Mitt stora Heckelprojekt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Mitt stora Heckelprojekt!

    Hej!
    Kan bara inte låta bli och skriva om mitt projekt med VF Heckeldiskus,jag håller på och sälja en del av mina diskus för och skaffa VF Heckel från en grym grossist i Göteborg,ska skaffa den med ett streck över kroppen.ska bygga om akvariet då jag såg en Amazonasbiotop gjord av en akvarist från vår Bollissklubb och tro mig när jag såg bilden då trodde jag det var från Amazonasfloden fast det var i Stockholm,en bättre SA Biotop har jag aldrig sett tidigare,så nu formar jag på pappret denna biotop funderar på och kontakta denna person i Bollis för mer info för den var kanonfin.Den grossist jag köper av har kontakter med stationer i Amazonas han har importerat därifrån i ca 20 år så jag får toppfisk från honom,när jag går med i NCS igen då lägger jag upp bilder på dessa enorma skönheter,har man sett Blueface heckel ja då sover man inte ett dugg utan sitter framför akvarier dygnet runt,vi disksuhobbyister är lite galna men det bjuder vi på/Ann-Mari
  • Rauken
    Användare
    • januari 2007
    • 310

    #2
    Lycka till
    Det är väl nästan halva nöjet med hobbyn att sitta och "planera och förbereda"...
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #3
      Låter Kanon annmarie!
      Det skall bli intressant att se hur allt blir när det är färdigt.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • Sacrium
        Användare
        • november 2005
        • 353

        #4
        Kör på. Har själv noll koll på discus, men det är svårt att inte fastna framför snygga exemplar ändå

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Håller på med och sälja en del diskus så jag får pats med VF Heckel det tar tid man måste planera noga/ Ann-Mari

          Kommentar

          • Jarnis
            Användare
            • november 2005
            • 415

            #6
            Låter spännande för dig annmari.

            Vad är skillnaden på en Heckeldiscus och "vanlig" discus? Hanteras dom på samma sätt eller är det skillnader? (Helt okunnig på discus)
            Micke

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hej!

              Hej!
              Jarnis det finns bla röd heckel Blueface heckel eller om man vill säga det på tyska blaukopf heckel, heckeln går ju i Amazonas bifloder och har man funderat på och skaffa heckel så bör man låta affären ha dom ett tag så dom acklimatiseras in i vanligt kranvatten jag känner dom som håller heckel bra i kranvatten när fisken har varit ett tag i akvariemiljö/ Ann-Mari PS Jarnis gå in på vår hemsida www.nodss.se där kan du se vad vi diskusfantaster sysslar med bla när det gäller heckel

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                #8
                Som jag förstår är skillnaden mellan "vanlig" discus och Heckel ungefär densamma som mellan Scalare och Altum. Dvs att Heckel är extremt svårodlad. (Rätta mig gärna om jag har fel). Jag har nog aldrig sett odlad Heckel i en butik. En fantastiskt vacker fisk är det dock, så jag önskar dig lycka till med dyrgriparna Ann-Marie
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Hej!

                  Hej!
                  Tack Bilbo ölr dom varma orden jo vad jag förstår också så ska blåhuvad heckel vara näst intill omöjlig och odla jag känner mig veterligen inte till någon kända lekar hos någon odlare på dom,men får jag ett par av mina så ska jag försöka och odla på dom,det ska bli en utmaning med dessa skönheter från Amazonas/ Ann-Mari

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1214

                    #10
                    Jag blandade en vanlig röd/blå heckel med en VF ica (brun) men det vart inte mer än 10 av 200 som visade det mittersta bandet som heckel gör.
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Hej!

                      Hej!
                      Heckel är otroligt fina Andreas/ ann-Mari

                      Kommentar

                      • Lutt
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 1919

                        #12
                        Vet inte om det finns på "vanlig diskus", men på alla Heckel jag har sätt så har de tre feta lodräta sträck, en över ögona, en i mitten och en vid stjärtfenan.

                        Kommentar

                        • Lutt
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 1919

                          #13
                          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                          Jag blandade en vanlig röd/blå heckel med en VF ica (brun) men det vart inte mer än 10 av 200 som visade det mittersta bandet som heckel gör.
                          Då är den alltså inte dominant vilket är synd, det är heckelränderna som gör fisken

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2294

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lutt
                            Då är den alltså inte dominant vilket är synd, det är heckelränderna som gör fisken
                            Vet inte vad du menar Lutt jag tycker t.om att det är märkligt att 10 av de små visar heckelstrecket.
                            Jag har sett många heckelavkommor men sällan jag sett någon där heckellinjen går över om bägge är heckel då. Och som några skrev det dräller heller inte av dem.
                            Jag har förbrilt letat efter en hona till denna hanne o i brist på annat får en albino hona duga. Men någon heckellinje blir det inte på dessa små.
                            Senast redigerad av kaj.p; 30 oktober 2008, 21:58.
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • Lutt
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 1919

                              #15
                              Ursprungligen postat av kaj.p
                              Vet inte vad du menar Lutt jag tycker t.om att det är märkligt att 20 av de små visar heckelstrecket.
                              Jag har sett många heckelavkommor men sällan jag sett någon där heckellinjen går över om bägge är heckel då. Och som några skrev det dräller heller inte av dem.
                              Jag har förbrilt letat efter en hona till denna hanne o i brist på annat får en albino hona duga. Men någon heckellinje blir det inte på dessa små.
                              Var det inte det jag menade, linjen/linjerna är inte dominanta

                              Tycker din hona var riktigt fin iaf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...