Andinoacara rivulatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tisse89
    Användare
    • januari 2011
    • 330

    Andinoacara rivulatus

    Halloj!

    Fick hem ett ganska så stort A. rivulatus par för en vecka sedan, det problemet jag har är att hanen inte låter honan vara i fred! Stjärt fenan ser ut som om den har slagits med en stavmixer. Jag har slängt i en massa grenar för att bygga grottor men detta hjälper inte.

    Hörde någonstans att man kan slänga i en hona till för att på så sätt fördela stryket mellan dessa?

    Tacksam för alla svar!

    MVH Christofer
    CA

    Parachromis loisellei
    Cryptoheros sajica
    Hypsophrys nicaraguensis

    SA

    Pterophyllum altum

    < 2124L >
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Tisse89
    Halloj!

    Fick hem ett ganska så stort A. rivulatus par för en vecka sedan, det problemet jag har är att hanen inte låter honan vara i fred! Stjärt fenan ser ut som om den har slagits med en stavmixer. Jag har slängt i en massa grenar för att bygga grottor men detta hjälper inte.

    Hörde någonstans att man kan slänga i en hona till för att på så sätt fördela stryket mellan dessa?

    Tacksam för alla svar!

    MVH Christofer
    En enkel akutåtgärd när hanen är stygg mot en ovillig hona är en spegel. Då slåss hanen mot spegeln och honan får mat. När honan börjar uppvakta hanen kan man ta bort spegeln.

    A. rivulatus skaffar tydligen jämt harem om man har flera honor så det är säkert en bra idé.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Cichlid-Power
      Användare
      • november 2006
      • 253

      #3
      Hei Tisse 89, Nå er jeg litt usikker på om du har "min" fisk eller om det er A. rivulatus siden Ola bruker det navnet, ellers så er rådene til Ola bra. Fisken vil gjerne ha flere hunner og det er bra siden det ikke bare er en hunn som blir jaktet på. Hvor stort er akvariet?? Mange hjemmeplasser som passer hunnene, men er for små for hannen, slik at hunnen(e) har sjans til å vile litt. Er det Andinoacara stalsbergi du har fått tak i, er jeg interessert i å vite hvor du har fått tak i dem??

      Kommentar

      • Tisse89
        Användare
        • januari 2011
        • 330

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        En enkel akutåtgärd när hanen är stygg mot en ovillig hona är en spegel. Då slåss hanen mot spegeln och honan får mat. När honan börjar uppvakta hanen kan man ta bort spegeln.

        A. rivulatus skaffar tydligen jämt harem om man har flera honor så det är säkert en bra idé.
        Smart med spegeln! Dum fråga kanske ska den vara på utsidan eller insidan?

        Cichlid-power: Det är A.Rivulatus. Hanen är runt 20 cm och honan 14 ungefär.


        MVH Christofer
        CA

        Parachromis loisellei
        Cryptoheros sajica
        Hypsophrys nicaraguensis

        SA

        Pterophyllum altum

        < 2124L >

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Tisse89
          Smart med spegeln! Dum fråga kanske ska den vara på utsidan eller insidan?
          utsidan går bra
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Aluminiumskiktet brukar lossna om man utsätter det för mycket vatten så det talar nog för utsidan.

            Kommentar

            • Tisse89
              Användare
              • januari 2011
              • 330

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              utsidan går bra
              tack å bock!

              MVH
              CA

              Parachromis loisellei
              Cryptoheros sajica
              Hypsophrys nicaraguensis

              SA

              Pterophyllum altum

              < 2124L >

              Kommentar

              Arbetssätt...