Akvaristikens hundar (oscars)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salmberg
    NCS Medlem
    • oktober 2007
    • 830

    #16
    Ursprungligen postat av FI
    Fina firrar salmberg!
    Hade du dem med övriga fiskar direkt från start då eller lyckades du få dem att fungera med dem senare?
    Tackar så mycket. Hadde bara påfåglarna från start. Guldsömmar gick inget vidare. Hadde även under 1-2års tid en Crenicichla saxatilis hona.

    Kommentar

    • järnvägar
      Användare
      • mars 2008
      • 87

      #17
      Det har du rätt i. Saxatilis funkar till allt, dom har en lungnande inverkan på resten av befolkningen. Ungefär som Jaggor i ett C-kar. Kanske Lasse har något hemma..

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Vi har skaffat några Påffar till jobb. Små än så länge, ca 8 cm, men jag kan bara instämma i hur fascinerande de är. Har aldrig varit en fisk för mig egentligen, den är för stor och rovgirig. Under en lugn period på jobb idag så landade jag ändå framför karet med Påffarna. Schyssta fiskar, helt klart, aktiva och framåt!! Blir det ett par av de vi skaffat så köper jag dem kanske. *s*

        Hilsen,

        /P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8597

          #19
          Jepp, trevliga krabater.
          När mina var små lärde jag dem hoppa upp och ta mat som jag höll mellan fingrarna 20 cm över vattenytan, så där som de gör i delfinarier.
          När de var 20 cm fick jag sluta med det, varje hopp ledde till en liter vatten över min skjorta.

          PS, det är mycket länge sen jag hade dem, men de finns alltid i bakhuvudet som ett tänkbart alternaitv någon gång.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #20
            Ursprungligen postat av Mikael W
            Jepp, trevliga krabater.
            När mina var små lärde jag dem hoppa upp och ta mat som jag höll mellan fingrarna 20 cm över vattenytan, så där som de gör i delfinarier.
            Ja sånt där är riktigt coolt! Mitt rekord är kanske 5 centimeter eller så, det är nog så tufft bara det tycker jag. En på jobbet berättade att det finns de som använder nån slags laserpekare som de kan blinka och vifta med för att få påfåglar att göra riktigt udda tricks. Bara de får mat efteråt som belöning så verkar de gå att lära nästan vad som helst. Att lära dem att bli klappade är inte så svårt heller. Men det gäller att börja i tid... Jag vet inte om jag hade velat försöka få 30-centimeters bjässar att bli klappade, det normala brukar ju vara att de kastar sig över vad man än kastar i för att de tror att det är mat
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #21
              Ja, trots att de på jobb inte är mer än 8 cm har jag redan en viss respekt för dem... *s*

              Hilsen,

              /P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • addo
                Användare
                • december 2007
                • 52

                #22
                Jag hade en ensam (den tolererade inga artfränder) på 30+ cm, den gick hur bra som helst med en stor harneskmal en vändmal samt en liten ancistrus som den växt upp med, dock dödade den den allt som kom i karet när den blev vuxen. Den brydde sig inte heller om växter så länge den hade en stor öppen simmyta samt gott om plats att gräva.

                Min tyckte om att bli klappad däremot simmade den inte ryggsim för att bli klappad på magen, vilket jag hört historier om att andras poffar gör. Om jag satt och gapade upprepade gånger samt gjorde "utfall" med huvudet mot framrutan tog den det som en revirstrid och blev alldeles blek och anföll mig genom att stånga glaset.

                Jo just det, när min farmor skulle mata den för att vi var på semester hade den hoppat upp och bitit henne i fingret så hon börjat blöda, efter det höll hon sig undan från karet av rädsla för Johanna (som fisken hette)

                Kommentar

                • KuRtaN
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 778

                  #23
                  Kompisens pappa hade 2 stora oscars 35cm+ i ett 540L tillsammans med en Pleco mal.
                  Plötsligt dog den ena oscarn och den kvarvarande blev väldigt speciell. Så fort man vistades i samma rum som akvariet tog fisken upp grus och allt den kunde få tag på och spotta / slunga in i rutan tills man tog sig till akvariet.
                  Då blev den jättelugn och simmade runt och såg nöjd ut men så fort man gick därifrån så började den igen. Otroligt sällksapssjuk fisk.
                  Dock blev detta väldigt jobbigt för kompisens far efter ett tag så han lämnade bort den.
                  Over and out // Mathias

                  Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #24
                    Hmm, det blir fler och fler fascinerande berättelser här - kanske dags för en artikel?

                    Hilsen,

                    /P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #25
                      Håller med skåningen!
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      Arbetssätt...