A-nummer på apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    A-nummer på apistogramma

    Är det någon som vet var det finns en någorlunda komplett lista över A-nummer för Apistogramma?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Vi har en komplett lista i vårat artregister annars kan du kolla på vår sida för Släktet:
    Apistogramma

    Där finns länk till några sidor som Tom Christofferson och Mike Wise håller uppdaterade med stöd av bland andra Andrew Wood, Steve Chester och Mark Breeze.


    Vårt register är granskad av alla dessa, samt att vi ligger helt i linje med deras slutsatser.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Tyvärr kan man idag inte få upp en sorterad lista ur vårat artregister som är i A-nummerordning.

      Vi har en uppdatering som inte finns på apisto.no ännu och det gäller den nyligen beskrivna
      Apistogramma allpahuayo
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        En sak till att notera för våran A-nummer hantering. A-numren är lagrade bland handelsnamn. En beskriven art har flera A-nummer beroende på variant (som mycket väl kan bli egna arteer längre fram). Då är dessa listade som en rad av handelsnamn, men baar det första syns under artnamnet då man öppnar arten, övriga finns i rutan till höger med alla handelsnamn.

        Dessutom finns alla A-nummer varianter under en art lagrade som varianter för arten och därmed klickbara till höger med egna uppsättningar med bilder och information om fångstplats. Jag lagrade all denna dat under hösten.

        Lösningen med A-nummer/varianter gjorde vi tillsammans. Ola Svensson, Kaj.p, Joakim Draktoft, Erik Åhlander och jag.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Bra jobbat.
          Annars lite märkligt att någon ännu inte gjort något liknande som finns på planetcatfish för L och C malar

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Tack Kjell!

            Nej, det är riktigt bra. Jag har i huvudet lite ideer kring hur vi kan skapa vyer ur våran databas som skulle lösa just detta problem. Vyerna skulle kunna implementeras via en lite mer avancerad sökmoter...
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Pelle
              Användare
              • maj 2002
              • 387

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Är det någon som vet var det finns en någorlunda komplett lista över A-nummer för Apistogramma?
              Om du vill ha A-nummer "bibeln" i bokform så har du den här "Südamerikanishe Zwergcichliden" från DATZ. A1-A243



              Här finns den ockå:

              Häftad, 2005. Den här utgåvan av South American Dwarf Cichlids är slutsåld. Kom in och se andra utgåvor eller andra böcker av samma författare.
              Senast redigerad av Pelle; 13 juli 2012, 18:31.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                Nej, det är riktigt bra. Jag har i huvudet lite ideer kring hur vi kan skapa vyer ur våran databas som skulle lösa just detta problem. Vyerna skulle kunna implementeras via en lite mer avancerad sökmoter...
                Fast det är väl inte riktigt NCS uppgift (även om det så klart vore kanonbra om det fanns) utan den info skulle finnas på en engelskspråkig sida.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pelle
                  Om du vill ha A-nummer "bibeln" i bokform så har du den här "Südamerikanishe Zwergcichliden" från DATZ. A1-A243

                  http://www.welsworld.de/9296_DATZ-So...merikanis.html
                  Tack för tipset - det häftet hade jag missat.

                  Fast jag hade missat den för länge eftersom den verkar vara slutsåld.
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 13 juli 2012, 20:26.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Visst men vi har en autoöversättning till massor av språk och artregistret har hamnat hos mången internationell cichlidists favoriter. Jag har väldigt positiv feedback från folk i England, Tyskland, Polen, Italien, Frankrike,...
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8597

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Tack för tipset - det häftet hade jag missat.

                      Fast jag hade missat den för länge eftersom den verkar vara slutsåld.
                      Ser ut som om Bokus har den (om jag inte förstått helt fel).
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mikael W
                        Ser ut som om Bokus har den (om jag inte förstått helt fel).
                        Hittade den inte där

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8597

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Hittade den inte där
                          Häftad, 2005. Den här utgåvan av South American Dwarf Cichlids är slutsåld. Kom in och se andra utgåvor eller andra böcker av samma författare.


                          (Men de säger Specialorder, osäker tillgång. Kanske det är Sverigesvenska för slutsåld.)
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • Pelle
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 387

                            #14
                            Här verkar den finnas kvar!
                            Jag tror faktiskt jag köpte min bok härifrån för ett par år sedan

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Blir ju riktigt sugen att skaffa en egen nu när det är uppe för diskussion.

                              Pelle, håller du några apistogrammas nu?
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...