisksök. http://fisklista.akvarielagret.se/?q...=8&commit=Sök

    Kommentar

    • Hoffa
      Användare
      • november 2002
      • 406

      #47
      Va tror ni om att låta några små gå i ett 375l kar till dom parar ihop sig sen låta ett par gå kvar
      Jimmy

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #48
        Ursprungligen postat av DaRe
        Han mailar ut lista till de som vill.
        Aha ok jag förstår

        Ursprungligen postat av Ove Planstedt
        Yes jag såg det redan i mars, la en beställning fast jag hörde aldrig något så jag antar att det inte blev något
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • Bobtail
          NCS Medlem
          • januari 2012
          • 85

          #49
          Today i moved my festae into a bigger aquarium, where i have som Geophagus and Jack Dempsey.... Hopefully my male will chase these, instead of his female - but time will tell.
          For now they seem to stick together, in fighting their new "enemies".

          The agression and color is in top now, if you can see it for the bad vidoe quality...

          Senast redigerad av DaRe; 18 juni 2013, 15:55.
          www.victoriacichlider.dk

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #50
            Vackert!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #51
              Ursprungligen postat av Bobtail
              Today i moved my festae into a bigger aquarium, where i have som Geophagus and Jack Dempsey.... Hopefully my male will chase these, instead of his female - but time will tell.
              For now they seem to stick together, in fighting their new "enemies".

              The agression and color is in top now, if you can see it for the bad vidoe quality...

              So nice!

              Kaj

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #52
                Festae är den enda art som skulle kunna få mig att överväga att byta ut mina diskus och altum i 900-liters karet...


                Kaj

                Kommentar

                • Kawasa
                  Användare
                  • september 2012
                  • 840

                  #53
                  Ursprungligen postat av Bobtail
                  Today i moved my festae into a bigger aquarium, where i have som Geophagus and Jack Dempsey.... Hopefully my male will chase these, instead of his female - but time will tell.
                  For now they seem to stick together, in fighting their new "enemies".

                  The agression and color is in top now, if you can see it for the bad vidoe quality...
                  Your Festae fishes looks great, both the female and male. Which sort of Geophagus do you have there?
                  Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                  Kommentar

                  • Bobtail
                    NCS Medlem
                    • januari 2012
                    • 85

                    #54
                    #53 I got the Geophagus 2 weeks ago, and i am not 100% sure what they are - i think they are brasiliensis. But if you can tell from the video, that they are something different, please let me know.
                    www.victoriacichlider.dk

                    Kommentar

                    • Kawasa
                      Användare
                      • september 2012
                      • 840

                      #55
                      They sure look like brasiliensis to me too, I could also be wrong of course but anyway! They are very beautiful
                      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        #56
                        Tycker fortfarande inte att frågan är besvarad: Varför finns det inga Festae att få tag på?
                        Tittar man runt utanför Norden så finns det inga att hitta på de tyska sajterna som kör sydamerikanskt. Enda jag kan hitta är USA, men det har man ju ingen nytta av.

                        Det är inte logiskt att den inte finns på marknaden om så många säger sig vilja ha den och rankar den väldigt högt bland alla ciklider som finns. Arten är väldigt eftertraktad och då brukar det finnas de som känner att den där efterfrågan bör man förse med "varan"...

                        Hur kommer detta sig? Är den så sällsynt i det vilda? Utrotningshotad? Utrotad?

                        //Kaj

                        Kommentar

                        • Janne E
                          Användare
                          • april 2002
                          • 382

                          #57
                          Ursprungligen postat av Kajjjan
                          Tycker fortfarande inte att frågan är besvarad: Varför finns det inga Festae att få tag på?
                          Tittar man runt utanför Norden så finns det inga att hitta på de tyska sajterna som kör sydamerikanskt. Enda jag kan hitta är USA, men det har man ju ingen nytta av.

                          Det är inte logiskt att den inte finns på marknaden om så många säger sig vilja ha den och rankar den väldigt högt bland alla ciklider som finns. Arten är väldigt eftertraktad och då brukar det finnas de som känner att den där efterfrågan bör man förse med "varan"...

                          Hur kommer detta sig? Är den så sällsynt i det vilda? Utrotningshotad? Utrotad?

                          //Kaj
                          Kanske för att det fångas väldigt lite fisk och exporteras väldigt lite fisk från de områden där den finns naturligt, speciellt från Ecuador där exporten av akvariefisk är 0,00001%, en annan anledning kan ju vara att den är inte så snäll o populär som andra cichlider så marknaden har inte så stort intresse. Har alltid varit så och kommer alltid att förbli, 70 tal-80 tal- 90 tal osv. vi var få som gillade denna typ av cichlider och fick åka långt för att finna dem, intresset är för litet helt enkelt... Malawi cichlider tog över på 70 talet och är så än idag tyvärr.

                          Janne

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8597

                            #58
                            Ursprungligen postat av Kajjjan
                            Tycker fortfarande inte att frågan är besvarad: Varför finns det inga Festae att få tag på?
                            Tittar man runt utanför Norden så finns det inga att hitta på de tyska sajterna som kör sydamerikanskt. Enda jag kan hitta är USA, men det har man ju ingen nytta av.
                            //Kaj
                            Aha. Du menar alltså utöver dem som Tillman och Akvarielagret har på sina listor?
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #59
                              Ursprungligen postat av Mikael W
                              Aha. Du menar alltså utöver dem som Tillman och Akvarielagret har på sina listor?
                              Tillman hade inga på sina listor när jag tittade igår kväll - jag tror du tittar på en gammal sida, precis som Alf tidigare i denna tråden. Det finns åtminstone en medlem på detta forum som beställt efter akvarielagrets fisksök nyligen utan att få några, så tillåt mig tvivla på att det verkligen finns några där att hämta.
                              Så nej jag menade inte förutom de listorna utan inklusive dem.
                              Kaj

                              Kommentar

                              • Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • juni 2008
                                • 1882

                                #60
                                Ursprungligen postat av Janne E
                                Kanske för att det fångas väldigt lite fisk och exporteras väldigt lite fisk från de områden där den finns naturligt, speciellt från Ecuador där exporten av akvariefisk är 0,00001%, en annan anledning kan ju vara att den är inte så snäll o populär som andra cichlider så marknaden har inte så stort intresse. Har alltid varit så och kommer alltid att förbli, 70 tal-80 tal- 90 tal osv. vi var få som gillade denna typ av cichlider och fick åka långt för att finna dem, intresset är för litet helt enkelt... Malawi cichlider tog över på 70 talet och är så än idag tyvärr.

                                Janne
                                Ja, där har du ju minst en poäng. Fiskas de inte tillkommer det heller inte några och det kan förklara varför t ex de Cronan hade för något år sedan var av dålig kvalitet.
                                Ja, att vara elak höjer inte populariteten hos den stora massan. Men ett antal elaka centralamerikanare har ju lyckats få fotfäste dock. Men de fiskas ju betydligt mer än feastaen förstår jag.
                                Kaj
                                Senast redigerad av Kajjjan; 29 juni 2013, 08:52.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...