910 liters SA med 2 Påfåglar m fl.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #46
    Ursprungligen postat av DaRe
    Ingen dålig romkaka där i det dunkla djupet.
    Nej, den var rejäl. Men tyvärr för dessa påffar så blev det inget av rommen den här gången heller.

    //Kaj

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #47
      Nu blev det yngel!

      Skam den som ger sig, tänkte mina påffar och gjorde ett nytt försök veckan efter:



      //Kaj

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #48
        Härligt o se,att det lyckades!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Jonny
          Användare
          • mars 2010
          • 231

          #49
          Najs, alltid skoj när man får lek o ännu bättre med smått. Då vet man ju att fiskarna trivs iaf Grattis till dom små.

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #50
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Härligt o se,att det lyckades!
            Ursprungligen postat av Jonny
            Najs, alltid skoj när man får lek o ännu bättre med smått. Då vet man ju att fiskarna trivs iaf Grattis till dom små.
            Tackar! Ja, det är alltid kul när de kommer så här långt. Också intressant att se hur dessa kolosser pysslar med de små. Honan tar upp de små i sin stora käft och flyttar runt på dem. Hannen verkar både stolt och förvånad där han stå och spelar andrafiolen. Tyvärr är de ju inte ensamma och så snart de blir frisimmande tror jag föräldrarna får det väldigt svårt att hålla reda små. I morgon är de nog borta.
            Kanske nästa projekt blir ett yngelkar under de andra två...? Inte för att odla men för att dra upp några, 3-4 st, till mig själv.

            //Kaj

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #51
              Dubbellek

              Nu har jag sannolikt både påfåglar och chokladciklider med rom/yngel. Påfåglarna leker en gång i veckan nu. De tog en paus förra veckan för då var de helt urlakade och jag trodde faktiskt att de skulle stryka med eftersom de spenderade mycket tid liggande (!) på botten. Men då de ivrigt kom upp och åt varje gång det var matdags tänkte jag att det kanske ändå inte är några problem. Efter att ha repat sig och fått nya krafter - de ligger inte längre på botten - så har de nu lekt igen och är vitalare än någonsin. Nytt är nu också att de turas om att äta. Det har de inte gjort tidigare och då är det klart att det tar på krafterna om man leker så ofta. Tog en film på dem idag men det är ett jäkla strul med YouTube och jag vet inget annat sätt att lägga upp film så det får bli en annan gång. Foto har vi här:

              Chokladcikliderna (F1) som jag köpte för en dryg månad sedan har sannolikt lekt. Jag säger sannolikt eftersom jag inte sett varken rom eller yngel, men den av de två som jag tror är honan har varit försvunnen ett tag och henne hittade jag idag tittandes ut från en av de ihåliga trästammarna. Hon försvarar den positionen ivrigt och intensivt. Hannen får stå utanför. Jag tror det finns avkomma därinne. Hade varit kul - även om jag inte tror de klarar sig speciellt länge. Jag har tre outlaws i form av Multispinosus, en CA som jag slängde i en dag då jag hade otur när jag tänkte, och dessa kommer att åka ut så snart tillfälle gives - men så länge det är lek på gång vill jag inte ner och rota runt så de får vara kvar tills den dag utvisningsbeslutet kan verkställas. Men så länge dessa outlaws är där kommer inga yngel att överleva. Sen tror jag väl inte heller att skivtetrorna - silverdollarna - låter bli dem heller i och för sig, men de är inte lika målmedvetna som Multispinosusarna när de får vittring på yngel.

              //Kaj

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #52
                Håller tummarna att de lyckas fullt ut denna gång!
                Är nog i Malmö 4-5-6 nov!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #53
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Håller tummarna att de lyckas fullt ut denna gång!
                  Är nog i Malmö 4-5-6 nov!
                  De har ju tidigare lyckats några gånger så långt att ungarna blivit frisimmande men sen har de blivit uppkäkade, och det lär inte gå längre än så den här gången heller.
                  Jag har inte själv löst den helgen riktigt. Några timmar på fredagen men sen är jag sannolikt inte hemma förrän på söndagskvällen vid 7-8-tiden. Som det ser ut nu i alla fall. När åker du tillbaka?

                  //Kaj

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #54
                    Det blir nog när championatet är över!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #55
                      Idag var det dags för flytt av samtliga utom påfåglarna och malarna. Som det ser ut nu behåller jag dem ett tag till ock skjuter på saltprojektet några månader (samlar på mig grejer till det under tiden - OCH DET KOMMER ATT BLI ETT SALTKAR UNDER 2012). Nu ska påfåglarna få en chans att ta hand om sina ungar för en gångs skull, tänkte jag.
                      När jag började tömma karet på vatten gjorde jag en upptäckt! En hel svärm yngel! Ca 50-60 st från senaste påfågelkullen - som jag trodde var borta i vanlig ordning! Föräldrarna verkade lika förvånade som jag. Honan tuggade i sig några medan hannen också tog en del i munnen och försökte lägga tillbaka dem på den plats där de låg innan de var simfärdiga... Tyvärr tror jag att den ena långsträckta pansarmalen fick i sig några .
                      Nu har jag dessutom slängt ut en del rötter och trädbark/-stammar så att det är bättre svängrum för de vuxna.
                      Tog ett foto i all hast med iPhone - Här är en del av yngeln:



                      //Kaj

                      Kommentar

                      • Jonny
                        Användare
                        • mars 2010
                        • 231

                        #56
                        Ursprungligen postat av Kajjjan
                        Idag var det dags för flytt av samtliga utom påfåglarna och malarna. Som det ser ut nu behåller jag dem ett tag till ock skjuter på saltprojektet några månader (samlar på mig grejer till det under tiden - OCH DET KOMMER ATT BLI ETT SALTKAR UNDER 2012). Nu ska påfåglarna få en chans att ta hand om sina ungar för en gångs skull, tänkte jag.
                        När jag började tömma karet på vatten gjorde jag en upptäckt! En hel svärm yngel! Ca 50-60 st från senaste påfågelkullen - som jag trodde var borta i vanlig ordning! Föräldrarna verkade lika förvånade som jag. Honan tuggade i sig några medan hannen också tog en del i munnen och försökte lägga tillbaka dem på den plats där de låg innan de var simfärdiga... Tyvärr tror jag att den ena långsträckta pansarmalen fick i sig några .
                        Nu har jag dessutom slängt ut en del rötter och trädbark/-stammar så att det är bättre svängrum för de vuxna.
                        Tog ett foto i all hast med iPhone - Här är en del av yngeln:

                        [ATTACH]34801[/ATTACH]


                        //Kaj
                        Lyckliga föräldar som hittar sina bortsprungna ungar då alltså

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          #57
                          De är helt otroliga. Jag har rotat runt i karet hela eftermiddagen och nu har de lagt ny rom... Det ska mycket till för att få dem ur balans verkar det som.

                          //Kaj

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #58
                            Testade DSLR-video för första gången idag - med ett makro-objektiv...har inte fattat fokuseringen (funkar inte autofokus...?) Men det var kul ändå.
                            Mina majestäter:


                            /Kaj

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #59
                              Fina djur!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • juni 2008
                                • 1882

                                #60
                                Ursprungligen postat av Wilhelm
                                Fina djur!
                                Sannerligen!

                                De är eftertraktade.
                                Bara den senaste veckan har jag tackat nej till två olika som ville köpa dem.

                                //Kaj

                                Kommentar

                                Arbetssätt...